Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Zápočet z ekonomie

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
0 x
Velikost
0,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
3594
Poslední úprava
09.06.2014
Zobrazeno
662 x
Autor:
redsun
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
EKONOMIE

Ekonomie = společenská teoretická věda, která zkoumá nejobecnější souvislosti v ekonomickém životě společnosti
reálně popisuje existující hospodářství (ekonomiku)
→ Ekonomika (hospodářství) = využívá v praxi teoretických poznatků ekonomie
základní Samuelsonovo prohlášení - „ Ekn je studium toho, jak společnosti volí při využívání vzácných zdrojů, které mají alternativní
využití, pro výrobu komodit různých druhů a jejich rozdělování“

věda, která se vyčlenila jako samostatná věda někdy kolem 18. století, formovala se již v polovině 17. století se společen. vědami
rozmach začíná za Rakouska-Uherska
ekonomie se vyučovala v rámci právnických fakult na katedře národního hospodářství
z hlediska historie ekonomických učení
můžeme definovat, přiradit více směrů
směr, který dává větší důraz na trh a odmítá zásahy státu do ekonomiky (A. Smith, Friedman)
směr, který uznává a doporučuje zásahy státu do ekonomické oblasti

Definice - tři oblasti
věda o bohatství (A. Smith, jak se bohatství rozděluje, získává)
věda o společenském charakteru a společenských vztazích (Marx a jeho pracovní teorie hodnoty)
věda o směně a trhu (P. Sammelson, směna výrobků a trhu)

3 ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ OTÁZKY

2 základní skutečnosti:
potřeby lidí jsou neomezené
zdroje ze kterých čerpáme nejsou nekonečné a musíme využívat zdroje efektivně
zdroje jsou významné, potřeby neomezené = výroba musí být efektivní
jsou 3 základní ekonomické otázky:
CO se má vyrábět
musíme rozhodnout jaké výrobky a statky bude urč. společnost v daném období vyrábět, prostředkem v daném období je poptávka po nabídce to je určující faktor - potřeby lidí společnosti
JAK se má vyrábět
otázka využití technologii, technických a vědeckých poznatků, možnost kombinace určitých zdrojů
technologie jsou většinou blíže ke zdrojům
PRO KOHO se má vyrábět
pro spotřebitele, ale není možné uspokojit veškeré spotřebitele, nutno se rozhodnout pro koho se budou ty výrobky vyrábět, kdo je spotřebuje
vznikají rozdíly mezi jednotlivci ve společnosti

Klíčová slova:

metodologie

ekonomie

potřeby

ekonomika

nabídka

konkurence

fyziokratizmus



Obsah:
  • 1. Ekonomie, základní otázka, členění ekonomie a metody
    2. Mikroekonomie, makroekonomie, ekonomika
    3. Potřeby, ekonomické statky, výrobní faktory
    4. Základní ekonomické zákony
    5. Druhy ekonomik
    6. Trh a tržní mechanismus
    7. Prvky tržního mechanismu
    8. Poptávka, determinanty posunu, elasticita
    9. Nabídka, determinanty posunu, elasticita
    10. Tržní rovnováha
    ...
    ...
    ...
    33. Lausannská škola - L. Wolras, V. Pareto, J. Hichs
    34. Cambridgeská škola - A. Marshall - dualistické pojetí
    35. Rakouská škola teorie subjektivní hodnoty - C. Meger, E.V.Böhm - Bawerk, F. Wiesner
    36. Nerakouská škola - L. Mieses, F. Hayek
    37. Institucionalismus - T. Veblen, J. Commons
    38. Nová institucionální ekonomie - R. Coase, R. Foge
    39. Soudobý institucionalismus v USA - Galbraith, Stiegler
    40. Ekonomické myšlení v Čechách 1. pol. 19. století ( J.Sonnenfels, J.I. Butschek, F.L. Chleborád, F.C: Kampelík)
    41. Ekonomické myšlení v Čechách 2. pol. 19. století (J.Kaizl, A. Bráf)
    42. Ekonomické směry v ČSR v období 1. republiky (A.Rašín, T. Engliš, J.Macek)
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše