Popis:
1) Co je hypotéza? Uveďte příklad!
→ je to podmíněný výrok o vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými
a) hypotézy jsou výroky o vztazích mezi proměnnými
b) hypotézy obsahují proměnné, které lze zjišťovat a měřit
c) vztahy mezi proměnnými lze ověřovat
Př. Žáci základních skol nečtou denní periodika téměř vůbec.; Ženy s vyšším dosaženým vzděláním podstupují menší počet umělých potratů.
2) Co je to posunutí, vychýlení (bias)?
= veličina, o niž se liší hodnota výběrového průměru od populačního průměru, a to zpravidla opakovaně ve všech výběrech provedených stejným způsobem podle stejného předpisu
3) Co je výzkumný problém? Jak je formulován?
→ problém je tázací věta nebo výrok, který se ptá: Jaký vztah existuje mezi dvěma nebo více proměnnými?
• problém: výrok formulovaný ve formě otázky
Formulace výzkumného problému
a) seznámíme se s dosud dosaženými výsledky týkající se vymezené oblasti
b) objasníme si rozměry zkoumané problematiky
c) hledáme doporučení dosud použitých postupů řešení
d) snažíme se vyvarovat chyb dosavadních postupů
e) pokusíme se o samostatné řešení postavených otázek
f) pokusíme se o formulace nových otázek
» závisí na dosavadních znalostech, zkušenosti a schopnosti sociologa položit otázku, která je nejen důležitá a aktuální, ale také zodpověditelná prostředky sg. výzkumu
»
před započetím řešení problému: studium literatury, konzultace s odborníky, seznámení se s předchozími výsledky výzkumů na stejné či podobné téma
4) Co je znak/proměnná v sociologii?
= symbolické vyjádření vlastni, které vyjadřuje stavy této vlastnosti svými hodnotami a vztahy mezi hodnotami vyjadřují vztahy v realitě
Podmínky
a) má alespoň 2 hodnoty (rozlišitelnost - diskriminabilita)
b) ke každému stavu vlastnosti existuje hodnota znaku (úplnost)
c) dvě různé hodnoty znaku nemohou odpovídat jednomu stavu vlastnosti (jednoznačnost)
* úzké pojetí znaku = měřitelná dimenze pojmu nebo měřitelný pojem mající dvě nebo více hodnot pro různé jednotky nebo pro různá období
5) Jaké druhy náhodného výběru rozeznáváme?
• prostý náhodný výběr (všechny podsoubory dané velikosti mají stejnou šanci být realizovány jako výběr)
• stratifikovaný náhodný výběr (podsoubory-strata dle vlastností → z nich náhodný výběr
- proporcionální/neproporcionální
• skupinkový náhodný výběr (podsoubory-skupinky vzájemně zastupitelné → z nich náhodný výběr některých skupinek)
• vícestupňový náhodný výběr (kombinuje skupinkový s dalšími stupni prostého nebo stratifikovaného výběru)
Klíčová slova:
hypotéza
sociologie
výběrová chyba
čištění dát
transformace dat
analýza
výzkumné zprávy
Obsah:
- 1) Co je hypotéza? Uveďte příklad!
2) Co je to posunutí, vychýlení (bias)?
3) Co je výzkumný problém? Jak je formulován?
4) Co je znak/proměnná v sociologii?
5) Jaké druhy náhodného výběru rozeznáváme?
6) Co jsou to kvóty, kde je užíváme?
7) Jaké jsou nevýhody případové studie?
8) Tři výhody kvótního výběru:
9) Tři nevýhody kvótního výběru:
10) Co je panel?
11) Co je výběrová chyba? Jak vzniká?
12) Co je stratifikovaný náhodný výběr? Jak se liší od kvótního výběru?
13) Co je skupinkový náhodný výběr? Jak se liší od prostého náhodného?
14) K čemu slouží předvýzkum? Kdy jej provádíme?
15) Vyjmenujte 4 libovolné chyby experimentálního projektu!
...
...
...
90) Vyjmenujte typy dokumentů vhodné k využití v sg. výzkumu!
91) Co je sekundární analýza?
92) Oblasti a důvody použití studia v sg. výzkumu!
93) 3 přednosti studia dokumentů
94) 3 nevýhody studia dokumentů
95) Jmenujte způsoby využití počítače při sběru sg. výzkumných dat!
96) Jmenujte 2 výhody dotazování s využitím počítače!
97) Jmenujte 2 nevýhody dotazování s využitím počítače!
98) Jaké jsou úlohy přípravy a čištění dat?
99) Vyjmenujte možnosti uspořádání (typy) dat vstupujících do analýzy!
100) Co je transformace dat? Uveďte příklad!
101) Jmenujte míry (statistiky, ukazatele) pro jednorozměrný popis dat!
102) Jmenujte úlohy pro dvou a vícerozměrnou analýzu dat!
103) Jmenujte některé techniky mnohorozměrné analýzy dat!
104) Vyjmenujte závazné části (oddíly) výzkumné zprávy!
K ČEMU SE UŽÍVÁ (106 - 108)
109) Jmenujte 5 e zásad etického kodexu sociologa!
110) Jmenujte 4 z bodů povinného obsahu výzkumné zprávy!
111) Jmenujte fáze rozhodování v sg. výzkumu!