Popis:
1. Vyjmenujte 5 základních součástí Porterovy analýzy konkurenčních sil:
- Síla stávající konkurence (rivalita mezi stávajícími konkurenty)
- Síla odběratelů (smluvní síla odběratelů)
- Síla dodavatelů (smluvní síla dodavatelů)
- Síla nové konkurence (nejnebezpečnější - riziko vstupu potenciálních konkurentů)
- Síla substitutů (hrozba substitučních výrobků)
2. Jak změnil Crove Schéma konkurenčních sil podle POTERA?
Andrew S. Grove obohatil schéma o šestý bod, přidal konkurenční sílu tzv. komplementářů (tj. vliv a tlak podnikatelů ve stejném oboru, např. vliv lobby těžařů, zpracovatelů a prodejců ropy a pohonných hmot - vůči výrobě elektromobilů) a zahrnul možnost zásadních změn v podnikání (nový způsob podnikání - např. e-podnikání)
3. Napište 5 P podle Minzberga:
- Plan (plán) - plánovaná posloupnost akcí směřujících do budoucnosti
- Ploy (trik, manévr) - způsob manévru uplatňovaný při střetu s oponentem nebo konkurentem
- Pattern (model situací) - strategie se zpracovává modelově pro situace, které se mohou v průběhu plánovacího období vyskytnout
- Position (pozice) - způsob umístění podniku v prostředí, v němž působí
- Perspective (hledisko, budoucnost) - způsob, jak manažeři podniku vidí charakter podniku, jeho orientaci, jak vidí sebe a okolní svět, hledání zásadní a integrované cesty, jak se mají věci dělat
Klíčová slova:
Porterovy konkurenční sily
strategické rozhodování
implementace strategie
ekonomická analýza
obrané strategie
Obsah:
- 1. Vyjmenujte 5 základních součástí Porterovy analýzy konkurenčních sil:
2. Jak změnil Crove Schéma konkurenčních sil podle POTERA?
3. Napište 5 P podle Minzberga:
4. Napište alespoň 4 příklady strategického myšlení:
5. Překážky strategického myšlení
6. Vysvětlete význam POSLÁNÍ FIRMY:
7. Co znamená pojem PESTEL - uveďte význam jednotlivých písmen. (strategická analýza vnějšího prostředí)
8. Jaké jsou vlastnosti strategického rozhodování?
9. Z jakého jazyka pochází pojem STRATEGIE a co to v něm původně znamenalo?
10. Co znamená pojem IMPLEMENTACE STRATEGIE?
11. Postup při implementaci strategie:
12. Vysvětlete význam VIZE
13. Vyjmenujte jednotlivé prvky strategického managementu (řízení), model strategického řízení:
14. Jaké jsou charakteristiky strategického rozhodování (čím se odlišuje strategické rozhodování od operativního rozhodování).
15. Definujte pojem CÍL a jeho základní obecné vlastnosti (SMARTEE).
16. Jaké segmenty okolí podniku definuje analytická metoda SLEPTE.
17. Vyjmenujte alespoň 3 dílčí (funkční) strategie v podniku.
18. Jaké známe strategie podle podnikatelského charakteru?
19. Jaké jsou celopodnikové strategie?
20. Vyjmenujte základní vnitřní zájmové skupiny v podniku, které ovlivňují tvorbu strategie.
21. Definujte pojem strategie:
22. Co to je globalizace:
23. Základní vývojové trendy současného světa:
24. Definujte pojem rozhodování:
25. Co tvoří strategický záměr?
26. Konkurenční výhody:
27. Druhy okolí podniku:
28. Co musí říct analýza - tři základní strategické otázky:
29. Analýza zdrojů:
30. Analýza strategických výhod:
31. SWOT analýza
32. Strategická dynamická rozvaha (Fišer)
33. Benchmarking - porovnání s nejlepšími
34. Vyjmenujte druhy produktů u bostonské matice:
35. Ekonomická analýza:
36. Analýza jednotlivých funkčních oblastí
37. Metoda BSC - balanced scorecard
38. Vnitřní faktory podniku:
39. Segmetny vnějšího prostředí:
40. Strategie nadnárodní společnosti:
41. 4 strategické alternativy:
42. Obrané strategie podle HRONA:
43. Metoda DMAIC:
44. Hammerovo pravidlo 20/60/20: