Popis:
1. Co je vědecký výzkum
- je opakovatelný a ověřitelný
- ke shodnému výsledku je možno dojít opakovaně
- konečný závěr každého badatele je stejný.
- výzkum je záměrný a systematický poznávací proces
2. Jaké cíle si vědecký výzkum klade
Cíl musí být reálně splnitelný. Vychází ze známých skutečností. Usiluje o objevení jevů a souvislostí dosud neznámých.
3. Jak byste charakterizovali sociologii jako vědeckou disciplínu? Čím se zabývá?
Sociologie je věda o společnosti jako celku, o společenských jevech, strukturách, vztazích, procesech.
4. Čím se zabývá výzkum v sociálních vědách?
Výzkum v sociálních vědách se týká existence, rozsahu a vývoje společenských jevů a procesů.
5. Čím se liší sociologický výzkum od jiných typů výzkumů?
Má svá relativně přesná pravidla. Ta se liší podle zvoleného základního přístupu - kvantitativního nebo kvalitativního. Oba přístupy jsou založeny na sběru dat, jejich analýze a interpretaci. Používají rovněž některých shodných technik sběru dat - zejména pozorování, rozhovoru, studia dokumentů, někdy dotazníku. Odlišnosti spočívají v postupu, kterým jsou data získávána, v posloupnosti jednotlivých kroků, ve způsobu analýzy dat i jejich interpretace.
6. Na jakých předpokladech je založen empirický výzkum?
Empirie - zkušenost. Empiricky lze zkoumat jen takové jevy, které jsou empiricky zkoumatelné, založené na zkušenostech. Jsou to takové jevy, které lze definovat, vytvořit o nich hypotézy a ověřovat jejich platnost.
7. Co znamená redukce informací a proč se jí zabýváme?
V sociální realitě všechno souvisí se vším, ale všechno není možné zkoumat, z tisíců proměnných jsme schopni sledovat jen malý zlomek, proto je třeba informace redukovat (omezit).
8. Vysvětlete pojem reliability.
Reliabilita znamená opakovatelnost jevů, opakováním za stejných podmínek získáme stejné výsledky.
9. Vysvětlete pojem validity.
Validita - platnost - znamená, že dosažené výsledky odpovídají skutečnosti.
10. Jak byste vysvětlili pojem „teorie“?
Teorie = soubor poznatků, které jsou v té době konstantní a neměnné
Klíčová slova:
vědecký výzkum
reliability
kvantitativní výzkum
baterie otázek
nejednoznačná otázka
empirie
Obsah:
- 1. Co je vědecký výzkum
2. Jaké cíle si vědecký výzkum klade
3. Jak byste charakterizovali sociologii jako vědeckou disciplínu? Čím se zabývá?
4. Čím se zabývá výzkum v sociálních vědách?
5. Čím se liší sociologický výzkum od jiných typů výzkumů?
6. Na jakých předpokladech je založen empirický výzkum?
7. Co znamená redukce informací a proč se jí zabýváme?
8. Vysvětlete pojem reliability.
9. Vysvětlete pojem validity.
10. Jak byste vysvětlili pojem „teorie“?
11. Jak teorie vznikají?
12. Co je empirie?
13. Co je kvantitativní výzkum? Popište obecně.
14. Co je kvalitativní výzkum? Popište obecně.
15. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi kvantitativní a kvalitativní metodologií.
16. Vysvětlete pojmy dedukce a indukce.
17. Co je teoretické nasycení výzkumného problému?
18. Co je triangulace ve výzkumu
19. Kdy se používá kvantitativní výzkum?
20. Kdy se používá kvalitativní výzkum?
...
...
...
99. Co rozumíte pod pojmem „baterie otázek“, kdy se používá.
100. Jaké znáte typy chybně utvořených otázek?
101. Vysvětlete čím se liší dvojitá otázka a nejednoznačná otázka?
102. Příklady dvojitých a nejednoznačných otázek.
103. Příklady dvojitých a nejednoznačných otázek.
104. Jaké druhy nesrozumitelných slov se mohou objevit při formulování otázek?
105. Jaký je rozdíl mezi žargonem a slangem.
106. Uveďte své příklady na nesprávně intelektuálně formulovanou otázku nad průměrnou úroveň populace.
107. Uveďte příklad příliš komplexní otázky.
108. Uveďte 4 příklady sugestivních otázek?
109. Uveďte 3 příklady citlivých otázek.
110. Jaké zásady bychom měli dodržovat při používání citlivých otázek?
111. Vysvětlete, co znamená používání eufemismů při citlivých otázkách. Uveďte příklad.
112. Jaké zásady dodržujeme v pořadí otázek při vypracování seznamu otázek?
113. Co vše sledujeme v pretestu seznamu otázek?
114. Které všechny parametry rozhodujeme při konstrukci dotazníku?
115. Jaký počet otázek a jaký celkový počet kategorií odpovědí bychom neměli v dotazníku překračovat?
116. Které všechny prvky dotazníku musíme rozhodnout?
117. Jaké (3) způsoby pro vyznačení odpovědi na uzavřenou otázku znáte?