Popis:
1. Vysvětlení podstaty marketingu
- hlavní úloha: identifikovat a uspokojovat lidské a soc. potřeby
Marketing = efektivní uspokojování potřeb (Hierarchii lid. potřeb definoval Maslow)
- marketing je způsob vytváření, propagování a poskytování produktů spotřebitelům (jednotlivci, podniky, instituce)
- proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují
- proces plánování, implementace koncepcí, cen, propagace a distribuce produktů a vytváření směn, které uspokojují jednotlivce a skupiny
- úkolem market. je říkat manažerům, jaké produkty je potřebné
- marketingoví pracovníci se zaměřují na: produkty, zkušenosti, události, místa, vlastnictví, organizace, informace, ideje
- základem marketingu je PRODUKT = cokoli, co lze nabídnout na trhu, co si získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit nějaké přání či potřebu
- hl. podoby produktu: ZBOŽÍ – fyz. zboží (automobily, kuřata,...)
: SLUŽBY – hotely, autoservis, poradci
: ZKUŠENOSTI - kurs lyžování
: UDÁLOSTI – olympiáda, firemní lyžování
: OSOBY – např. zpěvák má svého agenta, který ho prodává
: MÍSTA – místa a regiony přitahují turisty a konkurují si
: VLASTNICTVÍ – vlastnická práva (akcie, reality)
: ORGANIZACE – jejich úsilí o docílení povědomí u potenc. zákazníků (university, divadla)
: INFORMACE – také produktem (učebnice, internet)
: IDEJE – každý produkt v sobě zahrnuje ideu a posk. užitek a výhody
- cíl marketingu: vyvolávat poptávku po produktech
Další pojmy:
Potřeba – vědomí, pocit nedostatku nějakého zákl. uspokojení (jídlo, bydlení, bezpečí...)
- je jich málo a nemění se
Požadavky – jasně specifikované potřeby
- podléhají růz. vlivům (móda, ...)
Poptávka – požadavky na specifické produkty, podložené schopností a ochotou poskytnout za ně protihodnotu (peníze)
(požadavky se stávají poptávkou, pokud jsou podložené kup. silou a ochotou poskytnout protihodnotu)
2. Vysvětlení pojmů: směna, transakce a transfer
- jediná možnost jak market. způsobem požadov. produkt získat je SMĚNA
SMĚNA – získání produktu od někoho, kdo jej vlastní nabídnutím peněz nebo jiného produktu (na oplátku)
- považujeme za proces
Klíčová slova:
marketing
poptávka
dopyt
transakce
spotřebitelé
public relations
Obsah:
- 1. Vysvětlení podstaty marketingu
2. Vysvětlení pojmů: směna, transakce a transfer
3. Vysvětlení pojmu poptávka. Specifikace druhů poptávky s uvedením příkl.
4. Marketingové reakce u jednotlivých druhů poptávky
5. Co je to trh a z jakých hledisek trhy členíme
6. Proč a jak se provádí segmentace trhu
7. Charakteristika produktu
8. Vysvětlení životního cyklu produktu
9. Charakteristika marketingového mixu
10. Role prvků životního cyklu produktu v různých etapách životního cyklu Produktu
11. Význam a charakteristika strategické obchodní jednotky
12. Význam a charakteristika matice růst – podíl (bostonská matice)
13. Kdo je zákazník a co charakterizuje jeho chování
14. Jací zákazníci nakupují v jednotlivých etapách životního cyklu produktu?
15. Charakteristika ceny jako prvku marketingového mixu, smysl cen v marketingu
16. Význam a druhy distribuce
17. Možnosti marketingového působení na zákazníka
18. Marketingový výzkum a jeho význam
19. Význam lidského činitele v marketingu?
20. Význam public relations z hlediska marketingu
21. Hlavní kroky procesu řízení marketingu
22. Charakteristika marketingové příležitosti
23. Systémové souvislosti marketingu a managementu
24. Charakteristika marketingového prostředí
25. Činitelé ovlivňující marketingové procesy