Popis:
Výchova: cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka. Rozvíjení osobnosti (různé definice). Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedince
Obecné rysy výchovy: mezi výchovou a společností je vždy hluboká vazba (každá výchova vždy byla determinována ideály své společnosti, její ekonomikou, jejím sociálně - politickým uspořádáním i její kulturou). Je hodnotově pozitivně zaměřená, výchova působí záměrně (x prostředí, které působí bezděčně). Výchova spolu s dědičností a prostředím ovlivňuje a rozvíjí jedince.
Základní rysy výchovy:
Výchova by měla být demokratická (rovnost šancí na vzdělání), humanistická (dílna lidskosti), univerzální (týká se každého a všude), pluralitní, globální + teritoriální + individuální, interkulturní, komplexní, permanentní (jde o celoživotní rozvíjení osobnosti) a spjatá se životem. Předpokládá propojit výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci), mnohostranná orientace (dříve jednostranná), snaží se:
připravit jedince pro základní sociální role
rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)
rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)
Druhy výchovy:
• přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)
• nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)
• heteroedukace - výchova druhým jedincem
• autoedukace - sebevýchova
Klíčová slova:
výchova
jedinec
společnost
autoedukace
kultura
Obsah:
- 1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.
2.Pedagogika - její předmět, vznik, prameny, disciplíny a hraniční obory
3. Význam pedagogického výzkumu a jeho metody
4. Výchova a vzdělání. Pedagog a vychovávaný jedinec.
5. Cíle výchovy, jejich členění a vymezování
...
...
..
30. Podmínky a tendence v utváření vztahů mezi školou a rodinou, učitelem a rodiči žáků.
31. Koncepce globální výchovy. Výchova pro 21. století
32. Možnosti a podmínky integrace handicapovaných jedinců v systému výchovy a vzdělávání. Individuální vzdělávací program.
33. Specifické vývojové poruchy chování a učení, etiologie, charakteristický obraz na 1. a 2. stupni ZŠ, možnosti nápravy.
34. Systém poradenství ve speciální pedagogice (od raného věku po dospělost - SPC, PPP, SVP, alternativní poradenské formy.