Popis:
1/ Vědní obor pedagogika
Definice - pedagogika je věda o výchově, která zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů
Je tedy úzce spojená s výchovou jakožto praktickou činností, vznikla z praktických potřeb, které přinesl společenský vývoj
Dříve - velké spojení člověka s přírodou, poznatky se předávaly z generace na generaci, mladší okoukávali od starších, byly pohromadě všechny věkové skupiny
Později - vzdělání bylo pouze pro majetné
Až v posledních cca 200 letech se vzdělání postupně stalo dostupné pro všechny
S přílivem stále většího množství informací přestává stačit dosavadní styl vzdělání, pedagogika se organizuje a stává se samostatnou vědní disciplínou.
Pedagogika - paidagogos - z řeckého slova - pais =dítě, agóge = vedení, dříve shodný s termínem didaktika, postupně ale nabyl širšího významu
Zpočátku součást filozofie a teologie - Sokrates, Platon, Aristoteles, Demikritos
Velký rozmach v období humanismu a renesance - Bacon, Descartes, Locke, Komenský - zakladatel, Rousseau
Klíčová slova:
pedagogika
rozvoj jedince
výchovný proces
výchovné prostředky
alternativní školy
profesní etika
volný čas
Obsah:
- 1/ Vědní obor pedagogika
2/ Faktory rozvoje lidského jedince
3/ Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova
4/ Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy
5/ Cíle a obsah výchovy
6/ Výchovný proces a jeho etapy
7/ Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady
8/ Osobnost učitele
9/ Osobnost vychovávaného jedince
10/ Výchovné prostředky
11/ Rodina a rodinná výchova
12/ Škola a její klima
13/ Alternativní školy
14/ Stručný vývoj české základní a střední školy
15/ Úsilí o reformu školy v 1. polovině 20. století
16/ Vývoj vzdělávání učitelů základních a středních škol
17/ Vývoj profesní dráhy učitelů
18/ Profesní etika učitele
19/ Výchova a volný čas