Popis:
1. Vybrat z příkladů správně napsané titulky (sloveso atd.)
• často to jediné, co si čtenář přečte
• v titulku by mělo byt vždycky sloveso - v činném rodě
• jak velký a na jakém místě je dáno grafickým manuálem
• neměl by odkazovat k něčemu, co si čtenář v textu nepřečte
• shrnuje základní nejpodstatnější informace
• podtitulek a nadtitulek doplňují myšlenky
• podtitulky a nadtitulky by měly doplnit, dotvořit základní informaci
• zábavná funkce by měla být doménou publicistiky
• nepoužívají se uvozovky, vykřičník velmi málo - doména bulváru
• otázka - ne, musí být odpověď, ale může být, pokud odpověď hned podáme
• poživotňování neživotných věcí - nešikovné (město čte, povodí Moravy opravilo)
• nepoužívat neznámé zkratky
• Hluchoněmý mladík o svém únosu stále mlčí :-)
• čísla jen pokud je nutné
• parafrázování názvů filmů apod. - v publicistice ano, ve zpravodajství nepodá žádnou informaci
2. Poslechovost rádií
Impuls, Frekvence 1, Evropa 2, Radiožurnál, hitrádia, Blaník, regiony ČRo, Kiss radio
3. Seřadit stanice podle share
Duben 2013 (čekovat květen!): Nova, Prima Family, ČT1, Nova Cinema, Barrandov, ČT24, ČT2
Za rok 2012: Nova, Prima, ČT1, ČT24, Barrandov, Nova Cinema, ČT2
4. Seřadit náklady periodik
Blesk, MF Dnes, Deník, Právo, Aha!, LN, HN (březen 2013 - ABCČR + UVDT)
5. Seřadit čtenost periodik
Blesk, MF Dnes, Deník, Právo, Aha!, HN, LN (UVDT - 4. kvartál 2012 a 1. kvartál 2013)
Klíčová slova:
titulky
periodika
majitel
vydavatel
kontrola veřejnosti
tiskový zákon
regionální tisk
Obsah:
- 1. Vybrat z příkladů správně napsané titulky (sloveso atd.)
2. Poslechovost rádií
3. Seřadit stanice podle share
4. Seřadit náklady periodik
5. Seřadit čtenost periodik
6. Druhy perexů - vybrat k ukázkám (dramatický, s citací, analytický atd.)
7. Vybrat žánr
8. Média mohou podle zákona být ve vlastnictví
9. Zařadit novináře do periodika
10. Přiřadit název agentur k popisu (regionální, národní, univerzální, specializovaná) - konkrétní agentury!
11. Majitel a vydavatel MF Dnes
12. Jaké celostátní noviny (deník) mají českého vydavatele
13. Napsat název dvou neplacených periodik podle popisu - jeden zaměřený na ekonomii, druhý regionální týdeník v 45 městech (možnosti: E15 Ekonom, Sedmička, Metro atd.)
14. Přiřadit k popisu (tiráž, lead, editace, hlavička)
15. Který zákon a kolik stanovuje poplatek za ČT a ČRo
16. Kdo uděluje/odejímá licence TV a rozhlasu atd.
17. Který orgán je kontrolou veřejnosti
18. Kdo navrhuje a kdo jmenuje členy Rady pro RTV/Rady ČT
19. Zda je/není, případě v jakém zákoně je upravená autorizace?
20. Přiřadit k textu - horizontální/vertikální/nadnacionální koncentrace
21. Co to je čtenost, náklad, remitenda, skutečný náklad, prodej nebo co, jak se zjišťuje
22. Pojmy
23. Co řeší tiskový zákon
24. Co je to regionální tisk