Popis:
1. VÁLKA, SPRAVEDLNOST, MÍR
První kapitola uvede čtenáře do problematiky etických aspektů válečného konfliktu, které na sebe znovu a s novou naléhavostí upozornily po druhé světové válce, při reflexi konfliktů dvacátého století, při zvažování důsledků studené války a případného použití jaderné pumy v budoucím konfliktu.
Zajímat nás však bude i klasická teorie války, kterou jen v kostce načrtneme, abychom si před oči postavili otázku spravedlivé války a sní souvisejících několik kritérií. Nemůžeme se ale nedotknout některých aspektů moderní války, které tuto teorii zásadním způsobem problematizují.
Nakonec naznačíme faktor nebezpečí totalitních režimů a diktatur, který do našeho zvažování etické přípustnosti války nebo válečného zbrojení musíme také zahrnout. Po prostudování kapitoly bude student znát:
• Do jaké míry můžeme předpokládat světový mír.
• Jaká jsou kritéria spravedlivé války.
• Co charakterizuje moderní válku.
• Jaké důrazy charakterizují etický diskurz spojený s otázkami války a zbrojení po II.světové válce
Klíčová slova - Spravedlivá válka, obranná válka, oprávněná válka, třídenní válka, ultima ratio, komparativní spravedlnost, eskalace zbrojení, totalitní systémy, dovolená obrana, hranice práva na obranu.
Válka ano či ne?
Fenomén války odhaluje mnohem více než by se na první pohled zdálo. Nejde nám ani tak o její historické konotace, o hospodářské, sociální a dejme tomu urbanistické konotace. Je třeba se také zaměřit na paradoxní dvojznačnost s ní spojenou, která se dotýká samé podstaty lidského bytí. Na jednu stranu člověk věří a touží po tom, aby byl mír a věří, že k válce v budoucnu nedojde, pacifisté dokonce tvrdí, že je vždy špatná a tudíž nikdy oprávněná, a na druhou stranu zde stojí „pesimisté se smyslem pro realitu“ (sv. Augustin), kteří nám říkají, že války budou až do konce světa. Etika se nemůže vyhnout ani jednomu pólu, naopak musí promýšlet celý prostor, který se mezi nimi rozprostírá. Sv. Ambrož na základě své zkušenosti s politickým úřadem prefekta musí řešit otázku nutnosti války, která vede k navrácení spravedlnosti.
Klíčová slova:
válka
spravedlnost
mír
křesťanství
světové války
poválečné dokumenty
globální terorismus
etická dilemata
Obsah:
- 1. VÁLKA, SPRAVEDLNOST, MÍR 6
Válka ano či ne? 7
Etický diskurz po II. světové válce 9
2. VÁLKA A ANTICKÝ SVĚT 12
Řecko 13
Římské impérium 14
3. KŘESŤANSKÝ PŘÍSPĚVEK K ETICKÉMU POSOUZENÍ VÁLKY 17
Biblická východiska 18
Prvotní křesťané 18
Scholastika 19
4. VÁLKA A POČÁTKY MEZINÁRODNÍHO PRÁVA 23
Proměna světového řádu na sklonku středověku 24
Spravedlivá válka a právo národů 24
Hugo Grotius 25
5. VÁLKA A NÁRODNÍ STÁTY 27
Zestátnění války 28
Cesty absolutistického pojetí moci 29
Stát v 19. století 30
6. SVĚTOVÉ VÁLKY 32
Třetí reakce na realistickou koncepci války 33
Světové války dvacátého věku 34
Odpověď na II. světovou válku 34
7. POVÁLEČNÉ DOKUMENTY 37
Charta OSN 38
Všeobecná deklarace lidských práv 39
Lidská práva a řád 40
Církevní dokumenty a válka 41
8. ETIKA VÁL. KONFLIKTU A GLOBÁLNÍ TERORISMUS - AFGÁNISTÁN 45
Je teroristická akce akcí válečnou? 46
Novodobá historie Afgánistánu 47
Vývoj událostí po 11. září 2001 48
Postoje politické reprezentace 48
Mezinárodní právo a reakce na útoky z 11. září 2001 49
Stanovisko katolické církve 50
9. ETIKA VÁL. KONFLIKTU A GLOBÁLNÍ TERORISMUS - IRÁK 54
Novodobá historie Iráku 55
Vývoj událostí od ledna 2002 do ukončení operací 56
Postoje politické reprezentace 57
Mezinárodní právo a reakce na vojenskou akci v Iráku 59
Stanovisko katolické církve 60
10. ETICKÁ DILEMATA A POKUS O ŘEŠENÍ 64
Etická dilemata spojená s konfliktem v Iráku 65
Návrhy řešení 66
Kritéria spravedlivé vílky a návrhy nových řešení 68
Konkretizace kritérií (Afgánistán, Irák) 69