Popis:
1. Pedagogická psychologie jako teoreticko aplikační disciplina, základní úkoly, přínos pro praxi i teorii výchovy a vzdělávání
Pedagogická psychologie
- odvětví psychologie, které zkoumá otázky výchovně vzdělávací praxe, psychologicky analyzuje průběh, podmínky a výsledky výchovy a vyučování.
- zkoumá děti a mládež, jejich činnosti, učení a fomování osobnosti a působení výchovy. Dále zkoumá učitele, výchovné pracovníky, rodiče, prarodiče, další osoby zaměřeně působící na děti a mládež
- sleduje žáky a výchovné pracovníky v jejich vzájemných vztazích a v jejich vzájemném působení
- snaha vytvořit pedagogickou teorii ke vzdělávání učitelů a výchovných pracovníků
Ped. ps. rozpracovává psychologickou teorii svými výzkumy učení, řešení problémů, formování motivů a charakteru.
Školní psychlogie
- zkoumá a hledá možnosti uplatňování psychologických poznatků, prostředků, metod a technik v podmínkách práce, školy
- základ pro působení školních psychologů
Učitelská psychologie (psychologie pro učiele)
- shrnuje poznatky a metody ze souboru psychologických věd pro potřebu učitelů
Klíčová slova:
pedagogika
psychologie
koncepce
životní situace
kvalitativné znaky
dovednosti
prospěch
působení
Obsah:
- 1. Pedagogická psychologie jako teoreticko aplikační disciplina, základní úkoly, přínos pro praxi i teorii výchovy a vzdělávání
2. Pojmy a vztahy mezi nimi - osobnost, činnost, učení, schopnosti, dovednosti, vědomosti, vývoj, rozvíjení osobnosti, socializace, výchova, sebevýchova
3. Významné koncepce osobnosti a jejich podíl na rozvoji pedagogické psychologie
4. Koncepce učení, které významně ovlivnily pedagogickou psychologii
5. Lidské učení, jeho znaky, druhy, výsledky, obecné zákony. Sociální učení a jeho formy, socializace a výchova.
6. Interakce biologických a psychosociálních podmínek ve vývoji a rozvoji osobnosti, poruchy a možnosti intervencí
7. Medicínský a pedagogicko psychologický pohled na problémy jako např. ADHD (LMD), dyslexie a další vývojové poruchy. Kategoriální a nekategoriální přístup k diagnostickým kategoriím
8. Individuální a skupinové rozdíly ve vývoji jedince a při jeho rozvíjení
9. Rozvíjení osobnosti v činnostech, v interakci jedince s osobami a kupinami, vyrovnáním se s náročnými životními situacemi.
10. Motivace, její struktura, změny v síle a kvalitativních znacích. Způsoby uspokojování potřeb a význam ve výchově. Zájem o učení a jeho rozvíjení.
11. Inteligence. Osvojování a rozvíjení intelektových dovedností.
12. Podmínky školní úspěšnosti a školního prospěchu. Rozbor příčin neprospěchu žáka na různých typech škol.
13. Psychické stavy při učení, jejich vznik a působení
14. Analýza vybraných podmínek učení (transfer a interference, zapamatování a zapomínání)
15. Senzomotorické učení a rozvíjení senzomotorických dovedností