Popis:
1. Charakteristika podnikání, podnikání podle živnostenského zákona a obchodního zákoníku, obchodní společnosti.
hospodářská činnost určitého subjektu, která je dovolená a je provozována soustavně a samostatně, jejímž účelem je dosáhnout zisku
obchodní zákoník - upravuje podnikání obecně
živnostenský zákon - se zabývá pouze živnostenským podnikáním
fyzická osoba - občan, musí splňovat podmínky pro podnikání
právnická osoba ‐ sdružení fyzických nebo právnických osob
‐ účelová sdružení majetku
‐ jednotky územní samosprávy
‐ jiné subjekty podle zákona
Obchodní společnosti:
družstvo - právnická osoba za účelem podnikání nebo jiných potřeb svých členů
živnostník - osoba mající živnostenský list
obchodní firma - název podnikatele
firma obchodní společnosti, družstva a dalších právnických osob - název, pod kterým jsou zapsány v obchodním rejstříku
firma fyzické osoby - např. Petr Holub, obuvnictví
Živnostenské podnikání: nutno živnostenský list
podmínky: obecné ‐ dosažení 18 let
‐ plná způsobilost k právním úkonům
‐ bezúhonnost
‐ neexistence daňového nedoplatku vůči státu
zvláštní - odborná způsobilost dle vzdělání a délky praxe
‐ způsobilost podle zvl. předpisů odlišné od vzdělání a praxe, ale
vyžadující zkoušky
‐ živnosti - ohlašovací - živnost řemeslná ( odborná znalost )
‐ živnosti vázáné
‐ živnosti volné ( všeobecné podmínky )
‐ koncesovaná - odborná znalost + podmínky dle uvedené koncesované živnosti
‐ na dobu určitou
‐ výroba zbraní,výbušnin, taxi služby, směnárny, tabákový průmysl
Klíčová slova:
podnikání
organizování
poptávka
rozvaha
hospodaření
likvidita
rentabilita
Obsah:
- 1. Charakteristika podnikání, podnikání podle živnostenského zákona a obchodního zákoníku, obchodní společnosti.
2. Daňová soustava, druhy daní. Daň z příjmu fyzických a právnických osob, daň z přidané hodnoty.
3. Charakteristika managementu, vývoj, přístupy a hlavní směry managementu, manažerské funkce.
4. Podstata organizování, proces organizování, organizační struktury.
5. Podstata a smysl plánování, síťová analýza a její uplatnění v plánování.
6. Rozhodovací modely, varianty, hodnotící kritéria, metody stanovení váhy důležitosti kritérií, metody agregace hodnotících kritérií.
7. Systémové pojetí marketingu, koncepce marketingu, způsoby a postupy segmentace trhu.
8. Marketingový mix, marketingové mikroprostředí a makroprostředí.
9. Strategické plánování firmy, určení strategických obchodních jednotek, vyhodnocování obchodního portfolia.
10. Personalistika, nábor a výběr pracovníků, rekvalifikace pracovníků, vedení lidí, motivace a stimulace pracovníků.
11. Výrobní management a logistické výrobní systémy.
12. Rozvoj a formy mezinárodního podnikání.
13. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky.
14. Funkce: poptávková, nabídková, výnosové. Tržní rovnováha a její stabilita.
15. Nákladové funkce: celkové, průměrné a přírůstkové. Nákladově ‐ výnosové varianty. Volná soutěž. Přechod k nedokonalé konkurenci. Monopol. Oligopol.
16. Základní podnikové bilance (sestavy) ‐ tříbilanční systém. Hlavní položky bilancí a jejich náplň.
17. Rozvaha: Rozbor položek rozvahy, vazba na další podnikové bilance (sestavy). Rozvahové změny.
18. Rozbor položek výsledovky. Formy výsledovky. Výkaz zisků a ztrát. Výkaz Cash‐flow. Způsoby sestavení.
19. Základní členění nákladů. Analýza nákladů. Účel kalkulace nákladů. Role kalkulační jednice (+příklady).
20. Přístupy ke kalkulaci nákladů (předběžná, výsledná, absorpční, neabsorpční, statická, dynamická). Target costing (limitní, cílová kalkulace).
21. Kritika přirážkové kalkulace. Metoda hodinových režijních paušálů. Kalkulace variabilní.
22. Útvarové rozpočty: Účel. Tvorba. Vyhodnocování. Vazba na výsledovku.
23. Statické a dynamické hodnocení investic
24. Význam a úkoly finančního řízení. Krátkodobé a dlouhodobé finanční zdroje ke krytí potřeby kapitálu.
25. Statická a dynamická analýza hospodaření, vypovídací schopnost ukazatelů a finančních bilancí.
26. Měření podnikové aktivity, rentability, likvidity a zadluženosti.