Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky z předmětu Didaktika psychologie a pedagogiky

«»
Přípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stažené
22 x
Velikost
1,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
9845
Poslední úprava
06.03.2017
Zobrazeno
2 492 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Otázka 1.
• Definovat pojem didaktika pedagogiky a psychologie jako hraniční vědní disciplínu (formulovat předpoklady pro její konstituování),
• určit didaktiku pedagogiky a psychologie v systému pedagogických věd.
• Vysvětlit vztah pedagogiky a psychologie k obecné didaktice, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika, metodika).
• Objasnit strukturu, předmět zkoumání a využívanou metodologii didaktiky pedagogiky a psychologie.
• Navrhnout možnosti pedagogického výzkumu ve výuce pedagogiky a psychologie.
• Shrnout všeobecné didaktické poznámky k vyučování pedagogiky a psychologie.
• Posoudit postavení pedagogiky a psychologie v obsahu středoškolského a vyššího odborného vzdělávání.
Co je didaktika?
• Didaktika = řec. Didaskein (vyučovat, poučovat, jasně vykládat)
• Didaktika je teorie správného vyučování (dnes nejvíce používané pojetí didaktiky)
• podle Komenského je didaktika všeobecné umění, jak dobře naučit všechny všemu;

DIDAKTIKA PSYCHOLOGIE

- je málo propracovaná, oborová didaktika
- je hraniční disciplínou, která se konstituuje na hranicích pedagogiky, obecné didaktiky a psychologických věd
- podílí se nejen na uplatňování pdg. cílů v předmětu psychologie, ale zkoumá i i sociální funkci a výchovně vzděl. dimenzi psychol.věd
- je disciplínou integrující tzn. že integruje poznatky z psychologických a
pedagogických věd a transformuje je do teorie a praxe výuky psychologie
- uplatněním psychol. poznatků se podílí na výchově a sebevýchově členů společnosti.
- je profilující tzn. že určuje charakter absolventa učitele a připravuje budoucí učitele
psychologie jako odborníky
- předmět psychologie si klade vysoké výchovně vzdělávací cíle

Klíčová slova:

didaktika

psychologie

středoškolské vzdělávání

pedagogika

vyučování

analýza učiva



Obsah:
  • 1. otázka
    • Definovat pojem didaktika pedagogiky a psychologie jako hraniční vědní disciplínu (formulovat předpoklady pro její konstituování),
    • určit didaktiku pedagogiky a psychologie v systému pedagogických věd.
    • Vysvětlit vztah pedagogiky a psychologie k obecné didaktice, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika, metodika).
    • Objasnit strukturu, předmět zkoumání a využívanou metodologii didaktiky pedagogiky a psychologie.
    • Navrhnout možnosti pedagogického výzkumu ve výuce pedagogiky a psychologie.
    • Shrnout všeobecné didaktické poznámky k vyučování pedagogiky a psychologie.
    • Posoudit postavení pedagogiky a psychologie v obsahu středoškolského a vyššího odborného vzdělávání.
    3. otázka
    • Didaktická analýza - struktura učiva v předmětu psychologie a pedagogika, vymezování vzdělávacích cílů (kognitivních, psychomotorických a afektivních).
    • Didaktická analýza zvoleného tématu v předmětu psychologie nebo pedagogika (popis jednotlivých kroků při didaktické analýze učiva).
    4. otázka
    • Organizační formy výuky předmětu psychologie a pedagogika.
    • Které vyučovací formy využíváme nejčastěji ve vyučování psychologie a pedagogiky?
    • Jednotlivé formy charakterizujte z pohledu učitele a žáka.
    • Typologie vyučovacích hodin.
    • Vyučovací hodina základního typu (fáze a jejich časové rozvržení).
    • Časová a věcná koordinace výuky.
    • Problematika expozice učiva.
    • Fixace a aplikace učiva, kontrola jeho osvojení.
    5.otázka
    • Výukové metody ve výuce psychologie a pedagogiky.
    • Kritéria klasifikace metod a jejich uplatnění ve výuce psychologie.
    • Slovní, názorné a aktivizační metody výuky a jejich zaměření k aktivní, samostatné a tvořivé práci žáků.
    • Metody pro fixaci a opakování učiva: předložte Vámi připravenou vyučovací hodinu psychologie nebo pedagogiky, která bude obsahovat systém úkolů k procvičení a upevnění učiva.
    • Představte základní didaktické principy činnostního učení.
    6. otázka
    • Tradiční a konstruktivistický přístup k vyučování (dichotomie modelů vyučování z hlediska přístupů k učení žáka).
    • Předložte Vámi připravenou vyučovací hodinu psychologie nebo pedagogiky, která bude dokumentovat Vámi zvolený přístup.
    • Odůvodněte a obhajte zvolený postup.
    • Vyjmenujte vlastnosti učitele psychologie a pedagogiky, vytyčte problémy spojené s realizací výuky psychologie a pedagogiky.
    7. otázka
    • Komplexní diagnostika žáka.
    • Charakterizujte možnosti a způsoby hodnocení (evaluace) žáků.
    • Porovnejte různé druhy a typy hodnocení a s ním spojené klasifikace.
    • Vysvětlete, jak budete prakticky uplatňovat zásady klasifikace v předmětu psychologie a pedagogiky.
    • Charakterizujte motivační funkci hodnocení.
    8. otázka
    • Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí.
    • Funkce mezipředmětových vztahů.
    • Vysvětlete pojem interdisciplinarismus.
    • Vyjmenujte způsoby práce při navazování mezipředmětových vztahů.
    • Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí RVP, průřezová témata RVP a možnosti jejich realizace, přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka, obsahová integrace předmětů do vzdělávacích oblastí.
    • Klíčové kompetence žáků v ŠVP.
    ...
    ...
    ...
    12. otázka
    • Hospitace ve vyučovací hodině pedagogiky a psychologie.
    • Záměry hospitačních činností.
    • Fáze, charakteristika a výstup hospitačních činností. Hospitační archy.
    13. otázka
    • Didaktická transformace ve výuce předmětu psychologie a pedagogika.
    • Způsoby snižování obtížnosti učiva v předmětu psychologie a pedagogika.
    • Didakticky transformujte Vámi vybrané téma z učiva psychologie nebo pedagogiky a demonstrujte na konkrétních ukázkách z tohoto tématu možné způsoby snižování obtížnosti učiva.
    14. otázka
    • Projektová výuka a její význam ve výchovně-vzdělávacím procesu.
    • Vysvětlete postup práce při tvorbě projektu vycházejícího z tématu psychologie nebo pedagogiky.
    • Charakterizujte projekt jako pedagogickou kategorii.
    • Na ukázce demonstrujte fáze projektu.
    • Porovnejte projektovou výuku s tradiční výukou ve škole.
    15. otázka
    • Proces fixace znalostí.
    • Styly učení žáků a možnosti jeho změny.
    • Teorie učení a formulace základních didaktických zásad vedoucích k efektivnosti výuky.
    • Analyzujte jednotlivé didaktické zásady a jejich aplikaci ve vyučování psychologie a pedagogiky.
    16.otázka
    • Psychodidaktické teorie a jejich charakteristika, význam pro vyučovací proces
    • (J.Piaget, L. Vygotskij, J. Bruner).
    17. otázka
    • Vzdělávací strategie, programy a koncepce ŠVP.
    • Činnostní vyučování.
    • Pedagogický konstruktivismus.
    • Kooperativní vyučování. Individualizace a humanizace vyučování.
    • Zážitková pedagogika.
    • Inkluzivní vzdělávání.
    • Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
    • Integrovaná tématická výuka.
    • Otevřené vyučování.
    • Globální výchova.
    • Začít spolu. Zdravá škola. Komunitní škola. Živá škola. Tvořivá škola.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše