Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Vypracované zkouškové okruhy z předmětu Ekonomika podniku

«»
Přípona
.rar
Typ
vypracované otázky
Stažené
9 x
Velikost
1,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
12738
Poslední úprava
01.10.2018
Zobrazeno
1 110 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Majetková a kapitálová struktura podniku: charakteristika jednotlivých položek rozvahy podniku (bilance), oceňování dlouhodobého a oběžného majetku, optimální kapitálová struktura podniku.

Rozvaha
Jedná se o stavový výkaz. Sestavuje se ke konci účetního období pro hodnocení hospodaření podniku, statistiku a daňové účely. Podává přehled o majetku podniku (aktiva) a zdrojích jeho krytí (pasiva) v peněžním vyjádření k určitému datu, k určitému okamžiku. Správně sestavená rozvaha musí splňovat bilanční rovnici - součet aktiv se musí rovnat součtu pasiv.

Aktiva
Pohledávky za upsaný základní kapitál - představují pohledávky za upisovateli vlastního jmění. Podle povahy obchodní společnosti jde o upsané, ale zatím nesplacené akcie (u a.s.) nebo podíly za společníky u obchodních společností nebo za členy družstva.
Majetek podniku - hospodářské prostředky, které slouží podniku k zajištění jeho hospodářské činnosti. Majetek = statky (stálá aktiva) a peněžní prostředky (oběžná aktiva)
Dlouhodobý majetek (stálá aktiva) - je to majetek dlouhodobé povahy, které podnik potřebuje k provozování své činnosti, doba použitelnosti je delší jak 1 rok, v průběhu výrobního procesu nemění svou naturální podobu, pouze se opotřebovávají a jejich cena se přenáší prostřednictvím odpisů do nákladů.

Klíčová slova:

struktura podniku

odměňování

obchodní právo

obchodní spory

pracovní právo

regulace reklamy



Obsah:
  • 1. Majetková a kapitálová struktura podniku: charakteristika jednotlivých položek rozvahy podniku (bilance), oceňování dlouhodobého a oběžného majetku, optimální kapitálová struktura podniku.
    2. Význam cen v tržní ekonomice a zásady tvorby cen výrobků a služeb: faktory ovlivňující výši ceny a legislativní úprava tvorby cen.
    3. Náklady podniku: základní pojmy, členění nákladů, nákladové funkce a analýza bodu zvratu, charakteristika nákladů z hlediska výkazu zisku a ztráty, nástroje řízení nákladů. Kalkulace nákladů a rozpočty: základní pojmy, druhy kalkulací a kalkulační techniky, význam kalkulací v rozhodovacím procesu.
    4. Finanční hospodaření podniku: finanční analýza, její význam pro podnik, ukazatele, platební schopnost podniku, tvorba ukazatelových soustav, finanční optimalizace podniku, způsoby řízení platební schopnosti podniku.
    5. Marketingový mix: soubor nástrojů marketingu, význam mixu jako celku a zásady jeho tvorby, charakteristika a význam jednotlivých nástrojů, modifikace marketingového mixu. Životní cyklus výrobku.
    6. Charakteristika podniku: členění podniků dle forem a zaměření (typologie organizací, podniků), obchodní a ekonomické aspekty uplatnění těchto forem, systémové pojetí podniku, tendence v podnikatelském prostředí.
    7. Význam účetnictví pro podnik a podnikání: zákon o účetnictví, účetní zásady, rozsah vedení účetnictví, účetní doklady, účetní knihy, účetní výkazy. Daňová evidence.
    8. Zisk, jeho podstata a význam ve financování podniku: charakteristika efektivnosti podniku, faktory ovlivňující výši zisku, charakteristika výkazu zisku a ztráty a výkazu cash-flow.
    9. Řešení ekonomických a podnikatelských problémů nástroji operačního výzkumu: základní metody operačního výzkumu, aplikační možnosti základních metod v praxi.
    10. Finanční modely používané pro hodnocení výkonnosti podniku: požadavky na ukazatele v modelech, konstrukce ukazatelů a ukazatelových soustav, Beaver-Altman, Du Pont analýza, IN indexy, význam pro praxi.
    ...
    ...
    ...
    20. Obchodní závazkové vztahy: systém právní úpravy obchodních závazků. Kogentní a dispozitivní normy. Vznik závazků, uzavírání smluv. Obchodní podmínky, adhezní smlouvy. Změny v subjektech a v obsahu. Zajišťovací a utvrzovací instrumenty a jejich funkce - přehled jednotlivých nástrojů včetně vzájemného srovnání a zhodnocení významu pro věřitele. Zánik závazků splněním a jinými způsoby. Přehled jednotlivých důvodů zániku s upokojením a bez uspokojení věřitele, jejich předpoklady a účinky. Promlčení a prekluze.
    21. Obchodní závazkové vztahy - následky porušení smlouvy: Porušení smlouvy (zejm. prodlení a vadné plnění). Odpovědnost za škodu (předpoklady, liberace, předvídatelnost, možnost smluvní modifikace). Jednotlivé sankční následky při porušení smlouvy (u peněžitých a nepeněžitých závazků), jejich vzájemný vztah, konkrétní příklady. Zákonné a smluvní sankce v obchodních transakcích.
    22. Vypořádání závazků subjektů: Insolvenční řízení. Právní úprava insolvenčního řízení, úpadek, základní pojmy, majetková podstata, způsoby řešení úpadku - konkurs, reorganizace, oddlužení, účinky prohlášení konkursu. Práva a povinnosti insolvenčního správce. Insolvenční rejstřík.
    23. Obchodní spory: Způsoby řešení obchodních sporů (soudní a jiné). Rozhodčí řízení. Věcná a místní příslušnost soudu. Žaloba a účastníci řízení. Zkrácené (rozkazní) řízení. Rozhodnutí a jeho zvláštní formy (platební rozkaz, rozsudek pro zmeškání a pro uznání). Opravné prostředky. Exekuce a její prostředky (peněžitá a nepeněžitá plnění). Orgány exekuce.
    24. Právní ochrana hospodářské soutěže: Soutěžní právo - právo proti nekalé soutěži a právo proti omezování soutěže. Systém, prameny. Nekalá soutěž (generální klauzule, zákonné skutkové podstaty, právní prostředky ochrany proti nekalé soutěži). Kartelové dohody, ochrana proti zneužití dominantního postavení, kontrola spojování soutěžitelů. Zákaz veřejné podpory.
    25. Pracovní právo: Pracovní poměr a jeho účastníci. Pracovní smlouva (obsah a forma). Změny pracovní smlouvy (dohoda, převedení na jinou práci, přeložení, dočasné přidělení, pracovní cesta, změna zaměstnavatele). Skončení pracovního poměru. Zaměstnávání osob se ZP. Odpovědnost zaměstnance a zaměstnavatele.
    26. Trestné činy hospodářské a proti majetku: Obecná charakteristika majetkových trestných činů a trestných činů ohrožujících hospodářskou soustavu, hospodářskou kázeň, měnu, řádné placení daní a trestných činů namířených proti předpisům o nekalé soutěži, ochranných známkách, chráněných vzorech a vynálezech a proti autorskému právu, jejich společenská škodlivost a dopady na ekonomiku.
    27. Regulace reklamy: Definice reklamy. Právní a neprávní regulace reklamy. Veřejnoprávní regulace reklamy. Státní dozor nad reklamou. Etická samoregulace reklamy. Prostředky právní a mimoprávní ochrany proti nedovolené reklamě.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše