Popis:
1. Trh a tržní mechanismus
Vysoký stupeň dělby práce vyvolává vznik trhu. Trh je oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží. Vztah mezi výrobcem zboží a jeho spotřebitelem zprostředkovává trh.
Trh je zařízení, jehož prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá.
Tržní mechanismus je forma ekonomické organizace, v níž jednotliví spotřebitelé a podniky prostřednictvím vzájemných interakcí na trhu řeší tři základní problémy ekonomické organizace.
Tržní ekonomika uvede do souladu kupující a prodávající (nabídku a poptávku) na každém z možných trhů a tím vyřeší dané tři problémy.
- co se bude vyrábět? - důležitý je zisk
- jak se to bude vyrábět?
- pro koho se bude vyrábět?
“neviditelná ruka” trhu podle Adama Smithe - každý jednotlivec, který sobecky sleduje pouze svůj vlastní prospěch, je veden jakoby neviditelnou rukou, aby co nejlépe napomáhal všeobecnému prospěchu. (týká se trhů dokonale konkurenčních)
Kvantitativní poměr, ve kterém se určité zboží směňuje na trhu s ostatními, nazýváme směnnou hodnotou.
Specifickou formou směnné hodnoty je cena (P- price). Je to směnná hodnota vyjádřená v penězích jako všeobecném ekvivalentu.
Pojem relativní cena zdůrazňuje skutečnost, že cena porovnává hodnotu různých zboží navzájem.
Trh můžeme z územního hlediska členit na místní, národní a světový.
Podle počtu zboží jej můžeme členit na trh dílčí a agregátní.
Dílčí trh je trhem, na kterém se prodává a kupuje pouze jeden druh zboží.
Agregátní trh je takový, kde se prodává i kupuje veškeré zboží.
Trh dále můžeme členit na trh produktů, peněz a výrobních faktorů.
Tržními subjekty rozumíme:
- domácnosti
- firmy
- stát, respektive vláda
Souhrn všech zamýšlených prodejů nazýváme nabídkou.
Souhrn všech zamýšlených koupí nazýváme poptávkou.
Mohou být individuální - pouze jednotlivce
dílčí - pouze jeden druh výrobku
Trh je v rovnováze, jestliže se nabídka rovná poptávce. Potom cenu, za kterou se obchoduje nazýváme rovnovážnou cenou. Cenu, která vzniká při aktuálním vztahu nabídky a poptávky nazýváme tržní cenou. Adam Smith objevil pozoruhodnou vlastnost dokonale konkurenční tržní ekonomiky: při dokonalé konkurenci bez tržních selhání dokáží trhy vyždímat z disponibilních zdrojů tolik užitečných statků a služeb, kolik je jen možné.
Klíčová slova:
mechanismus
spotřebitelé
chování firmy
výrobní faktory
externality
trh kapitálu
Obsah:
- 1. Trh a tržní mechanismus
2. Chování spotřebitele a formování poptávky
3. Chování firmy a formování nabídky
4. Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
5. Chování firmy v nedokonalé konkurenci
6. Formování cena na trzích výrobních faktorů
7. Trh práce, důchody a jejich rozdělování
8. Všeobecná rovnováha, tržní selhání
9. Rovnováha na trhu kapitálu v krátkém a dlouhém období