Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované zkouškové otázky z předmětu Mikroekonomie

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
1 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
4465
Poslední úprava
03.11.2014
Zobrazeno
864 x
Autor:
kralova.lucie
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Trh a tržní mechanismus
Vysoký stupeň dělby práce vyvolává vznik trhu. Trh je oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží. Vztah mezi výrobcem zboží a jeho spotřebitelem zprostředkovává trh.
Trh je zařízení, jehož prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá.
Tržní mechanismus je forma ekonomické organizace, v níž jednotliví spotřebitelé a podniky prostřednictvím vzájemných interakcí na trhu řeší tři základní problémy ekonomické organizace.
Tržní ekonomika uvede do souladu kupující a prodávající (nabídku a poptávku) na každém z možných trhů a tím vyřeší dané tři problémy.
- co se bude vyrábět? - důležitý je zisk
- jak se to bude vyrábět?
- pro koho se bude vyrábět?
“neviditelná ruka” trhu podle Adama Smithe - každý jednotlivec, který sobecky sleduje pouze svůj vlastní prospěch, je veden jakoby neviditelnou rukou, aby co nejlépe napomáhal všeobecnému prospěchu. (týká se trhů dokonale konkurenčních)

Kvantitativní poměr, ve kterém se určité zboží směňuje na trhu s ostatními, nazýváme směnnou hodnotou.
Specifickou formou směnné hodnoty je cena (P- price). Je to směnná hodnota vyjádřená v penězích jako všeobecném ekvivalentu.
Pojem relativní cena zdůrazňuje skutečnost, že cena porovnává hodnotu různých zboží navzájem.
Trh můžeme z územního hlediska členit na místní, národní a světový.
Podle počtu zboží jej můžeme členit na trh dílčí a agregátní.
Dílčí trh je trhem, na kterém se prodává a kupuje pouze jeden druh zboží.
Agregátní trh je takový, kde se prodává i kupuje veškeré zboží.
Trh dále můžeme členit na trh produktů, peněz a výrobních faktorů.

Tržními subjekty rozumíme:
- domácnosti
- firmy
- stát, respektive vláda


Souhrn všech zamýšlených prodejů nazýváme nabídkou.
Souhrn všech zamýšlených koupí nazýváme poptávkou.
Mohou být individuální - pouze jednotlivce
dílčí - pouze jeden druh výrobku
Trh je v rovnováze, jestliže se nabídka rovná poptávce. Potom cenu, za kterou se obchoduje nazýváme rovnovážnou cenou. Cenu, která vzniká při aktuálním vztahu nabídky a poptávky nazýváme tržní cenou. Adam Smith objevil pozoruhodnou vlastnost dokonale konkurenční tržní ekonomiky: při dokonalé konkurenci bez tržních selhání dokáží trhy vyždímat z disponibilních zdrojů tolik užitečných statků a služeb, kolik je jen možné.

Klíčová slova:

mechanismus

spotřebitelé

chování firmy

výrobní faktory

externality

trh kapitálu



Obsah:
  • 1. Trh a tržní mechanismus
    2. Chování spotřebitele a formování poptávky
    3. Chování firmy a formování nabídky
    4. Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
    5. Chování firmy v nedokonalé konkurenci
    6. Formování cena na trzích výrobních faktorů
    7. Trh práce, důchody a jejich rozdělování
    8. Všeobecná rovnováha, tržní selhání
    9. Rovnováha na trhu kapitálu v krátkém a dlouhém období
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše