Popis:
1) Základní pojmy vývojové neurofyziologie,
vývoj struktury a funkce nervového systému u člověka
- základem duševní činnosti čl. je činnost CNS - ten je vystaven na základě dědičnosti a dále je modulován
v průběhu vývoje, na jeho stavbu a činnost nadále působí vnější vlivy
vztah činnosti mozku a psychiky vyrůstá:
1) z dějin vývoje života (primátů), ale také i dějin, které vlastnímu životu předcházely
2) z genetické informace našich předků - geny tento vztah určují v podstatných, ale velmi širokých mezích
3) ze zkušenosti - učení počínaje nitroděložním životem přes vztah k matce, rodině, společnosti
Eccles, Popper - teorie tří světů
1. svět - svět atomů, molekul (i neurony) a jejich vztahů navzájem
2. svět - svět duševních obsahů psychologie
3. svět - svět všech (zaznamenaných) informací obsahy knihoven, PC…
- ze světa 1 vyrůstá svět 2 a z nich svět 3
- vývoj CNS je základním předpokladem pro vývoj je-li vývoj mozkových fcí a struktur narušen, je proměněn
i vývoj duševních fcí
- popsáním vývoje CNS obtížně vysvětlujeme např. vývoj mravních hodnot, estetiky, citových vztahů některé duševní obsahy dokáže popsat evoluční biologie
- jednotlivé duševní fce jsou reprezentovány aktivitou neurokognitivní sítě obrovského rozsahu
- prenatální vývoj CNS u člověka se řídí principy vývoje trubicovité NS, přičemž hlavní oddíly se vyvíjejí ze 3 primárních mozkových váčků
- 3. týden - medulární (míšní) roura
- 4. týden - diferenciace buněk, rozšíření trubice a váčků, ze kterých 5 sekundárních váčků
- 6. týden - proliferace ( nových buněk) - současně původní nezralé b. (neuroblasty) se proměňují ve zralé neurony
- 2. měsíc - jádra hlavových nervů, vývoj mozečku, základ neurohypofýzy, hipokampu a bazálních ganglií, hemisféry velkého mozku
- 4. měsíc - hemisféry zvětšují povrch (brázdění mozku), v míše myelizace
- v dalším období nová proliferace, diferenciace a migrace nervových buněk, dále maturace (zrání), rozvoj podpůrných a cévních elementů (lepší výživa)
- při narození mozek váží cca 400g, je anatomicky i fčně nezralý, během kojeneckého období rychle roste,
stále diferenciace buněk, klesá hydratace mozku
- koncem 1 roku má mozek dvojnásobnou hmotu
- ! vrozené reflexy nahrazeny podmíněnými
- více řeč a psychomotorický vývoj
- 2,5 roku - vývoj sebeuvědomování
- 3 roky - mozek - trojnásobná hmotnost
- 6 let - mozek - 1250g (téměř dospělý čl.)
- soc. dovednosti, paměť, psychomotorika
- myelizace a dozrávání neuronů lepší sensomotorika
- dítě rozlišuje to, co říká, od toho, co si myslí
puberta - větší čelní mozkové laloky, mozek 1400g, roste do 25-30 let
- neurony nepřibývají, mozek max.1500g (mladší dospělost)
- končí morfologická struktura mozku, ale lepší činnost mozk. kůry
od 50 let klesá hmotnost mozku, nižší počet neuronů x nesnižují se tolik duševní schopnosti (vliv více zkušeností - kompenzace), z fčního hlediska není tak důležitý počet buněk, spíše růst a větvení neuronů, snížení hustoty dendritické aborizace
Klíčová slova:
neurofyziologie
psychologie
periodizace
psychický vývoj
ohrožení
problematika
Obsah:
- 1) Základní pojmy vývojové neurofyziologie, vývoj struktury a funkce nervového systému u člověka.
2) Základní pojmy vývojové psychologie, pojem vývoj, základní formy, faktory, mechanismy, zákonitosti a modely vývoje.
3) Teorie a periodizace vývoje.
4) Charakteristika psychického vývoje v období:
- Prenatálním
- Novorozeneckém
- Kojeneckém
- Batolecím
- Předškolním
- Mladšího školního věku
- Staršího školního věku
- Dospívání
- Dospělosti časné, střední a pozdní
- Stáří
5) Základní problematika ohrožení psychického vývoje