Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované zkouškové otázky na zkoušku z předmětu Mikroekonomie

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
2 x
Velikost
0,9 MB
Jazyk
český
ID projektu
11338
Poslední úprava
27.12.2017
Zobrazeno
1 390 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Ekonomie a její předmět. Pozitivní a normativní ekonomie. Metody zkoumání a ekonomické zákony.
Ekonomická teorie = teorie, která zkoumá ekonomiku (= národní hospodářství) a její mechanismus na obecné úrovní
Ekonomie = teorie ekonomického rozhodování, tzn. volby alternativ ekonomických subjektů s cílem dosáhnou maximalizace výhody (výnosu) při nejmenší ztrátě (nákladu, oběti)

Dělení ekonomie:
1. mikroekonomie a makroekonomie
mikroekonomie
- zkoumá chování tržních subjektů, jak se rozhodují a jaké jsou jejich interakce na různých trzích, také studuje fungování dílčích trhů
- zabývá se volbou v podmínkách vzácnosti
makroekonomie
- zkoumá národní hospodářství jako celek
- studuje výkonnost ekonomiky, nezaměstnanost, inflaci, státní rozpočet apod.
- mikroekonomie a makroekonomie jsou navzájem provázané
2. pozitivní a normativní ekonomie
pozitivní ekonomie
- snaží se analyzovat fakta, objektivně je vyhodnocovat, využívá statistická šetření
- popisuje ekonomický život takový, jaký opravdu je
normativní ekonomie
- hodnotí ekonomický život a ukazuje, jaký by měl být
- jejím cílem je konstruovat předobraz dokonalejšího ekonomického systému

Klíčová slova:

ekonomie

nabídka

cenová elasticita

maximalizace úžitku

monopol

charakteristika

konkurence



Obsah:
  • 1. Ekonomie a její předmět. Pozitivní a normativní ekonomie. Metody zkoumání a ekonomické zákony.
    3. Pravidla ekonomické volby v podmínkách vzácnosti (míra oběti, MMS, hranice výrobních možností.
    4. Ekonomická koordinace (organizace ekonomických systémů). Tržní ekonomika a její charakteristika.
    5. Trh a typy trhů, tržní subjekty. Základní ekonomická otázka (problém, co, jak, pro koho).
    6. Poptávka a její křivka. Funkce poptávky; celkový výdaj spotřebitele.
    7. Nabídka a její křivka. Funkce nabídky.
    8. Determinanty poptávky a funkce poptávky (posuny "D" křivek).
    9. Determinanty nabídky a funkce nabídky (posuny "S" křivek)
    10. Tržní rovnováha a mechanismus jejího utváření. Tržní cena.
    11. Renta (přebytek) spotřebitelů a výrobců.
    13. Vliv změn poptávky a nabídky na tržní rovnováhu. Teorém pavučiny.
    14. Cenová elasticita (pružnost) poptávky. Bodová a intervalová elasticita.
    15. Důchodová a křížová elasticita (pružnost) poptávky.
    16. Cenová elasticita (pružnost) nabídky a faktory na ni působící.
    17. Užitečnost statku v kardinalistické teorii; funkce celkového a mezního užitku a odvození funkce individuální poptávky spotřebitele.
    18. Axiomy volby spotřebního koše v ordinalistické teorii.
    19. Indiferenční křivky při dané funkci celkového užitku spotřebního koše, vztahy mezi mezními mírami substituce a mezními užitky (model dvou statků).
    20. Funkce celkového užitku spotřebního koše a mapa indiferenčních křivek. Základní modely substituce statků v podmínkách různých preferencí.
    21. Rozpočtové omezení spotřebitele (rozpočtová linie); změny rozpočtových možností a jejich vliv na rovnováhu spotřebitele.
    22. Maximalizace celkového užitku spotřebního koše a vlastnosti bodu rovnováhy spotřebitele.
    23. Důchodový a substituční efekt změny tržní ceny statků ve volbě spotřebního koše (statistický rozklad).
    24. Odvození individuální poptávky spotřebitele z cenově spotřební či důchodově spotřební funkce; Engelova křivka.
    25. Firma a stratifikace firem. Determinanty tržního chování firem, cíle firmy. Alternativní teorie firmy.
    26. Úloha zisku v tržní ekonomice, normální a ekonomický zisk firmy (pravidlo maximalizace ekonomického zisku). Explicitní a implicitní náklady (náklady ztracené příležitosti), celkové náklady.
    27. Produkční funkce firmy a jejich základní typy; průběh průměrného a mezního produktu faktoru.
    28. Substituce mezi faktory u produkční funkce. Izokvanta a přímka stejných nákladů (izokosta).
    29. Nákladová funkce firmy a její základní formy. Fixní a variabilní náklady. Vztahy mezi produkčními funkcemi a funkcemi technologických nákladů v různých případech produkčních a nákladových funkcí.
    30. Výnosy z rozsahu výroby a jejich účinky na průběh nákladových funkcí v dlouhém období.
    32. Charakteristika dokonalé konkurence a příjmové funkce firmy (průměrný a mezní příjem).
    33. Maximalizace zisku a nabídková funkce firmy v krátkém období v dokonalé konkurenci.
    34. Rovnováha firmy v dlouhém období; vliv vstupu a výstupu firem do a z odvětví na tržní cenu v dlouhém období v dokonalé konkurenci.
    35. Výnosy z rozsahu výroby v různých odvětvích a jejich vliv na tržní ceny a tržní nabídku v dlouhém období v dokonalé konkurenci.
    36. Podmínky existence nedokonalé konkurence v odvětví.
    37. Charakteristika nabídkového chování firem v nedokonalé konkurenci; funkce poptávky a příjmu firmy (TR, MR); pravidlo maximalizace zisku.
    38. Monopol, jeho typy; monopol při maximalizaci zisku, Cournotův bod.
    39. Nabídka přirozeného monopolu ve velmi dlouhém období, technický monopol, vztah tržní ceny a průměrných nákladů.
    40. Diferenciace tržní ceny statku v monopolu a její vliv na maximalizaci zisku.
    41. Monopolistická konkurence a charakter preferencí firem ze strany spotřebitelů.
    42. Model tržního chování firem se vstupy firem v monopolistické konkurenci; rovnováha firmy v krátkém a dlouhém období (Chamberlinův model).
    43. Model cenové konkurence v monopolistické konkurenci; proces cenového přizpůsobování.
    44. Model prostorové diferenciace a vliv prostorové diferenciace na nabídkové chování firem a na volbu tržní ceny.
    45. Oligopolní konkurence (podmínky existence) a charakteristika tržního chování firmy při volbě nabídky; rovnováha v krátkém a dlouhém období.
    46. Modely oligopolního chování firem: model odbytové konkurence; Cournotův a Stackelbergův model.
    47. Modely cenové konkurence v duopolu: Edgeworthův a Chamberlinův model.
    48. Model se zalomenou poptávkovou křivkou; Sweezyho model.
    49. Smluvní (koluzívní) oligopol a vznik kartelů; typy dohod.
    50. Oligopol s dominantní firmou. Určení ceny dominantní firmy. Konkurenční lem.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše