Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
8 x
Velikost
0,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
3447
Poslední úprava
26.05.2014
Zobrazeno
3 549 x
Autor:
eliseus
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Výchova: cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka. Rozvíjení osobnosti (různé definice). Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedince

Obecné rysy výchovy: mezi výchovou a společností je vždy hluboká vazba (každá výchova vždy byla determinována ideály své společnosti, její ekonomikou, jejím sociálně - politickým uspořádáním i její kulturou). Je hodnotově pozitivně zaměřená, výchova působí záměrně (x prostředí, které působí bezděčně). Výchova spolu s dědičností a prostředím ovlivňuje a rozvíjí jedince.

Základní rysy výchovy:
Výchova by měla být demokratická (rovnost šancí na vzdělání), humanistická (dílna lidskosti), univerzální (týká se každého a všude), pluralitní, globální + teritoriální + individuální, interkulturní, komplexní, permanentní (jde o celoživotní rozvíjení osobnosti) a spjatá se životem. Předpokládá propojit výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci), mnohostranná orientace (dříve jednostranná), snaží se:
 připravit jedince pro základní sociální role
 rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)
 rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)

Druhy výchovy:
• přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)
• nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)
• heteroedukace - výchova druhým jedincem
• autoedukace - sebevýchova

Klíčová slova:

výchova

jedinec

společnost

autoedukace

kultura



Obsah:
  • 1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.
    2.Pedagogika - její předmět, vznik, prameny, disciplíny a hraniční obory
    3. Význam pedagogického výzkumu a jeho metody
    4. Výchova a vzdělání. Pedagog a vychovávaný jedinec.
    5. Cíle výchovy, jejich členění a vymezování
    ...
    ...
    ..
    30. Podmínky a tendence v utváření vztahů mezi školou a rodinou, učitelem a rodiči žáků.
    31. Koncepce globální výchovy. Výchova pro 21. století
    32. Možnosti a podmínky integrace handicapovaných jedinců v systému výchovy a vzdělávání. Individuální vzdělávací program.
    33. Specifické vývojové poruchy chování a učení, etiologie, charakteristický obraz na 1. a 2. stupni ZŠ, možnosti nápravy.
    34. Systém poradenství ve speciální pedagogice (od raného věku po dospělost - SPC, PPP, SVP, alternativní poradenské formy.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše