Popis:
INOVACE ZALOŽENÁ NA NEČEKANÉM ÚSPĚCHU
Neočekávaný úspěch nabízí nejlepší cestu k inovaci. Přestože je nejméně riskantní, je jako zdroj inovací využíván překvapivě málo. Často je dokonce managementem odmítán, protože pro vedení firmy není snadné neočekávaný úspěch přijmout a využít. Často k němu dojde v oblasti, ve které firma úspěch neočekává, na úkor oboru, v němž firma dlouhodobě působí, na který je zvyklá, který považuje za svůj hlavní a ve kterém se cítí dobře.
Příklad: Obchodní dům specializovaný na módní zboží se jen těžko smiřuje s tím, že se náhle jeho nejúspěšnějším zbožím staly domácí přístroje a vybavení. Stejně tak sevelká ocelárna bude pravděpodobně bránit zavedení minipecí.
Nečekaný úspěch je zkouškou zdravého rozumu vedení. Často mu však nikdo nevěnuje pozornost prostě proto, že existující informační systémy o něm obvykle neinformují. Porady vedení se obvykle soustředí na problémové oblasti, málokdo se však podívá tam, kde firma dosahuje lepších než průměrných výsledků.
Aby bylo možné využít nabízené příležitosti k inovaci, je nutné provést analýzu. Musíme si položit otázku: Které změny v organizaci jsou nejdůležitější? Technologie, management, odbyt? Management si v případě neočekávaného úspěchu musí odpovědět na otázky:
• 1. Co pro nás bude znamenat využití nabízené příležitosti?
• 2. Kam nás její využití zavede?
• 3. Co musíme udělat pro její realizaci?
• 4. Jak toho dosáhneme?
Neočekávaný úspěch je zdrojem příležitostí, ale je třeba být na něj připraven a umět pro realizaci inovace využít těch nejschopnějších lidí.
Příklad: Firma McDonald‘s vznikla tak, že její zakladatel Ray Kroc věnoval pozornost nečekanému úspěchu jednoho ze svých zákazníků. Kroc původně prodával hamburgerovým restauracím strojky na přípravu mléčných koktejlů. Všiml si, že jeden z jeho zákazníků - malý stánek v provinčním městě - kupuje takové množství těchto strojků, které výrazně převyšuje možnosti dané jeho umístěním a velikostí. Zjistil, že stařík, který byl vlastníkem stánku, je úspěšný proto, že celou činnost přípravy rychlého občerstvení systematizoval. Kroc jeho firmu koupil a vybudoval z ní firmu, která je dnes symbolem celosvětové globalizace a je vlastně založena na nečekaném úspěchu původního majitele.
Klíčová slova:
inovace
nečekaný úspěch
strategie
demografické faktory
mýtné závory
předvídavost
Obsah:
- INovace založená na nečekaném úspěchu
Strategie: podnikatelské judo
Řízení nového projektu (na zelené louce)
Strategie: tvůrčí imitace
Řízení existujícího projektu
Finanční předvídavost při řízení nového projektu
Změny oborové a tržní struktury
Řízení stávajícího projektu v organizaci
VYsvětlete změnu uvnitř oboru - nečekaný úspěch
VYsvětlete podnikatelskou strategii „udeřit na ně tam, kde nejsou“
INovační změny (strategie) založené na rozporech (inovační příležitosti)
Demografické faktory, podnikatelské strategie, jedna z inovačních změn
Ekologické tržní niky
Podnikatelská strategie: „změna hodnot a charakteristik“
Strategie mýtné závory
Finanční předvídavost