Popis:
Vnější vlivy na podnik - okolí podniku
Mezi vnější vlivy na podnik se řadí vše co stojí vně podniku a přitom tento podnik ovlivňuje.
Mezi hlavní vnější vlivy na podnik se řadí:
• existence trhu
• přírodní podmínky a z toho vyplývající dosažitelnost zdrojů
• infrastruktura v okolí podniku (rozvod energií, vody, komunikační sítě)
• legislativní podmínky (omezení z hlediska životního prostředí, bezpečnosti práce, podmínek pro založení podniku atd.)
• vliv vývoje světové a národní ekonomiky
Podnik je vázán ve svém okolí
• přímé okolí - konkurence, věřitelé, dodavatelé, zákazníci
• nepřímé okolí - politické, ekonomické, sociální technologické
Externalita - vnější působení jiných subjektů, které kladně nebo záporně ovlivňuje podnik, a za jehož působení podnik nemusí platit a ani není odškodňován.
• kladná externalita - činnost jednoho subjektu přináší prospěch i jinému subjektu, aniž za to tento musí platit
• záporná externalita - činnost jednoho subjektu přináší náklady jinému subjektu, aniž by mu tyto náklady uhradil
Klíčová slova:
podnikatelský záměr
charakteristika
typologie
procesy
strategické plánování
cenová strategie
Obsah:
- 1 Vnější vlivy na podnik - okolí podniku 2
2 Co je obsahem podnikatelského záměru, jaký je jeho význam 2
3 Význam organizačních norem v řízení podniku a jejich základní členění 3
4 Charakteristika jednotlivých proměnných marketingového mixu 3
5 Nástroje komunikačního mixu 4
6 Vysvětlete význam, strukturu a vazbu podnikového plánu 4
7 Příklady využití integračních strategií, základní typy 4
8 Základy technologie plánování, obsah marketingového plánu 5
9 Model 7S 5
10 Typologie strategií dle Portera 6
11 Uveďte postup strategického řízení podniku 6
12 Analýza konkurence - Poterův model, využití metody analýzy konkurence 7
13 Uveďte fáze a cykly strategie řízení procesní pojetí řízení 8
14 Uveďte některé příklady volby strategií odpovídající přizpůsobování podniku situaci v závislosti na rychlosti růstu trhu a konkurenční pozici podniku 8
15 Procesní pojetí řízení 9
16 Teorie firmy 9
17 Vysvětlete a uveďte příklad organizační struktury: a) liniově-štábní, b) divizionální. Vysvětlete význam pojmu rozpětí řízení a uveďte obvyklou hodnotu, kterou v řízení dosahuje 10
18 Postup vzniku společnosti s.r.o. 10
19 Definujte styl řízení a uveďte základní rozdělení 11
20 Uveďte determinanty firemní kultury 11
21 Rozhodovací proces 12
22 Prognózy a jejich základní rozdělení 13
23 STEP analýza 13
24 Životní křivka podniku (životní cyklus podniku) 14
25 Typologie podřízených dle motivace 15
26 Teorie X - Y 15
27 Strategické plánování 15
28 Role, pozice a status managementu 15
29 Kontrola v podniku 16
30 Manažerské funkce 17
31 Obsah personálního plánu 17
32 Franchizing 17
33 Podnikové aliance, proč vznikají, typy 18
34 Intenzivní strategie, využití a základní členění 18
35 Zkušenostní křivka 18
36 Rozdíl mezi firmou a podnikem 18
37 Přístupy k cenové strategii 18
38 Spojování podniků (fůze, akvizice atd.) 19
39 Rozdíl mezi plánováním a prognózováním 19
40 Organizační struktury 20