Popis:
MU lze na základě podstaty jevů dělit na:
- Přírodní MU - vznikají působením přírodních sil pozemských i mimozemských, které jsou výsledkem změn akumulace energie uvnitř Země nebo na jejím povrchu. Je to např. seismická aktivita, vulkanická činnost, svahové sesuvy, pohyby vodní hladiny ( povodně), extrémní meteorologické jevy (větrné smrště, sucha, vedra), která mohou být umocněny doprovodnými nebo následnými ději.
- Antropogenní MU - jsou důsledkem civilizačních aktivit. Podle oblasti lidské činnosti se rozlišují MU technogenní (technického původu, dopravní), environmentální apod. MU technického původu jsou spojeny s využitím výrobního potenciálu, jejich příčina je v selhání lidského činitele nebo techniky. Jsou to požáry, výbuchy, výron škodlivin.
- Kombinované MU - zahrnují přírodní MU vyvolané dlouhodobou či krátkodobou činností člověka a technogenní MU indukované stupňováním přírodního katastrofického jevu (např. zemětřesení - únik nebezpečných látek z objektu).
Negativní projevy MU způsobují destruktivní účinky a ty dělíme na:
- fyzikální - se dělí podle nositele energie na
• mechanické (tlaková zatížení, vibrace)
• tepelné (požáry, vedra, mrazy)
• elektromagnetické (statická elektřina, atmosférické výboje)
- chemické - jsou charakterizovány chem. agresivitou k přírodním i technickým látkám a toxicitou
- biologické - jsou to původci nákaz a epidemií
Klíčová slova:
mimořádné udalosti
fyzická ochrana
havarijné plánování
prevence
výbuchy
požáry
Obsah:
- 1. Dělení mimořádných události (MU) podle podstaty jevů a jejich účinky
2. Výskyt a projevy přírodních MU
3. Výskyt a projevy antropogenních MU
4. Rozbor příčin závažných havárií - požáry
5. Rozbor příčin závažných havárií -výbuchy
7. Závažné havárie a jejich jevy (např. BLEVE, Pool Fire, Jet Fire)
8. Vzájemný vztah zákona o chemických látkách a přípravcích a zákona o prevenci závažných havarií.
9. Legislativní zabezpečení systému prevence závažných havárií v EU, přehled metod pro hodnocení rizika
10. Obsah a povinnosti vyplývající ze SEVESO II direktivy, srovnání se SEVESEM I
11. Novelizace SEVESO II direktivy
12. Prostředky a orgány podporující implementaci SEVESO II direktivy i její novelizace
13. Zákon číslo 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií, důvody přijetí, působnost zákona a základní požadavky
14. Zákon č.59/2006 Sb., O prevenci závažných havárií, působnost a základní požadavky
15. Zařazení do skupiny A nebo B, protokol o nezařazení
16. Povinnosti provozovatele Vyplývají ze zákona č. 59/2006 Sb (Hlava III.)
17. Plán fyzické ochrany
18. Účast a informování veřejnosti
19. Výkon státní zprávy (Zákon č.59/2006 Sb., Hlava VI)
20. Analýza a hodnocení rizik závažné havárie
21. Účel a zpracování bezpečnostního programu
22. Účel a zpracování bezpečnostní zprávy
23. Význam havarijního plánování, vnitřní havarijní plány podniku
24. Vnitřní havarijní plány podniku, podklady pro vnější havarijní plány podniku (Zákon č.59/2006 Sb.,Hlava IV)
25. Stanovení zóny havarijního plánování
26. Primární protipožární a protivýbuchová ochrana
27. Sekundární protipožární a protivýbuchová ochrana
28. Terciární protipožární a protivýbuchová ochrana
29. Prevence při procesu ohřevu nasycenou vodní parou (přímý i nepřímý ohřev)
30. Prevence při procesu ohřevu v radiačně konvekční trubkové peci
31. Prevence při rektifikačních procesech
32. Prevence při tepelném sušení
33. Prevence chemických procesů - reaktorů
34. Prevence při skladování a výrobě hořlavých kapalin (ČSN 65 0201)
35. Prevence při skladování a výrobě zkapalněných uhlovodíkových plynů (ČSN 65 0205)