Vypracované zkouškové otázky z Mikroekonomie
Popis:
1. Ekonomie a její předmět. Pozitivní a normativní ekonomie. Metody zkoumání a ekonomické zákony.
Ekonomická teorie = teorie, která zkoumá ekonomiku (= národní hospodářství) a její mechanismus na obecné úrovní
Ekonomie = teorie ekonomického rozhodování, tzn. volby alternativ ekonomických subjektů s cílem dosáhnou maximalizace výhody (výnosu) při nejmenší ztrátě (nákladu, oběti)
Dělení ekonomie:
1. mikroekonomie a makroekonomie
• mikroekonomie
- zkoumá chování tržních subjektů, jak se rozhodují a jaké jsou jejich interakce na různých trzích, také studuje fungování dílčích trhů
- zabývá se volbou v podmínkách vzácnosti
•
makroekonomie
- zkoumá národní hospodářství jako celek
- studuje výkonnost ekonomiky, nezaměstnanost, inflaci, státní rozpočet apod.
- mikroekonomie a makroekonomie jsou navzájem provázané
2. pozitivní a normativní ekonomie
•
pozitivní ekonomie
- snaží se analyzovat fakta, objektivně je vyhodnocovat, využívá statistická šetření
- popisuje ekonomický život takový, jaký opravdu je
•
normativní ekonomie
- hodnotí ekonomický život a ukazuje, jaký by měl být
- jejím cílem je konstruovat předobraz dokonalejšího ekonomického systému
Klíčová slova:
normativní ekonomie
ekonomická koordinace
poptávka
axiomy
elasticita
monopol
Obsah:
- 1. Ekonomie a její předmět. Pozitivní a normativní ekonomie. Metody zkoumání a ekonomické zákony.
2. Vznik a vývoj ekonomie (hlavní ekonomické směry a jejich teoretická východiska).
3. Pravidla ekonomické volby v podmínkách vzácnosti (míra oběti, MMS, hranice výrobních možností.
4. Ekonomická koordinace (organizace ekonomických systémů). Tržní ekonomika a její charakteristika.
5. Trh a typy trhů, tržní subjekty. Základní ekonomická otázka (problém, co, jak, pro koho).
6. Poptávka a její křivka. Funkce poptávky; celkový výdaj spotřebitele.
7. Nabídka a její křivka. Funkce nabídky.
8. Determinanty poptávky a funkce poptávky (posuny "D" křivek).
9. Determinanty nabídky a funkce nabídky (posuny "S" křivek)
10. Tržní rovnováha a mechanismus jejího utváření. Tržní cena.
11. Renta (přebytek) spotřebitelů a výrobců.
13. Vliv změn poptávky a nabídky na tržní rovnováhu. Teorém pavučiny.
14. Cenová elasticita (pružnost) poptávky. Bodová a intervalová elasticita.
15. Důchodová a křížová elasticita (pružnost) poptávky.
16. Cenová elasticita (pružnost) nabídky a faktory na ni působící.
17. Užitečnost statku v kardinalistické teorii; funkce celkového a mezního užitku a odvození funkce individuální poptávky spotřebitele.
18. Axiomy volby spotřebního koše v ordinalistické teorii.
19. Indiferenční křivky při dané funkci celkového užitku spotřebního koše, vztahy mezi mezními mírami substituce a mezními užitky (model dvou statků).
...
...
...
29. Nákladová funkce firmy a její základní formy. Fixní a variabilní náklady. Vztahy mezi produkčními funkcemi a funkcemi technologických nákladů v různých případech produkčních a nákladových funkcí.
30. Výnosy z rozsahu výroby a jejich účinky na průběh nákladových funkcí v dlouhém období.
32. Charakteristika dokonalé konkurence a příjmové funkce firmy (průměrný a mezní příjem).
33. Maximalizace zisku a nabídková funkce firmy v krátkém období v dokonalé konkurenci.
34. Rovnováha firmy v dlouhém období; vliv vstupu a výstupu firem do a z odvětví na tržní cenu v dlouhém období v dokonalé konkurenci.
35. Výnosy z rozsahu výroby v různých odvětvích a jejich vliv na tržní ceny a tržní nabídku v dlouhém období v dokonalé konkurenci.
36. Podmínky existence nedokonalé konkurence v odvětví.
37. Charakteristika nabídkového chování firem v nedokonalé konkurenci; funkce poptávky a příjmu firmy (TR, MR); pravidlo maximalizace zisku.
38. Monopol, jeho typy; monopol při maximalizaci zisku, Cournotův bod.
39. Nabídka přirozeného monopolu ve velmi dlouhém období, technický monopol, vztah tržní ceny a průměrných nákladů.
40. Diferenciace tržní ceny statku v monopolu a její vliv na maximalizaci zisku.
41. Monopolistická konkurence a charakter preferencí firem ze strany spotřebitelů.
42. Model tržního chování firem se vstupy firem v monopolistické konkurenci; rovnováha firmy v krátkém a dlouhém období (Chamberlinův model).
43. Model cenové konkurence v monopolistické konkurenci; proces cenového přizpůsobování.
44. Model prostorové diferenciace a vliv prostorové diferenciace na nabídkové chování firem a na volbu tržní ceny.
45. Oligopolní konkurence (podmínky existence) a charakteristika tržního chování firmy při volbě nabídky; rovnováha v krátkém a dlouhém období.
46. Modely oligopolního chování firem: model odbytové konkurence; Cournotův a Stackelbergův model.
47. Modely cenové konkurence v duopolu: Edgeworthův a Chamberlinův model.
48. Model se zalomenou poptávkovou křivkou; Sweezyho model.
49. Smluvní (koluzívní) oligopol a vznik kartelů; typy dohod.
50. Oligopol s dominantní firmou. Určení ceny dominantní firmy. Konkurenční lem.
51. Determinanty poptávky firem po výrobních faktorech.
52. Poptávka firem po výrobních faktorech v dokonalé konkurenci a její funkce; pravidlo volby optimální kombinace výrobních faktorů při maximalizaci zisku; celková tržní poptávka po faktoru (progresivně-degresivní produkční funkce faktoru).
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.