Popis:
1. Pojetí předmětu psychologie. Psychologické vědy, jejich úkoly a význam, zejména pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.
Název psychologie pochází z řečtiny a znamená nauku o duši (o psychice) (= o duševním životě) = předmět psychologie.
K vymezení svého předmětu užívá termíny vědomí a prožívání, ale později se ukázalo, že toto vymezení psychologii nestačí.
Psychologie je významná vědní disciplína, která usiluje o upřesnění a vymezení.
Vědomí - jedna z psychických vlastností. Umožňuje člověku vytyčovat cíle, plánovat a kontrolovat průběh činnosti. Je spjato s řečí.
Prožívání - subjektivní „vnitřní život člověka“. Jedinec ho projevuje prostřednictvím vnějšího chování, výrazem - mimikou radosti, překvapení, bolesti.
Ve dvacátém století se objevila kritika psychologie.
Psychologie - vědo o chování - američtí behavioristé - chtěli, aby se psychologie omezila na zkoumání vnějšího chování a nezkoumala vnitřní stavy, psychické procesy.
Úkolem obecné psychologie je předmět psychologie definovat, určit problémy, které řeší, popsat, analyzovat, utřídit základní poznatky. Zhodnotit metody, které při práci používá.
Klíčová slova:
psychologie
biologické základy psychiky
determinace
myšlení
emoce
motivace
školní zrálost
Obsah:
- 1. Pojetí předmětu psychologie. Psychologické vědy, jejich úkoly a význam, zejména pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.
2. Biologické základy psychiky. Funkce nervového a endokrinního systému při integraci a řízení chování. Korové oblasti, specializace hemisfér, genetické vlivy. Novotný, Hruška - Biologie člověka pro gymnázia, nakl. Fortuna, Praha 1995, přednášky genetiky a fyziologie živočichů
3. Sociální determinace psychiky. Pojetí sociálního prostředí. Typy sociální interakce. Systém společných norem. Sociální učení, sociální kontrola. Štefanovič - Učebnice psychologie pro gymnázia a SPŠ
4. ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POJMY
5. Přehled soudobých psychologických směrů. Behaviorální, psychoanalytický, humanistický a celostní přístup v psychologii
6. Charakteristika, struktura,vývoj a poruchy poznávacích procesů. Pozornost, vnímání, paměť, imaginativní procesy.
7. MYŠLENÍ A ŘEČ
8. EMOCE
9. MOTIVACE
10. Pojetí psychického vývoje. Problém determinace, činitelé, mechanismy a zákonitosti psychického vývoje. Problematika periodizace, mezníky ve vývoji.
11. Vývoj jedince v raném dětství a jeho význam pro utváření osobnosti. Charakteristika vývojových období od počátku života do nástupu do školy.
12. Vývoj v mladším školním věku a prepubertě. Problematika školní zralosti a zahájení školní docházky.
13. Komplexní psychologická charakteristika puberty. Vývoj psychických procesů, sociálních vztahů a činností. „Ostrovní“ dětství, dětství zanedbávané, scholarizované, emocionálně přetížené (Helus, 2004).
14. Adolescence. Vývojové změny v adolescenci ve světle novějších empirických výzkumů.Adolescence jako utváření vlastního vývoje. Sociální vztahy, erotika a sexualita v adolescenci (Macek,2003,Portál).
15. Aktuální trendy v českém školství v oblasti vzdělávání - aktuální problémy českého školství, evropské dimenze ve vzdělávání
15. Psychologické pojetí osobnosti. Přehled základních koncepcí osobnosti. Struktura osobnosti, pojetí vlastností.
16. DISPOZICE, SCHOPNOSTI, DOVEDNOSTI, MENTÁLNÍ RETARDACE
17. Vývoj a utváření osobnosti. Dědičnost, prostředí a osobnost, zrání a učení. Výchovné styly a jejich dopad na strukturu osobnosti. Znaky zralé osobnosti.
18. Typologie osobnosti, různá pojetí pojmu typu. Konstituční typologie osobnosti (Kretschmer, Sheldon), typy temperamentu - Pavlov, Eysencka, Jungova, Bipolární typ
19. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Pojetí a druhy, techniky vyrovnání se, coping. Zdroje zátěží u dospívajících.
...
...
...
35. Sociální opora, její složky (dělení soc. opory, coping, tlumivý efekt, autonomie a připoutání)
36. Normy, jejich vznik, typy a působení; proces interiorizace norem, konformita a její typy (Lašek, Vacek)
36. Sociálně patologické jevy - role školy při jejich prevenci a nápravě, tvorba školních preventivních programů, role metodika školní prevence (R. Jedlička, Jaroslav Kotˇa)
37. Klima třídy a školy a jeho prvky. Specifika klimatu podle věku žáků. Zjišťování a možnosti měření klimatu a jeho ovlivňování
38. Sociální percepce Lašek J. - Kapitoly ze sociální psychologie I., HK: Gaudeamus
39. Já a osobnost, vznik a vývoj já, sebehodnocení, sebeúcta; kauzální atribuce, autoatribuce. Sebekoncepce, sebepojetí z různých hledisek. Fyzické já. Vývoj identity - totožnosti se sebou samým (Smékal 2002, Lašek, 2005).
40. Inteligence, inkrementální inteligence, struktura, faktory, zjišťování inteligence, emoční inteligence.
41. Psychologické apekty talentu, nadání a tvořivosti. Základní principy jejich rozvíjení ve školním prostředí
43. Prosociální chování a jeho charakteristika. Prosociálnost a altruismus. Možnosti rozvoje prosociálnosti při utváření osobnosti jedince. (Vacek, 2005, Lašek 2006)
42. Veřejné mínění (tvorba, vlastnosti, vliv, media, proměnné: zdroje + sdělení, trvání). (Hayesová, 1998, Lašek, 2003).
43. Sexuální výchova - její charakteristika a možnosti ovlivnit zdravý vývoj dítěte, násilí páchané v rodině pohledem pedagoga, jeho projevy, diagnostika týraného a zneužívaného dítěte, postupy či strategie při řešení problému (Janiš, K.: Didaktika sexuální výchovy)
44. Psychologie rodiny, její charakteristika jako sociální skupiny, změny rodičovských partnerských rolí a vnitřního klimatu rodiny. Vývojové trendy současné rodiny a jejich dopad na vývoj dítěte.
45. Psychohygiena pedagogické profese, psychiku ohrožující rizikové faktory, syndrom vyhoření (burn out), jeho fáze, projevy a preventivní strategie vůči profesnímu opotřebování