Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Vypracované otázky - Pedagogika

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
15 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
4714
Poslední úprava
08.12.2014
Zobrazeno
2 323 x
Autor:
northfinder
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Základní pojmy pedagogiky
viz. pedagogický slovníček
paidagogos - z řečtiny = vzdělaný otrok který pečoval o děti ze zámožných rodin anebo je alespoň doprovázel do školy

2. Pedagogické koncepce (herbartismus, pedocentrismus)
prakticismus = lpění na zkušenostech neopřených o znalost teorie
Tradiční pedagogická (metodická) koncepce
herbartismus = tradiční pedagogická koncepce (tradiční vyučování); „biflování“ (J.F. Herbart), systematické předávání výsledků lidského poznání, úkolem je si zapamatovat a kdykoliv zopakovat.
Reformní pedagogická koncepce
(J. Dewey) učitel je poradcem a organizátorem, klade důraz na vědomosti a dovednosti nutné pro život. Projektová metoda (stavba domu), žáci jsou vedeni ke komplexnímu poznání problematiky. Vznikly alternativní školy (např. waldorfská, montessoriovská, jenská, freinetovská, daltonská, atd.)

Pedocentrismus = spojován s reformní pedagogikou, tradicionalisté tvrdí že v reformní pedagogické koncepci se přeceňují možností dětí a je tedy potřeba výuku systematizovat.

Reformní hnutí - rozvinutí alternativní pedagogiky - alternativní školy (rozmanitost, narušují uniformitu státního školství
- Škola waldorfská - Rudolf Steiner - 1919 ve Waldorfu ve Stuttgartu - vychází z antroposofické filozofie, která. chce člověka především probouzet a rozvíjet jeho schopnosti - těžištěm školy je rozvíjet individuální nadání a tvořivost - velký význam třídní učitel - má být přirozenou autoritou - důraz kladen na intelekt, city, estetické názory a pracovní návyky, rozlišují se hlavní a vedlejší předměty, nepoužívají se učebnice, výuka je organizována epochovým vyučováním (po určitou dobu je věnována pozornost jednomu hlavnímu předmětu), místo učebnic tzv. epochové sešity
- Montessoriovská škola (Mária Montessoriová) - orientace zvláště na předškolní organizovanou výchovu - důraz kladen na citový vývoj a přirozené spontánní seberozvíjení dítěte, je třeba vytvořit prostor hl. odstraněním překážek, vychovatel je v pozadí, rozhodující je aktivita dítěte - didaktický materiál třeba upravit tak, aby jim bylo dítě plně zaujato (fenomén Montessori) - snaha integrovat handicapované děti
- Jenská škola - vychází ze základní potřeby vytvořit speciální pedagogickou atmosféru se silným emocionálním nábojem, neexistují klasické třídy, ale kmenové skupiny založené na pospolitosti a sama škola je chápána jako školní obec úzce propojená s životem ve svém působišti - hlavní prostředky výuky - rozhovor, hra, práce, slavnost
- Freinetovské školy - Célestin Freinet - základní princip určený k rozvíjení osobnosti práci, individuální charakter práce, vytváření pracovních plánů, třídních novin, školní korespondence a další aktivizující činnost
- Daltonská škola = daltonská plán - mezi dvěma válkami v USA a Anglii, základní principy - samostatnost a svoboda žáka, princip spolupráce, vytváření demokratického a sociálního vědomí a rozvíjení znalostí a dovedností na základě osobní zkušenosti
- V 2/2 20. st. - další varianty - magnetové školy, přesahující školy - společné názory na význam školních výsledků, partnerské vztahy mezi žáky, a učiteli, mimoškolní činnost, zapojování rodičů, důraz na aktivitu, samostatnost, tvořivost, individualismus a svoboda jedince - učitel, žák = rovnocenný partner, atmosféra důvěry - netradiční metody a formy práce

Klíčová slova:

pedagogika

vzdělávání

zásady

politika

středověk

Řím

humanismus



Obsah:
  • 1. Základní pojmy pedagogiky 2
    viz. pedagogický slovníček 2
    2. Pedagogické koncepce (herbartismus, pedocentrismus) 2
    Tradiční pedagogická (metodická) koncepce 2
    Reformní pedagogická koncepce 2
    Moderní soudobá pedagogika 2
    3. Pedagogická teorie a teorie pedagogiky 2
    Teorie pedagogiky 2
    4. Struktura pedagogiky a systém pedagogických věd 3
    Základní členění dle přednášky 3
    Základní členění dle skript 3
    5. Postavení pedagogiky ve vztahu k jiným vědám 3
    6. Metodologie pedagogiky a metody pedagogických výzkumů 4
    7. Výchova a společnost, současné pedagogické myšlení 4
    Soudobá moderní společnost akcentuje následující tendence 4
    8. Výchova a utváření člověka 5
    9. Přístupy ke vzdělávání 5
    Pedagogický optimismus 5
    Pedagogický pesimismus 5
    Pedologie 6
    10. Vztah pedagogické a ekonomické efektivity vzdělávání 6
    Pedagogická efektivnost vzdělávání 6
    Ekonomická efektivnost vzdělávání 6
    Vzdělávací výstupy 6
    Pedagogická evaluace 6
    11. Pedagogické zásady 7
    12. Obsah vzdělávání - kurikulum 7
    13. Cíl vzdělávání 7
    14. Předpoklady pro práci vzdělavatele a složky jeho přípravy 8
    15. Typologie pedagoga 8
    16. Zásady pedagogické komunikace 9
    17. Institucionalizace vzdělávání 9
    18. Vývoj školy v českých zemích 9
    19. Společenský a historický charakter vzdělávání 10
    20. Vzdělávací politika 10
    21. Soudobé tendence ve vzdělávání 10
    22. Světové a evropské dokumenty o vzdělávání 11
    23. České dokumenty o vzdělávání 11
    24. Výchova a pedagogika ve starém Řecku 11
    Spartská výchova 11
    Athénská výchova 12
    Řecká pedagogika 12
    25. Výchova a pedagogika ve starém Římě 12
    26. Středověká výchova a pedagogika 13
    27. Výchova a pedagogika v období renesance a humanismu 13
    28. Jan Amos Komenský 14
    29. J.F.Herbart a herbartismus 14
    30. Výchova a pedagogika 20.století 15
    3 osobnosti světové pedagogiky: 15
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše