Popis:
Chování spotřebitele a formování poptávky (celkový a mezní užitek, zákon klesajícího mezního užitku, rovnováha spotřebitele, zákon rovnosti mezních užitků na peněžní jednotku, cenové a necenové faktory poptávky, elasticita poptávky, tržní poptávka)
01 - Chování spotřebitele a formování poptávky
Celkový a Mezní užitek
Užitek = subjektivní pocit realizace plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků
Celkový užitek (TU) = celková úroveň realizace určité potřeby
• je závislý na objemu spotřebovaného zboží, vlastnostech a kvalitě zboží
• je ovlivněn subjektivním vztahem spotřebitele ke zboží (preference)
• TU = součet všech spotřebovaných jednotek daného statku (MU)
Mezní užitek (MU) = o kolik vzroste TU, jestli se množství spotřebovaného zboží zvýší o jednotku
• závisí na
(Významu a intenzitě potřeby : naléhavost X disponibilním množství : vzácnost)
Rozdíl TU a MU
• TU určitého množství zboží je dáno maximální peněžní částkou, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit
• MU je určen částkou, kterou je spotřebitel ochoten vynaložit na další nákup
Klíčová slova:
spotřebitel
formování poptávky
trh kapitálu
agregátní poptávka
veřejné finance
měnová politika
Obsah:
- Chování spotřebitele a formování poptávky
Chování firmy a formování nabídky
Firma v podmínkách dokonalé konkurence a tržní rovnováha
Firma v podmínkách nedokonalé konkurence
Trh kapitálu
Trh práce
Makroekonomický produkt a úloha státu v ekonomice
Celkové výdaje a produkt
Agregátní poptávka a nabídka
Veřejné finance a fiskální politika
Trh peněz a měnová politika
Inflace
Mezinárodní měnový systém a mezinárodní obchod
Nezaměstnanost