Popis:
1. VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ, PROFIL MANAŽERA
MANAGEMENT
= slovo přejaté z angličtiny, odpovídá český překlad řízení, vedení, správa.
Zdroje uvádějí, že kořeny výrazu management sahají až k latinskému slovo manus (ruka).
V italštině vzniklo slovo maneggio s prvotním významem směřujícím k pojmu výcvik koní.
A v angličtině je používán výraz manage, což odpovídá českému vést, řídit.
Existence mnoha definic managementu:
1. Vedení lidí
Definice Koontze a Weihricha: „Management je proces vytváření určitého prostředí, ve kterém jednotlivci pracující společně ve skupinách, efektivně uskutečňují zvolené cíle“.
2. Souhrn specifických aktivit zahrnující manažerské funkce
Definice Chunga: „Management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností zaměřených na dosažení organizačních cílů“.
3. Vědní disciplína
Definice Robinse: „Management je oblast studia, která se věnuje stanovení postupů, jak co nejlépe dosáhnout cíle organizace“.
4. Označení pracovníků, kteří v organizaci vykonávají manažerské činnosti a funkce
Definice Eschenbacha, který označuje jako management „tu část osazenstva firmy, která jménem vlastníků vykonává kontrolu nad činnostmi firmy, předpokladem jejího uskutečnění je manažerská volnost jednání, tj. pravomoc a kompetence manažerů k tomu, aby mohli sledovat a realizovat cíle, které sami považují pro rozvoj firmy za prospěšné“.
Klíčová slova:
základní pojmy managementu
manažerské rozhodování
plánování
organizování
komunikace
kontrola
lidské zdroje
Obsah:
- 1. Vymezení základních pojmů, profil manažera
2. Prostředí managementu
3. Vývoj managementu
4. Manažerské rozhodování
5. Plánování
6. Metody a techniky strategického managementu
7. Organizování
8. Vedení lidí a týmů
9. Komunikace
10. Kontrola
11. Řízení lidských zdrojů