Popis:
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
= vzdělávání osob s handicapem
= disciplína, věda, obor, kt. je orientován na výchovu, vzdělávání a také na celkový osobnostní rozvoj znevýhodněného člověka, s cílem dosáhnout co největší integrace (práce, další spol. možnosti)
- zaměření na intaktní (nepostiženou) populaci - integrace
Cíl: maximální rozvoj člověka s postižením a zároveň dosažení maximální úrovně socializace
Úzce souvisí:
- psychologií, sociologií, medicínou, biologií člověka, humanitními vědami, pedagogikou, technickými vědami (protetika - protézy), ekonomie, právo (diskriminace, integrace do škol…)
Pedologie = základ pro pochopení zvláštních potřeb některých dětí
Pedopatologie = zaměřena na děti, kt. se odlišovaly
Vznik speciální pedagogiky:
20.léta 20.století - léčebná nebo nápravná pedagogika
50.léta - 1. speciální pedagogika
60.léta - defektologie - přijetí názvu z tehdejšího sovětského svazu
Profesor H. SOVÁK
- dal základ speciální pedagogice
- zasloužil se o vznik první katedry SP v Praze
70.léta - učitelé a vychovatelé pro děti, kt. vyžadovaly zvlášní péči
- po 89. roce - návrat k pojmu speciální pedagogika
Vyvíjela se i terminologie: v 90. letech došlo k „zjeňování“
blázen - defektní jedinec - mentálně postižený
slepec - nevidomý
mrzák - tělesně postižený
Klíčová slova:
pedagogika
normalita
osobnost člověka
handicap
postižený člen
socializace postižených
vady a poruchy
Obsah:
- Speciální pedagogika
Terminologie who
Normy a normality speciální pedagogiky
Osobnost člověka s handicapem
Reakce osobnosti na postižení:
Rodiny s postiženým členem
Člověk s postižením ve společnosti
V Historii a dnes
Socializace lidí s postižením
VZdělávání a možnosti sociální péče o postižené osoby
Příčiny vad a poruch
Prevence