Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky z předmětu Ústavní právo

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
1 x
Velikost
1,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
3623
Poslední úprava
16.06.2014
Zobrazeno
1 425 x
Autor:
redsun
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Právní systém nachází pravidla své vnitřní organizace a logiku, podle níž se sám systémově člení a členil. Dochází tak v moderní době k členění na právní discipliny (právní odvětví).
Z hlediska určení postavení ústavního práva v právním systému a jeho předmětu má zásadní význam zabývat se pojetím veřejného a soukromého práva. Již římský právník Ulpiána vyjádřil rozdíl mezi právem veřejný a soukromým tak, že právo veřejné se týká postavení republiky , právo soukromé se týká zájmů individuí. Vymezení práva veřejného a soukromého není fixní, není definitivní, ale záleží na souvislostech ekonomických a společenských daných dobou, kdy v politickém režimu velmi liberálním právo soukromé zřetelně dominuje, naproti tomu ve státech stěžejně autoritativních je sféra veřejného práva široká a pohlcuje soukromoprávní zájmy.
Právo soukromé upravuje statut soukromých osob a jejich vztahy. Na mysli se mají jak osoby fyzické tak osoby právnické (obchodní společnosti, sdružení atd.), kdy právo soukromé upravuje jak právní základ vzniku soukromé osoby, tak např. smluvní vztahy mezi těmito.
Veřejné právo upravuje především postavení veřejných osob (institucí), vztahy mezi nimi a jejich vztahy k osobám soukromým. Veřejnými institucemi jsou jednak stát a jednak instituce jím vytvářené. Tyto instituce plní funkce veřejného zájmu a jsou plně či částečně státem řízeny či jemu podřízeny. Instituce veřejného zájmu plní své funkce jak uvnitř státu, tak i navenek. V tom smyslu lze ještě veřejné právo dělit na veřejné právo mezinárodní (založené na principu rovnosti mezi státy) a vnitřní, kde existuje vertikální vztah.
Při úpravě vztahů mezi institucemi veřejného práva a osobami soukromými veřejné právo uplatňuje autoritativní charakter (oblast policie, branné povinnosti, stavební řízení), nebo součinnostní charakter (smlouvy mezi veřejnou správou a soukromými osobami).
Vzhledem k odlišnosti zájmů, jež jsou představovány veřejným nebo soukromým právem, odlišují se i principy, na nichž jsou tyto založeny. Veřejné právo je hierarchizováno a založeno na nadřazenosti státu nad jinými veřejnými institucemi a nadřazeností veřejných institucí nad osobami soukromými Právo soukromé je založeno na rovnosti a nezávislosti soukromých osob. Rozdíly jsou i v sankční oblasti, kdy právo veřejné postihuje trestně právně a administrativně právně.

Klíčová slova:

ústavní právo

ústavodárná moc

samospráva

soudce

etnické menšiny

svoboda projevu



Obsah:
  • 1. Pojem a předmět ústavního práva. Pojetí státu, jeho pojmové znaky.
    2. Moderní ústavnost a ústava, historické souvislosti vzniku. Pojetí demokratické formy vládnutí, principy.
    3. Moderní ústavnost a ústava, historické souvislosti vzniku. Pojetí demokratické formy vládnutí, principy.
    4. Charakteristika klasických ústavních modelů. Pojetí demokratické formy vládnutí, principy.
    5. Obsah ústavy, subjekty a předmět ústavněprávních vztahů. Pojetí státu, jeho pojmové znaky.
    ...
    ...
    ...
    63. Ochrana osobních údajů.
    64. Pojetí azylu v českém pazylu v českém institutu státního občanství ve světle judikatury ření a zániku.rávním řádu - zákonná rovina.
    65. Vysvětlení pojetí české právní úpravy azylu ve vztahu k mezinárodněprávním závazkům ČR vztahujících se k azylové problematice.
    66. Vztah ústavněprávní ochrany menšin a mezinárodněprávní ochrany menšin.
    67. Provádění referenda o přistoupení ČR k EU.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše