Popis:
1. VÝKLAD A SROVNÁNÍ POJMŮ MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE, MASOVÁ KOMUNIKACE, SÍŤOVÁ KOMUNIKACE
Lev Manovich - Principy nových médií, Thompson: Rozvoj zprostředkované interakce, Transformace zviditelňování
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE Je druh komunikace, do níž jsou zapojena terciální „masová“ a kvartální „síťová“ média. Mediální komunikace obsahuje masovou a síťovou komunikaci, které se navzájem prolínají.
KLÍČOVÉ DIMENZE (ROZSAHY) VÝKLADU MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE:
• MK jako institucionalizovaná sociální komunikace - každý obecně praktikovaný a v dané kultuře předávaný způsob jednání (informování, svoboda projevu, volný čas). Je nejběžnějším způsobem, jak praktikovat svobodu slova. Pakliže dojde k omezení činnosti médií, je to prezentováno jako omezení svobody slova a demokratického přístupu.
• MK jako projev organizované společenské činnosti - Mediální komunikace je nejenom něco, kam se zapojujeme my, ale je významná i z hlediska formy produkce/výroby - touto rovinou média něco produkují. Novinařina se stává profesionální - má jasně daná pravidla a potřebný stupeň vzdělání, postupem času/dnes je opět méně jasné, co vlastně novinář má umět a o čem by měl psát (založení blogu > člověk dělá to, na co nemá vzdělání = de-profesionalizace). Omezením pracovní doby (- 14hod) vznikl „volný čas“
- mediální komunikace se stala jedním ze zažitých způsobů jak naplňovat volný čas (jít do kina)
• MK jako kulturní produkce - Produkce nějaké kultury - kulturu vytváříme tím, že se podílíme na mediální komunikaci. Mediální komunikace nabízí produkci a je jen na nás, zda-li ji přijememe nebo odmítneme (BOND - ano/ne?). Média nahradila církev - správně bývalo to, co řekl p. farář - dnes je to tak, že dáváme za pravdu tomu, co slyšíme a vidíme v médiích.
• MK jako každodennost - Např.: budík nastavený na telefonu (prostoupení médií do života v každém dni)
• MK jako faktor dalších sociálních dějů - vliv, účinky médií, medializace (- zveřejňování, společenská změna - proces vrůstání médií do
společnosti)
MASOVÁ KOMUNIKACE: Masa lidí = masová média, masová komunikace
Výrazem masové médium se rozumí periodický tisk, (noviny, časopisy →určené široké veřejnosti), rozhlasové a televizní vysílání, veřejná dostupná sdělení na internetu. Média masové komunikace jsou všechna ta, kdy z jednoho místa se dostává sdělení k velkému množství lidí (k mase).
Klíčová slova:
komunikace
medializace
mediatizace
tradice studia
české prostředí
masová komunikace
Obsah:
- 1. Výklad a srovnání pojmů mediální komunikace, masová komunikace, síťová komunikace
2. Výklad pojmů „medializace“, resp. „mediatizace“
3. Postavení studia médií v kontextu jednotlivých společenských a humanitních oborů
4. Zák. tém. okr.: studium mediální produkce a faktorů, které ovlivňují její podobu
5. Zák. tem. okr.: studium mediálních obsahů a způsobů jejich analýzy
6. Zákl. tém. okr.: studium uživatelů médií (publika) =
7. Zákl. tém. okr: studium vlivu (účinku) médií na jednotlivce a společnost
8. Koncept reprezentace a sociální konstrukce v kontextu studia médií
9.Tradice studia médií ve světě
10. Přístup k výkladu role médií v pojetí frankfurtské školy (východiska, závěry, představitelé, díla)
11. Přístup k výkladu role médií v pojetí torontské školy (východiska, závěry, představitelé, díla)
12. Přístup k výkladu role médií v pojetí birminghamské školy (východiska, závěry, představitelé, díla)
13. Vývoj odborného zájmu o média v českém prostředí od počátků do konce první republiky
14. Odborný zájem o média v českém prostředí 1938 - současnost
15. Přístupy ke kritice masových a síťových médií masová komunikace:
16. Sémiotika a její přínos pro studium médií a mediální komunikace
17. Studium žurnalistiky a její role v mediální komunikaci
18. Studium persvazivní role médií (studium reklamy, propagandy)