Eticko-axiologické aspekty antickej filozofie
Ročníková práce25 s. / 3. roč. / docx
Za účelom priblíženia danej problematiky sa budeme v nasledujúcej kapitole zaoberať obdobím vzniku filozofie ako takej. Prvá otázka, ktorú si položíme je zrejmá: „Čo je filozofia?“Veľmi často vo svojich dejinách filozofia nemala jasno vo svojom vlastnom poslaní. Pre všetky prístupy a názory je charakteristické jedno: uznanie, že filozofia, spôsob formulácie jej otázok, tesne súvisí s človekom, so skutočnosťou, so spoločenskými a prírodnými javmi, ktoré nás obklopujú. „Mnohí sú presvedčení, že pý...
|
|
0,1 |
1x |
|
Pojetí dobra a zla - seminární práce Filosofie pedagogiky
Seminární práce12 s. / 1. roč. / pdf
Co je dobro a co zlo? Jaké jsou kořeny lidského zla? Ano lidského, protože vesmír a příroda kolem nás je z tohoto lidského pohledu neutrální. Aspoň si to myslíme. Když někde vznikne přírodní katastrofa mluvíme o náhodě a ne zlém úmyslu.Je-li však zahrnut lidský faktor, hodnotíme vždy v kategorii dobra a zla, mluvíme o úmyslu. Je to proto, že člověk má svobodu rozhodování a za ni následně nese také odpovědnost. U kořenů zla je možná lidské rozhodování, které sleduje nějaký cíl, nejčastěji prospěc...
|
|
0,3 |
4x |
|
Malá filosofie člověka - Slovník filosofických pojmů
Skripta140 s. / 1. roč. / doc
ÚvodemTato knížka vznikla z přednášek úvodu do filosofie, určených především pro studenty jiných oborů, pro něž je filosofie součástí společného základu. Může však posloužit i jako první uvedení do pestrého světa filosofické problematiky studentům oborové filosofie, učitelům a dalším zájemcům.Jako řada jiných oborů lidské činnosti je i filosofie v současné době velice mnohotvárná a často rozptýlená. Množství publikací a časopisů už nemůže nikdo obsáhnout, a tak se filosofická diskuse rozpadá do ...
|
|
1,0 |
0x |
|
Otázky k ústní části zkoušky z předmětu Controlling
Vypracované otázky34 s. / 5. roč. / docx
1. POPIŠTE VÝHODY ZE ZAVEDENÍ CONTROLLINGU.- výrazná úspora času pro management- účinná kontinuální regulace nákladů (pokles fixních nákladů o 10 - 15%)- kontrola dodržování smluvních podmínek- podpora motivace zaměstnanců, sledování jejich výkonnosti a generování podkladů pro jejich objektivní ohodnocení- generování podkladů pro tvorbu cen a limitů platebních podmínek- průběžné ekonomické analýzy středisek, zakázek, projektů a investic- přesnější tvorba plánů, lepší struktura plánů- predikce ek...
|
|
1,0 |
3x |
|
Vypracované okruhy ke zkoušce - Komparace společenských, hospodářských a politických systémů
Vypracované otázky32 s. / 3. roč. / docx
1. DEFINOVÁNÍ A VYSVĚTLENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮFilozofie a polis:• Polis: obec, řecký městský stát• Politika: starost o veřejné záležitosti• Societas (latinsky): společnostStát Z latinského STATUS = stav, pořádek. Pojem se objevuje od 16. století (jako res publica, imperium=říše, regnum=království). Definice: Společenství lidí žijících na stejném ohraničeném území, dodržujíc určitá pravidla, normy (vyplývající z legislativy), prostřednictvím státu získávají lidé také určité výhody. Znaky:• instituce...
|
|
0,1 |
5x |
|
Přednášky z předmětu Antická a středověká filosofie
Přednášky29 s. / 3. roč. / doc
I.VZNIK FILOSOFIEŘecko- 7./8. st. př. n. l.- z filosofie se postupně začaly vydělovat speciálmí vědy- vznik umění- navazovali na ně Římané, renesance,…; literatura, sochařství, architektura- sociální a pol. organizace- DEMOKRACIEŘím- nebyl zde takový smysl pro věduFILEIN+SOFIA- moudrost- vědět to podstatné- pro Řeky byla fifie nový způsob jak rozumět člověku- objevili fci racionality v životě čl. (rácio- rozum) = užívání lidského rozumu, myšlení hl. nástroj- racionalita- hledání souvislostí mezi...
|
|
0,2 |
0x |
|
Demokracie a vlastenectví je především odpovědnost
Seminární práce13 s. / 1. roč. / pdf
Oslovila jsem pár svých známých, aby mi řekli první, co je napadne, když se řekne… Padla první otázka: „Co je podle Vás demokracie?“ „…, to je to, co dnes u nás absolutně neexistuje.“ „…, neptejte se mě, nechci se rozčilovat.“ „Demokraticky jsme si zvolili vládu a ta teď nefunguje a už po nás tu demokracii dál nechtějí!“ „Demokracie - stav, který vzniká dobrovolnou volbou masy lidí, národa, skupiny v domnění, že tato masa lidí následně může touto volbou něco ovlivnit.“ „…demokracie - snaha o ide...
|
|
0,2 |
2x |
|
Studijní podklady pro předmět filosofie
Studijní materiál75 s. / 1. roč. / zip
Většina těch, kdo se první zabývali filosofií, se domnívala, že počátky věcí jsou jen v podobě látky. Neboť to, z čeho všechny věci jsou a z čeho nejprve vznikají i do čeho nakonec zanikají - přičemž podstata trvá a mění se jen ve svých stavech - to nazývají prvkem a počátkem jsoucen. Proto se domnívají, že nic nevzniká, ani nehyne, jelikož se vždy uchovává takováto přirozenost... Musí totiž být nějaká přirozenost, ať už jedna nebo vícero, ze kterých vše jiné vzniká, jí udržováno. Počet a podobu...
|
|
48,0 |
1x |
|
Významní filosofové - Úvod do filosofie
Poznámky39 s. / 2. roč. / doc
Sókratés (4. června 469 v Athénách - 399 př. n. l. v Athénách), řecky Σωκράτης, bez diakritiky Sokrates, byl athénský filosof, učitel Platónův. Je považován za jednu z nejvýznamnějších postav evropské filosofie, neboť na rozdíl od svých předchůdců předsókratiků, kteří pátrali po původu a příčinách světa, Sókratův zájem se soustředil na záležitosti člověka a společnosti; jak praví Cicero, „snesl filosofii z nebe na zem“. Svou dialektickou metodou položil základy západního kritického myšlení.Sókra...
|
|
1,3 |
2x |
|
Dějiny lidského myšlení - kompletní výpisky
Poznámky26 s. / 3. roč. / docx
Dobrodružství idejí - Alfred Whitehead- vydává jej roku 1932 (období hosp. krize, předválečné období - 33 začíná válka)- pokusil se o shrnutí dějin lidí na intelektuální sílyIntelektuální síly rozdělil na:• Obecné ideje - vystihují povahu věcí, jsou to nejvyšší cíle, vzory jednání- jsou nezbytné a zároveň nevyslovené (mohou být podvědomé)• Vysoce specializované pojmy Role idejí v dějinách lidstvaIndividuální a dobově vázaná hodnocení a cíle jsou stěžejním motorem pro vývoj lidského myšlení. Říká...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované otázky z Religionistiky
Vypracované otázky70 s. / 3. roč. / doc
1. Religionistika - věda o náboženství, její vznik a cíle. Struktura religionistiky. M. Müller, C. P. Thiele, Chantenpie de la SaussayeReligionistika = věda o náboženstvíReligio: v latině není přesně jasný původ tohoto slova, lze ho odvozovat 15 způsobyZ písemných dokladů známe náb. už 6000 let, i když bylo i před tím.Již v antice se fil. ptají, proč náb. vzniklo. Epikuros (atomista) říká, že důvodem je lidský strach ze smrti. Dalším důvodem je lidská nevědomost. Snažil se zbavit člověka strachu...
|
|
0,7 |
5x |
|
Studijní materiály k zápočtu z předmětu Věda, filosofie a společnost
Studijní materiál60 s. / 1. roč. / docx
1. Filosofie: mezi vědou, uměním a mýtemKdyž má člověk hlad nebo když něco úporně shání, nebývá s ním řeč o ničem jiném. Když ho bolí zuby, když má strach, když někam spěchá, není řeč vůbec o ničem. Ale čas od času se může stát, že člověku zrovna nic nechybí, nikam a nic nemusí - a to by mohla být chvíle pro filosofii. Mohla, ale nemusela, neboť s takovou vzácnou chvílí může člověk naložit všelijak. Především a nejčastěji se ji hned pokusí nějak »zabít«: vezme si noviny, křížovku, pustí televizi...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Filozofie
Přednášky84 s. / 1. roč. / docx
1.1. Úvod a první vymezeníV této kapitole bychom měli získat společný pevný základ - i když jen základ - představy o tom, co je filozofie. Je třeba vědět, že - stejně jako u jiných „oborů“ - je zde určitá „dvojitost“ až trojitost významu, s nímž musíme počítat. Někdy „filozofií“ míníme určitý obor - či vrstvu lidského poznání a vědění. Jindy aktivitu, filozofování, jímž se toto poznání a vědění uskutečňuje.1) Filozofii lze ale také odlišit i jako postoj, přístup. Když tyto významy spojujeme, má ...
|
|
0,2 |
1x |
|
Filosofie - vypracované otázky
Vypracované otázky29 s. / 1. roč. / doc
Vymezení pojmů:Problém:- vše co nejde hladce- je jistým tipem otázky- lze chápat také jako vědeckou otázku, pokud je řešitelný, pokud ne hovoříme o tajemství, záhadě- pravé - řešení není obsazeno v zadání nelze žádným myslitelným postupem odvodit ze zadání neexistuje- triviální - řešení je obsaženo v zadání. Mohou ale být dost složité a nemusí být řešitelné. Postupem řešení je redukce problémů k prvním principům. Otázka:- informačně neúplná situace- uzavřená - řešení vyvoditelné ze zadání, kt...
|
|
0,2 |
3x |
|
Základy filosofie - poznámky ke zkoušce
Poznámky12 s. / 1. roč. / odt
• člověk = reflexe - myšlení o myšlení, pouze člověk je schppen vyjít sám ze sebetemporarita - časovost - jen člověk má schopnost poučit se z minulosti, žije přítomností a zároveň se projevuje do budoucnosti (poten. bytí)• schopnost tázání1. profání (každodenní tázání - v kolik musim vstávat?2. teoretické (ovlivněny výchovou,rodiči,čtením) - ovlivněno extrovert, sangvinik atd.• Mezní situace (MS)- zlomová situace v životě, situace, která ovlivní celý život jako např. narození dítěte, někdo umře,...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základy filosofie a etiky - přednášky za letní semestr
Přednášky21 s. / 1. roč. / doc
Charakteristika morálky a etiky.Sv. Augustin - „když se mě někdo neptá co je čas, tak to vím, ale když se mě někdo zeptá, tak to nevím“ - co je morálka - nikdo to neví, nelze to tak říct.Hermenautika - když se chceme věnovat poznání - poznání teoretické - navazuje na něco, předporozumnění - je to určitá představa morálky a navazujeme na ní, těžko vysvětlitelné - nestačí na teorii, pojmy jasné, určité.Morálka je pro etiku klíčovou kategorií, MorálkaAristotelská definice (formální logika - pojem k...
|
|
0,2 |
0x |
|
Základy filosofie a etiky - přednášky za zimní semestr
Přednášky17 s. / 1. roč. / doc
Základy kultury - antické ŘeckoCivilizace - způsob jakým existuje lidstvo - pojem pro životní způsob života- aktivity lidský životní styl- výsledky aktivitv čem spočívá lidský životní způsob?- žijeme v prostředí, které měníme, ale záměrně- vycházíme z cílů, představ- člověk mění svojí činností prostředí, ve kterém žije (živočichové také, ale rozdíl je v tom, že člověk ho mění vědomě)Z každé generace se vytváří nová - DĚJINY (nejenom minulost) = vývoj lidských aktivit.Výsledky aktivit - nejrůzněj...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Úvod od epistemologie
Přednášky11 s. / 1. roč. / doc
1. otázka-Místo epistemologie ve struktuře filosofie-epistemologii-je teorie poznání =gnoseologie=totéžZ řeckého epistémé=poznáníV literatuře epistemologie a gnoseologie=totožné-analyzuje povahu poznání, zdroje, původ hranice možnosti a význam poznání-zahrnuje skupinu poznání Angličtina používá epistemologie Němčina, čeština-používá gnoseologii(2/2 17.stol. novokantovství)Pokantovská filosofie-problém poznání , důraz na epistemologické problémy aby posílili orientaci -) epistemologie samostatná ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Filosofie - testy + vypracováni
Testy14 s. / 2. roč. / doc
1) Smyslové věci jsou podle Platónaa) stíny idejíb) obecné rodyc) nepravá jsoucna2) Demokritos předpokládá existencia) pohybu atomůb) atomů a prázdnac) pouze atomů3) Hierarchické uspořádání bytí předpokládáa) Platónb) Aristotelesc) Tomáš Akvinský4) K tradičním ontologický kategoriím patřía) materie b) pohybc) prostor a čas5) V relativistickém pojetí platí, že prostor a čas jsoua) na věcech nezávisléb) podmínkou existence věcíc) pouze subjektivními formami6) ideu o nehybnosti bytí sdílel (sdíleli...
|
|
0,1 |
4x |
|
Moderní filosofické myslení
Přednášky26 s. / 2. roč. / doc
1.PŘEDNÁŠKApožadavky ke zkoušce: znalost filosofie 19. a 20. století (přednášky)znalost 3 různých děl od různých autorů 19. a 20. století (1 dílo může být beletrie, ostatní musí být filosofického směru, dále nesmíme mít díla českých a mimoevropských filosofů)doporučená literatura: Störig - Dějiny filosofie Petříček - Úvod do současné filosofieStark - Filosofie 18. až 20. století - vybrané kapitoly (jeho skripta, která se překrývají s přednáškami)POKLASICKÁ FILOSOFIE- jde o filosofii 19. století,...
|
|
0,2 |
0x |
|
Německá klasická filosofie - výpisky
Poznámky13 s. / 1. roč. / doc
1: kult. a spoloč. podmienky Nem. 18. stor.:- mnoho štátikov; najväčšie Prusko- Fridrich Veľký (1712-86)- osvietenský absolutizmus- pozýva vzdelancov (Voltaire...), r. 1740 vydáva reskript: „Všetky náboženstvá nech sú tolerované a štát nech iba dbá, aby jedno neukracovalo druhé, nech tu každý smeruje k blaženosti po svojom“.- nemčina nebola dostatočne rozvinutá (aj Leibniz píše po lat. a franc.)- mizerná situácia pre vzdelancov... väčšinou učia po rodinách - málo peňazí... - pietizmus - zakl. Sp...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základy filozofie - přednášky
Přednášky28 s. / 1. roč. / doc
Co je to filozofie???- věda zabývající se světem jako celkem- zkoumá podstatu světa (zjednodušené)- v evr. myšlení se objevuje ve starém řecku, = láska k moudrosti- původ. označovala souhrn veškerého vědění- zahrn. poznatky, které patří i do jiných spec. věd (mat., hist...) --- vzniká problém vymezení filozofieAristoteles- označuje ji jako metafyziku (tzn. to co je za fyzikou)- věda, která zkoumá jsoucí jako jsoucí a to, co mu právem náleží (to, co je charakterizuje; co charakterizuje příčiny ex...
|
|
0,2 |
0x |
|
Studijní materiály - základy filosofie
Studijní materiál86 s. / 1. roč. / zip
Existencialismů je tolik, kolik je existencialistů. To by nemělo překvapovat nikoho, kto uvážil, e existencialismus je filozofií prožitku, a nikoliv diskursu, že je založen na subjektivní skutešnosti životní, tedy na něčem povýtce osobně rozrůzn%eném. Opírat se o substrát subjektivně prožitého, to bude pro nás základní kritérium k rozpoznáni existencialisty. Plyne z toho, že leckdo bude existencialistou, kto přímou příslušnost k směru popírá (jako Camus), a leckdo k němu jen zdánlivď nebo jen čá...
|
|
8,0 |
0x |
|
Distanční pomůcka - Dějiny filozofie
Studijní materiál23 s. / 3. roč. / pdf
KONCEPCE DISTANČNÍ POMŮCKYMateriál stručně představuje jednotlivé problémové okruhy. Témata jsou uvedena informativními texty, které studentům poskytnou základní vhled do problematiky. U každého problémového okruhu jsou zmíněny cíle studia a klíčová slova a dále doporučená studijní literatura. Součástí distanční pomůcky je tzv. reader, tedy penzum doporučené studijní literatury v elektronické formě.Pomůcka je určena k samostudiu, jejím nezbytným doplňkem je však konzultace doporučené literatury ...
|
|
0,7 |
0x |
|
Tretera, Ivo: Nástin dějin evropského myšlení
Referát8 s. / 3. roč. / pdf
Kapitola I. -- Úvod do dějin filosofie. Pojem filosofie a její vztah k ostatnímu duchovnu. Vnitřní členění filosofie.-- filein = milovat, sofia = moudrost, jako první použil slovo filosofie Pythagoras-- počátek filosofie v údivu-- kvalifikace vědění v Aristotelově smyslu, filosofii ztotožňoval s věděním vůbec, dělil ji na teoretickou (fyzika,matematika, metafyzika) a praktickou (etika, politika, poietická filosofie = tvoření)-- později se od filosofie oddělily psychologie, sociologie, logika, es...
|
|
0,1 |
1x |
|
Všechny přednášky z Marketingu
Přednášky42 s. / 3. roč. / docx
ÉRY TRHUÉRA PŘEŽITÍ - nejdelší období od počátku výroby až po počátek průmyslové revoluce (okolo roku 1750)- charakteristický rys této éry - všechny výrobní a obchodní aktivity jsou podřízeny po dlouhou dobu především zachování existence- jde o přežití jednotlivce (samozásobitele)PRODUKTIVNÍ ÉRA - začíná nástupem průmyslové revoluce (zhruba 1790) - končí kolem roku 1950- důraz je hlavně na produkci, výroba se koncentruje, specializace, zapojení strojů- došlo k obrovskému zvýšení schopnosti vyráb...
|
|
3,9 |
1x |
|
Přednášky k předmětu Management obchodního podniku
Přednášky31 s. / - roč. / doc
Podniková filosofie představuje jasný a eticky podložený smysl firmy. Je motivačním nástrojem, který určuje rámec pro formulaci strategických cílů, vytváří vztah k zákazníkovi, k dodavatelům i věřitelům, vytváří postoj firmy vůči konkurenci, ale i ke spolupracovníkům firmy, poměr vlastníků a manažerů, vyjadřuje podíl na rozhodování a nesení rizik. Při vymezování firemní filosofie je nutné brát v úvahu různorodost a preferenci zájmů zainteresovaných subjektů (vlastníci, manažeři,zaměstnanci, záka...
|
|
0,4 |
1x |
|
Společenská odpovědnost firem (CSR)
Přednášky10 s. / 5. roč. / docx
Společenská odpovědnost firem (CSR)Odpovědnost, zodpovědnost- je široký právní, morální a etický pojem, který označuje ručení osoby X za nějakou věc či jednání Y, případně před nějakou instancí Z.- Je třeba rozlišovat mezi odpovědností:- retrospektivní (odpovědností za něco, co se už stalo, jako je tomu u odpovědnosti právní nebo trestní)- prospektivní (jež osobě X něco ukládá do budoucnosti)Zodpovědnost- otázka vědomí a legitimity- individuální, kolektivní- odpovědnost „odpovídat“- odpovědnost ...
|
|
0,3 |
1x |
|
Jazyková komunikace v dejinách lidstva - Vypracované otázky ke kontrolnímu testu
Vypracované otázky5 s. / 1. roč. / doc
Na počátku stojí jako prazáklad všeho dalšího vývoje mohutná orální kultura starověkých rituálních mystérií, ukotvená tradice recitujících rapsodů a charismatických homérovských starců, kteří promlouvají k řecké obci, a promyšlené pěstění krásy mluveného slova v amfiteátrech řeckého divadla. Na konci této jedné epochy konstituovaný a detailně strukturovaný obor, který se může opřít na straně jedné o ucelené teorie rozpracované v řadě učebnic a na straně druhé o celou řadu příkladů mistrovských p...
|
|
0,1 |
0x |
|
Studijní materiál - základy filosofie
Studijní materiál61 s. / 1. roč. / zip
Hmota - Mudrci, jichž se zeptáme, co je duše, odvětí, že nevědí. Otážeme - li se jich, co je hmota, dají stejnou odpověď. Pravda, profesoři a zvláště žáci to vědí výborně, a řeknou - li, že hmota je objemná a dělitelná, myslí, že tím je všecko řečeno. Avšak požádáme - li je, aby pověděli, co je ta objemná věc, jsou v rozpacích. "Je to složeno z částí," řeknou. A z čeho jsou složeny ty části? Jsou prvky těch částí dělitelny? Tu jsou něni, nebo mluví příliš mnoho, což je stejně podezřelé. Je tato ...
|
|
35,5 |
0x |
|
Psychoanalytická interpretace textu
Seminární práce10 s. / - roč. / pdf
Před tím, než budeme schopni pustit se do přehledu psychoanalytických interpretací textu, musímese nejprve podívat na to, co je to psychoanalýza a co je předmětem jejího zkoumání. K tomu námjistě poslouží S. Freud a C. G. Jung, kteří se psychoanalýzou po celý život zabývali a položili takzáklad pro další badatele, kteří, ovlivněni jejich poznatky, pokračují v jejich práci a své poznatkydále prohlubují.Pro psychoanalýzu je charakteristické zkoumání nevědomí. C. G. Jung o nevědomí říká: „Oblastnev...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Věda, filosofie a společnost
Přednášky19 s. / 1. roč. / doc
1. přednáška- starověké Řecko 6. stol. př. Kr. - vědecké poznání - součást filosofického poznání- rodí se filosofie- předmět poznání - celek jsoucí skutečnosti- dnes - výsek skutečnosti » každá věda si vybírá své téma - výsek dílčí skutečnosti - 11., 12. stol. Itálie - 1. univerzity- vědní obory se osamostatnily » fragmentalizace poznání- neexistuje žádná disciplína, která ukazuje na souvislosti mezi dílčím výběrovým pozorováním a poznáním celkuprakticky zaměřené poznání- chceme ho využít, aby ...
|
|
0,2 |
1x |
|
Symbolismus ve výtvarném umení
Seminární práce8 s. / - roč. / pdf
1 Symbolismus1.1 Symbolismus ve filosofiiVe filosofii vystupuje symbolismus jako teoretický základ, který ostatní disciplíny– zvlášte pak umelecké aplikují v praxi. Whitehead v [5, Kapitola 1] píše:„Slovo je symbolem a jeho význam je tvoren myšlenkami, predstavami a emocemi,které vyvolává v mysli posluchace.ÿ Mezi základní typy symbolismu považujeWhitehead samotný prirozený jazyk a také algebru jako jazyk pro zápismatematických výrazu. Vymezuje také rozdíl mezi prožitkem zprostredkovanýmrealitou...
|
|
0,1 |
0x |
|
Úvod do filozofie
Přednášky41 s. / 3. roč. / doc
1. ÚVOD DO FILOZOFIEfillein = milovat, sofia = moudrost1.filozofický problém - Co je filozofie?nikdy se neshodnou všichni, není vymezen předmět filozofiefilozof má být milovník filozofie - to neznamená vlastnit ji!starořecká legenda o třínožce (o poháru moudrosti) - má ji podle Delfské věštírny dostat ten nejmoudřejší - dostal ji Tháles, poslal ji Solónovi, ten ji poslal do Delf, ať ji dají bohům - zplna moudrým může být jedině bůh Platón: filozofie se zrodila z údivuprvní údivy nad běžnými zále...
