Popis:
PŘEDMĚT PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE Okruh č. 1
Cíl:
Zkoumání psychologických aspektů edukace.
Možný, cílový a reálný subjekt.
Krátkodobé i dlouhodobé změny
v psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.
Předmět pedagogické psychologie(okruh 1)
Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.
Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i podpovrchových vlastností). Habitus žáků (jejich psychika a osobnost) je do značné míry výsledkem pedagogické práce.
Zkoumá změny v psychice a v osobnosti způsobené edukací a identifikací, resp. nápodobou učitele, modelu, vzoru, příkladu (Václav Příhoda).
Je to věda o psychologických zákonitostech permanentního a cyklického vzdělávání a výchovy dětí, mládeže a dospělých (Ladislav Ďurič).
Klíčová slova:
pedagogická psychologie
metodologie
kreativita
psychohygiena
edukace
patopsychologie
pedagogika
Obsah:
- 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
2. Pedagogická psychologie v systému věd.
3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
5. Osobnost současného žáka.
6. Problémový žák.
7. Psychologie učení.
8. Psychologie kreativity.
9. Psychologie vyučování.
10. Učební styly a strategie.
11. Školní úspěch a neúspěch.
12. Psychohygiena edukace.
13. Psychologie osobnosti učitele.
14. Psychologie výchovy.
15. Rodina, škola a vývoj.
16. Patopsychologie edukace.
17. Psychosociální klima školy.
18. Perspektivy pedagogické psychologie.