Vypracované otázky z předmětu Didaktika psychologie a pedagogiky
Popis:
Otázka 1.
• Definovat pojem didaktika pedagogiky a psychologie jako hraniční vědní disciplínu (formulovat předpoklady pro její konstituování),
• určit didaktiku pedagogiky a psychologie v systému pedagogických věd.
• Vysvětlit vztah pedagogiky a psychologie k obecné didaktice, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika, metodika).
• Objasnit strukturu, předmět zkoumání a využívanou metodologii didaktiky pedagogiky a psychologie.
• Navrhnout možnosti pedagogického výzkumu ve výuce pedagogiky a psychologie.
• Shrnout všeobecné didaktické poznámky k vyučování pedagogiky a psychologie.
• Posoudit postavení pedagogiky a psychologie v obsahu středoškolského a vyššího odborného vzdělávání.
Co je didaktika?
• Didaktika = řec. Didaskein (vyučovat, poučovat, jasně vykládat)
• Didaktika je teorie správného vyučování (dnes nejvíce používané pojetí didaktiky)
• podle Komenského je didaktika všeobecné umění, jak dobře naučit všechny všemu;
DIDAKTIKA PSYCHOLOGIE
- je málo propracovaná, oborová didaktika
- je hraniční disciplínou, která se konstituuje na hranicích pedagogiky, obecné didaktiky a psychologických věd
- podílí se nejen na uplatňování pdg. cílů v předmětu psychologie, ale zkoumá i i sociální funkci a výchovně vzděl. dimenzi psychol.věd
- je disciplínou integrující tzn. že integruje poznatky z psychologických a
pedagogických věd a transformuje je do teorie a praxe výuky psychologie
- uplatněním psychol. poznatků se podílí na výchově a sebevýchově členů společnosti.
- je profilující tzn. že určuje charakter absolventa učitele a připravuje budoucí učitele
psychologie jako odborníky
- předmět psychologie si klade vysoké výchovně vzdělávací cíle
Klíčová slova:
didaktika
psychologie
středoškolské vzdělávání
pedagogika
vyučování
analýza učiva
Obsah:
- 1. otázka
• Definovat pojem didaktika pedagogiky a psychologie jako hraniční vědní disciplínu (formulovat předpoklady pro její konstituování),
• určit didaktiku pedagogiky a psychologie v systému pedagogických věd.
• Vysvětlit vztah pedagogiky a psychologie k obecné didaktice, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika, metodika).
• Objasnit strukturu, předmět zkoumání a využívanou metodologii didaktiky pedagogiky a psychologie.
• Navrhnout možnosti pedagogického výzkumu ve výuce pedagogiky a psychologie.
• Shrnout všeobecné didaktické poznámky k vyučování pedagogiky a psychologie.
• Posoudit postavení pedagogiky a psychologie v obsahu středoškolského a vyššího odborného vzdělávání.
3. otázka
• Didaktická analýza - struktura učiva v předmětu psychologie a pedagogika, vymezování vzdělávacích cílů (kognitivních, psychomotorických a afektivních).
• Didaktická analýza zvoleného tématu v předmětu psychologie nebo pedagogika (popis jednotlivých kroků při didaktické analýze učiva).
4. otázka
• Organizační formy výuky předmětu psychologie a pedagogika.
• Které vyučovací formy využíváme nejčastěji ve vyučování psychologie a pedagogiky?
• Jednotlivé formy charakterizujte z pohledu učitele a žáka.
• Typologie vyučovacích hodin.
• Vyučovací hodina základního typu (fáze a jejich časové rozvržení).
• Časová a věcná koordinace výuky.
• Problematika expozice učiva.
• Fixace a aplikace učiva, kontrola jeho osvojení.
5.otázka
• Výukové metody ve výuce psychologie a pedagogiky.
• Kritéria klasifikace metod a jejich uplatnění ve výuce psychologie.
• Slovní, názorné a aktivizační metody výuky a jejich zaměření k aktivní, samostatné a tvořivé práci žáků.
• Metody pro fixaci a opakování učiva: předložte Vámi připravenou vyučovací hodinu psychologie nebo pedagogiky, která bude obsahovat systém úkolů k procvičení a upevnění učiva.
• Představte základní didaktické principy činnostního učení.
6. otázka
• Tradiční a konstruktivistický přístup k vyučování (dichotomie modelů vyučování z hlediska přístupů k učení žáka).
• Předložte Vámi připravenou vyučovací hodinu psychologie nebo pedagogiky, která bude dokumentovat Vámi zvolený přístup.
• Odůvodněte a obhajte zvolený postup.
• Vyjmenujte vlastnosti učitele psychologie a pedagogiky, vytyčte problémy spojené s realizací výuky psychologie a pedagogiky.
7. otázka
• Komplexní diagnostika žáka.
• Charakterizujte možnosti a způsoby hodnocení (evaluace) žáků.
• Porovnejte různé druhy a typy hodnocení a s ním spojené klasifikace.
• Vysvětlete, jak budete prakticky uplatňovat zásady klasifikace v předmětu psychologie a pedagogiky.
• Charakterizujte motivační funkci hodnocení.
8. otázka
• Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí.
• Funkce mezipředmětových vztahů.
• Vysvětlete pojem interdisciplinarismus.
• Vyjmenujte způsoby práce při navazování mezipředmětových vztahů.
• Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí RVP, průřezová témata RVP a možnosti jejich realizace, přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka, obsahová integrace předmětů do vzdělávacích oblastí.
• Klíčové kompetence žáků v ŠVP.
...
...
...
12. otázka
• Hospitace ve vyučovací hodině pedagogiky a psychologie.
• Záměry hospitačních činností.
• Fáze, charakteristika a výstup hospitačních činností. Hospitační archy.
13. otázka
• Didaktická transformace ve výuce předmětu psychologie a pedagogika.
• Způsoby snižování obtížnosti učiva v předmětu psychologie a pedagogika.
• Didakticky transformujte Vámi vybrané téma z učiva psychologie nebo pedagogiky a demonstrujte na konkrétních ukázkách z tohoto tématu možné způsoby snižování obtížnosti učiva.
14. otázka
• Projektová výuka a její význam ve výchovně-vzdělávacím procesu.
• Vysvětlete postup práce při tvorbě projektu vycházejícího z tématu psychologie nebo pedagogiky.
• Charakterizujte projekt jako pedagogickou kategorii.
• Na ukázce demonstrujte fáze projektu.
• Porovnejte projektovou výuku s tradiční výukou ve škole.
15. otázka
• Proces fixace znalostí.
• Styly učení žáků a možnosti jeho změny.
• Teorie učení a formulace základních didaktických zásad vedoucích k efektivnosti výuky.
• Analyzujte jednotlivé didaktické zásady a jejich aplikaci ve vyučování psychologie a pedagogiky.
16.otázka
• Psychodidaktické teorie a jejich charakteristika, význam pro vyučovací proces
• (J.Piaget, L. Vygotskij, J. Bruner).
17. otázka
• Vzdělávací strategie, programy a koncepce ŠVP.
• Činnostní vyučování.
• Pedagogický konstruktivismus.
• Kooperativní vyučování. Individualizace a humanizace vyučování.
• Zážitková pedagogika.
• Inkluzivní vzdělávání.
• Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
• Integrovaná tématická výuka.
• Otevřené vyučování.
• Globální výchova.
• Začít spolu. Zdravá škola. Komunitní škola. Živá škola. Tvořivá škola.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.