Popis:
1. Základní pojmy - Trh - chování spotřebitelů a prodávajících, jeho vývoj, podstata a vývoj marketingu - podnikatelské filozofie, funkce marketingu ve firmě, celospolečenské koncepce. Marketingová koncepce - marketingové řízení, marketingový výzkum, marketingové prostředí, marketingový mix. Definice marketingu.
Definice marketingu = proces plánování, realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. Jedná se o proces sladění mezi poptávkou a nabídkou. Umožňuje najít řešení pro protichůdné cíle, které na trhu proti sobě stojí. „práce s trhem“
Vývoj trhu a chování spotřebitelů a prodávajících v něm
1. éra přežití - vznik trhu a počáteční vývoj,
- nejdelší období od počátku výroby až po začátek průmyslové revoluce 1750 - parní stroj
- charakteristický rys - všechny výrobní a obchodní aktivity jsou podřízeny zachování existence společnosti
- jde o přežití jednotlivce (samozásobitele)-> směna je jen příležitostná a jsou zde nabízeny pouze přebytky
- zákazník se snaží přežít, lidé se začínají specializovat pouze na jeden obor, který poté směnují
- decentralizovaný trh (náhodná postupně domluvená směna) -> centralizovaný trh (vznik tržiště)
- trh není nasycen
- na konci éry přežití vznikají ekvivalenty peněz a následně i peníze
2. produktivní éra - růst dostupnosti zboží
- začíná nástupem průmyslové revoluce a končí kolem roku 1950
- poptávka převyšuje nabídku, která je co do rozmanitosti stále chudá
- výrobce se zaměřuje na efektivitu výroby (není nutnost marketingu)
- důraz je kladen na produkci, koncentrace a specializace výroby, mechanizace výroby
- došlo k obrovskému zvýšení schopnosti vyrábět, zvýšila se nabídka zboží na trhu, klesaly výrobní náklady, a tím i ceny, zvýšila se dostupnost zboží i pro nižší společenské třídy
3. spotřebitelská éra - nasycení trhu
- po 2. sv. válce - vojenská výroba přesunuta na spotřební zboží
- trvá dodnes, vlivem vědy a techniky dochází k nasycení trhu a začíná konečně převyšovat nabídka nad poptávkou
- boj o přežití nepodstupuje spotřebitel, ale výrobce => začíná se přemýšlet o potřebách zákazníka => výsledkem je hodně diferencovaná výroba
- pohání nás konkurence a výroba se přesouvá do terciárního sektoru a IT
Klíčová slova:
spotřebitel
výrobkové analýzy
marketingový průzkum
výrobkový mix
životnost produktu
Obsah:
- 1. Základní pojmy - Trh - chování spotřebitelů a prodávajících, jeho vývoj, podstata a vývoj marketingu - podnikatelské filozofie, funkce marketingu ve firmě, celospolečenské koncepce. Marketingová koncepce - marketingové řízení, marketingový výzkum, marketingové prostředí, marketingový mix. Definice marketingu.
2. Moderní trh - účastníci trhu, členění trhu, trh jako psychologický prostor, Analýza a měření trhu (tržní podíl, kapacita, potenciál, absorpce apod.).
3. Marketingové řízení - strategické plánování, fáze plánování, marketingové strategie, obsah marketingového plánu. Marketingové prostředí podniku. Mikroprostředí, mezoprostředí a makroprostředí.
4. Strategická situační analýza - PEST analýza, Porterova analýza, SWOT analýza, Interní analýzy.
5. Výrobkové analýzy - FED analýza, metoda ABC, Druckerova klasifikace, Portfolio metody - model BCG, model GE,
6. Kupní chování zákazníků - podněty a vnější faktory působící na spotřebitele (kulturní, společenské, osobní, psychologické), rozhodovací proces, zákazník - černá skříňka.
7. Segmentace a pokrytí trhu - výběr cílových trhů, faktory ovlivňující segmentaci. Marketingový mix - 4P a 4C, rozšířený mix.
8. Marketingový výzkum - MIS - podstata, zdroje informací, fáze a techniky výzkumu, členění výzkumu podle účelu, základní metody sběru primárních údajů, zpracování získaných údajů.
9. Marketingový výzkum - proces šetření, rozhovor a význam tazatele, principy správného šetření, plán výběru vzorku (koho, jak, kolik), záznamový arch (dotazník) - nástroje, konstrukce otázek, typy otázek, konstrukce dotazníku (záznamového archu).
10. marketingové pojetí produktu, produkt jako filozofie vrstev, funkce produktu, politika produktu, klasifikace produktu, sortimentní politika
11. Politika výrobkového mixu, politika výrobkových skupin, politika atributů produktu (značka, kvalita, obal, služby a záruky)
12. Cyklus tržní životnosti produktu. Vývoj výrobku - důvody, organizace, proces. Vazba cyklu tržní životnosti na jednotlivé prvky marketingového mixu.
13. Marketingové pojetí ceny, přístupy a proces tvorby cen, cenová politika a její nástroje - tvorba ceny jednoho výrobku, tvorba cen marketingového mixu, kondiční politika, politika obchodních podmínek.
14. Význam distribuce v marketingovém mixu, cíle a funkce distribuce, typy distribučních kanálů, distribuční struktura, úrovně (formy distribuce), strategie vzhledem k intenzitě distribuce, výběr distribučního kanálu a cílů, výběr a realizace kooperačních vztahů. Maloobchod, velkoobchod. Fyzická distribuce.
15. Propagace a vazba na ostatní nástroje marketingového mixu, podniková komunikace, význam propagace, možnosti hromadné a osobní komunikace, cíle komunikace, tvorba účinné komunikace - kontinuita, postup při tvorbě komunikace.
16. Komunikační mix - reklama (podle subjektů, objektu zájmu, cíle sdělení, vztahu), podpora prodeje (význam a cíle), publicita (význam, nástroje, funkce), osobní prodej (význam, nástroje, funkce).
17. Aplikace marketingu - marketing na průmyslových trzích, mezinárodní marketing.
18. Aplikace marketingu - marketing služeb (vlastnosti služeb a vazba na marketingový MIX), regionální marketing (marketing cestovního ruchu, městský marketing, teritoriální marketing).
19. Využití internetu v marketingu (nejen pro propagaci) - využití eshopů, možnosti propagace, remarketing, měření efektivity (proklik, konverze, CPA…). Sociální sítě a možnosti jejich využití v marketingu (reálná úskalí). Buzz marketing, WOM, Virální marketing, Guerilla marketing, Infiltration marketing