Popis:
1. Co je predmetem sociologie?
- zabývá se skupinou, vztahy mezi jedincem a společností
2. Charakterizujte protosociologii.
- období mezi vznikem sociologie jako samostatného oboru a počátkem 19.století
- lidé se zajímali o vztahy ve společnosti, chování, umění, problematika svobody občana…od dávna
3. Popište 1. období vývoje svetové sociologie.
- moderní teoretické základy sociologii jako vědy
- chování je determinováno pozicí a pozice od nás něco žádá
- chtějí poznat vývoj- tvrdá sociální teorie
- Max Weber=rozpory jsou řešitelné i v rámci skupin
- Émile Durkheim=důležité je poznat skupiny
- Karel Marx=skupiny jsou bohatě rozčleněny, mohou být rozpory
4. Popište 3. období vývoje světové sociologie.
- 50.a 60.léta 20.století
A. strukturální funkcionalismus
- Tarcot Parsons
- společnost chápe jako systém, který je systém spojený z prvků, které jsou vzájemně provázány
- eufunkční=udržují stabilitu systému
- disfunkční=tuto stabilitu a rovnováhu narušují=poškozují systém
- afunkční=lhostejné k systému
B. teorie konfliktu
- navazuje na Marxe, v něčem je překonám
- rozbor vzdělanostního přístupu v Německu, struktura vysokoškolských studentů se neměnila, ale že z nižších vrstev se tam dostala asi 2-6% studentů. MOST= kdo neměl maturitu, udělal si kurz.
- Německo-60.léta, v ČR-po roce 89
- teorie často doplňuje poznatky z empirie
Klíčová slova:
sociologie
protosociologie
socializace
sociologický výzkum
rovnost
vzdělání
Obsah:
- 1. Co je predmetem sociologie?
2. Charakterizujte protosociologii.
3. Popište 1. období vývoje svetové sociologie.
4. Popište 3. období vývoje světové sociologie.
5. Charakterizujte vývoj české sociologie.
6. Vyjmenujte 10 aplikovaných sociologických disciplin.
7. Jaké znáte paradigmata sociologie.
8. Co je obsahem problematiky kultury společnosti?
9. Jaké jsou znaky současné rodiny?
10. Co je to socializace a jaký má význam?
11. Vyjmenujte znaky skupiny
12. Charakterizujte pozici a roli jedince ve společnosti.
13. Popište obsah termínu sociální kontrola.
14. Co patří do sociální mikrostruktury, mezo a makro struktury.
15. Co je obsahem sociální nerovnosti?
16. Charakterizujte kritéria postavení jedince ve spolecnosti.
17. Jaké je rozdělení populace do jednotlivých sociálních skupin?
18. Charakterizujte nižší vrstvy a jejich percentuální zastoupení v populaci Evropy a CR.
19. Charakterizujte strední vrstvy a jejich percentuální zastoupení v populaci Evropy a CR.
20. Charakterizujte vyšší vrstvy a jejich percentuální zastoupení v populaci Evropy a CR.
21. Popište typy sociální mobility a její vymezení.
22. Charakterizujte trh práce a kritéria práce schopnosti jedince.
23. Co je předmětem sociologické demografie?
24. Jaká je současná situace ve vývoji populace v Evropě a v ČR.
25. Co je předmětem sociologického průzkumu?
26. jaké jsou fáze sociologického výzkumu?
27. Co zahrnuje projekt výzkumu?
28. Charakterizujete reprezentativnost výběrových souboru.
29. Popište jednotlivé procedury sociologického výzkumu.
30. Vyjmenujte používané techniky sociologického výzkumu.
31. Charakterizujte dotazovací techniku.
32. Co je obsahem sociologie výchovy.
33. Jaké jsou vazby mezi společností, výchovou vzděláváním?
34. Rovnost ke vzdělání
35. Charakterizujte funkce školy.
36. Charakterizujte profesi učitele a její odlišnosti od jiných profesí.
37. Charakterizujte kurikulum
38. Popište možné vztahy v pedagogickém procesu