Popis:
1. popsat jeden z psychologických směrů (v závorce jsou vyjmenovány)
behaviorismus - zaměřen na vnější projevy - chování v různých podmínkách (Watson), duševní život tvoří uzavřený celek (odlišný od okolí), chování nelze vysvětlit bez zřetele k vnitřním dějům
psychodynamický přístup - psychoanalýza (Freud) → zdrojem psychické aktivity je nevědomá síla, tři složky osobnosti - Id (vrozené pudové potřeby, nevědomé, zdroj energie pro další dvě složky), Ego (skutečné uspokojení pudových potřeb, snaha vyrovnat protiklad mezi nevědomím a realitou), Superego (pracuje na principu dokonalosti), základem zdravé osobnosti je silné Ego, pudové kategorie - pud života (touha žít) a pud smrti (vede k masochismu)
fenomenologický přístup - zaměřen na zkoumání různých lidských problémů (prožívání, otázky hodnot, svědomí,
smyslu bytí), kritika psychoanalýzy (člověk je ovládán silami nevědomí), příčinu chování vidí v subjektivní interpretaci vnějších i vnitřních událostí
kognitivní psychologie - zabývá se poznáním (Kelly), jak pracují poznávací procesy, lidská psychika je brána jako systém zpracování informací (analogie - lidská mysl a počítač), na základě souvislostí je tvořen řád spojující minulost, přítomnost a budoucnost
gestalt (tvarová psychologie) - holistické pojetí jevů, zkoumání jevů celostní povahy, jevy jako celek, princip pregnance (struktura směřuje k dokonalosti)
Klíčová slova:
psychologie
paměti
pozornost
halucinace
biologické determinanty
motorika kojence
psychické procesy
Obsah:
- Varianta ?
1. popsat jeden z psychologických směrů (v závorce jsou vyjmenovány)
2. vnímání, jeho podstata, charakteristika
3. vlastnosti citových jevů
4. metody psychologie
5. etapy vývoje podle Freuda
6. charakteristika vývojové psychologie
Varianta C
1. Předmět psychologie
2. Fáze paměti + stručná charakteristika
3. Emocionální poruchy + jejich charakteristika
4. Vývoj identity u adolescenta
5. Ontogeneze, fylogeneze, předmět vývojové psychologie
6. Periodizace podle Eriksona
Varianta D
1. Vyjmenovat a charakterizovat psychologické disciplíny
2. Pozornost
3. Motivační konflikt + základní typy
4. Reflexy novorozence, kterými poznává prostředí (alespoň 3)
5. Psychika nechtěných dětí
6. Porod podle Leboeyra
Varianta E
1. stručně charakterizujte 3 aplikované psych. disciplíny
2. jak se projevuje vliv zkušenosti a kontextu na vnímání?
3. základní psychologické znaky osobnosti
4. základní psychické potřeby
5. kritéria školní zralosti
6. hlavní znaky dospívání
Varianta F
1. jak se projevuje halucinace
2. jak prodloužit krátkodobou paměť
3. základní myšlenkové operace
4. Piagetova periodizace
5. metody vývojové psychologie
6. determinace lidské psychiky + biologické determinanty
Varianta G
1. druhy citů
2. biologické determinanty
3. pracovní paměť
4. batolecí věk
5. věk učení dítěte
6. posuzovací kritéria znalost dítěte pro vstup do školy
Varianta H
1. charakterizuj motoriku kojence
2. napiš charakteristické činnosti pro mladší školní věk
3. sociální determinanty lidské psychiky
4. charakterizuj psychické procesy s psychickými vlastnostmi
5. vlastnosti pozornosti
6. napiš fáze volního procesu