|
|
0,3 |
3x |
|
Poznámky z předmětu Dějiny filosofie
Poznámky11 s. / 1. roč. / doc
Co je filosofie: Není možné definovat.Tři atributy věd:- Přesně definovaný předmět- Specifické nástroje působící na předmět- Systém různých zákonitostí a principů- Kriticismus: Kritické zhodnocení otázky a nastínění řešení problému=> odvozeno od skepse- Filosofii je těžké definovat jako vědu- Slovo „Filosofie“ vytvořil Pythagoras- Filein, Sofia- Miluji moudrostV určitém okamžiku života se člověk musí rozhodnout, zda půjde cestou úspěchu, nebo cestou k pravdě- za světlem. Pythagoras: „Pravdu ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Poznámky z prezentace - Didaktika odborné praxe v porodní asistenci
Poznámky20 s. / 1. roč. / doc
• Termín „mentor” má původ v klasické řecké mytologii • Jako mentor je označován někdo, kdo je sice starší než „mentorovaná” osoba, ale je též moudřejší a je jí přítelem • mentor je člověk který poskytuje podporu, zpětnou vazbu a je studentovi přítelem • být odborníky ve své praktické oblasti • projít náležitou přípravou : na svoji úlohu učitele, mentora : poskytovatele podpory studentům : jako hodnotitele • udržovat si svoji klinickou způsobilost (dle strategie EU pro VS a PA)• Vzdělávání ment...
|
|
0,1 |
0x |
|
Filosofie - Platón - poznámky
Poznámky18 s. / 1. roč. / doc
Předmětem dnešního setkání je myšlení filosofa, o němž jeden z předních moderních myslitelů, filosof, logik a matematik A. N. Whitehead prohlásil, že je anticipátorem prakticky všech objevů ve filosofii a vědě, jež byly formulovány od antiky až do našich dnů. „Všechna západní filosofie a věda jsou jen sérií poznámek a komentářů k Platónově filosofii“, píše Whitehead. My se pokusíme vyložit jen předpokládaný základ Platónovy nauky a omezíme se jen na některé problémové okruhy platonismu, jakkoli ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky pro studijní program filosofie obor filosofie humanitních věd - oddíly A, B, C
Státnicové otázky160 s. / 3. roč. / rar
1.) A: Předsókratovská filosofie (řecká mytologie, zlomky předsokratovských myslitelů, parmenidovská a herakleitovská metafyzika)B: Sociální a politické myšlení v období antické civilizace Antické Řecko 1» MýtusMýtus je z řeckého slova MÝTHOS (=vyprávění) odvozeno od slovesa MÝTHEUEIN „vyprávět“. Nemá známého autora. Jako by tu byl od počátku. Pro lidi archaické doby má hluboký smysl. Mýtus je každé vyprávění, které předjímá nějaké „to proč“. Mýtus je celá síť vyprávění. Jsou to úvahy o světě, n...
|
|
3,8 |
6x |
|
Prolegomena k fenomenologii smyslu lidského života v pozdních esejích Jana Patočky
Referát16 s. / 3. roč. / doc
Když jsme před dvěma lety, v listopadu 2002, u příležitosti 95. výročí narození českého filosofa Jana Patočky, zorganizovali v Praze z iniciativy profesora Lestera Embreeho z Floridy mezinárodní konferenci, na níž byla založena světová Organizace fenomenologických organizací, snažil jsem se ve své přednášce o Patočkově fenomenologickém pojetí dějin předvést, že Jan Patočka je mimo jiné právě myslitelem konfliktu. Stimulovala ho k tomu nejen jeho životní zkušenost intelektuála, či lépe řečeno duc...
|
|
0,2 |
0x |
|
Hledání člověka a jeho filosofické zdroje v literární tvorbě Karla Čapka
Bakalářská práce45 s. / 3. roč. / doc
Bakalářská práce Hledání člověka a jeho filosofické zdroje v literární tvorbě Karla Čapka se věnuje tématu lidskosti; tématu Čapkova hledání toho, kým a kdo je člověk. Práce představuje nejprve Čapkova východiska filosofická, ale zčásti i lidská, životní. Samotný motiv hledání člověka je pak sledován v literární tvorbě Karla Čapka, a to se záměrem načrtnout jeho různé momenty v konkrétním vztahu k filosofickým zdrojům, jež autorovu tvorbu zásadně ovlivnily. V úvodní části práce jsou zachycena ně...
|
|
0,3 |
0x |
|