Vypracované zkouškové otázky z předmětu Obecná didaktika
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / doc
1. DidaktikaDidaktika: slovo didaktika je řeckého původu, didaskein znamená učit, vyučovat, učit se= didaktika představuje pedagogickou disciplínu, kterou vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko - historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučování...
|
|
0,6 |
37x |
|
Obecná didaktika - pojmy a vypracované okruhy ke zkoušce
Vypracované otázky36 s. / 3. roč. / docx
Téma A: ZÁKLADY OBECNÉ DIDAKTIKY1. CO JE DIDAKTIKA? Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, a...
|
|
0,1 |
19x |
|
Souhrn z předmětu Didaktika odborných předmětů
Studijní materiál13 s. / 5. roč. / docx
Vzdělávání v historickém pohledu1. Vzdělávání za Karla IV. - kláštery, církevní školy, hlavně náboženství, jen muži (nerovnoprávnost), vyšší vrstva2. Vzdělávání v době Marie Terezie - povinná školní docházka, vynuceno společenským vývojem - začátek industrializace, průmyslu, bylo potřeba vzdělanosti lidí, prázdniny, první všeobecné vzdělávání celé populace, v 19.stol. vznikly střední odborné školy3. Vzdělávání v polovině min.století (1950-1970) - do 10% populace studovalo VŠ4. Vzdělávání v polov...
|
|
0,1 |
1x |
|
Obecná didaktika - vypracované okruhy
Studijní materiál21 s. / 3. roč. / docx
ZÁKLADY DIDAKTIKYDidaktika• můžeme ji chápat jako teorii vzdělání, teorii vyučování • všeobecné umění, jak naučit všechny všemu (Komenský)• je samostatný vědní obor, název je odvozen od řeckého didaskein - učit se, vyučovat• první knihu,která měla v názvu didaktiku - Ratke-pedagog (17.stol.)• což inspirovalo Komenského - česká didaktika - (všeobecné umění- naučit všechny všemu)• první pol. 19.stol.- Pestalozzi, Herbart - ve svých dílech systematicky vykládaly otázky teorie didaktiky• v evropskýc...
|
|
0,1 |
3x |
|
Obecná didaktika - výpisky výrazů
Poznámky14 s. / 1. roč. / docx
Didaktika- umění vyučovat- Teorie vyučování- Teorie kurikula, učení a vyučováníTradiční didaktika - normativní- Udává, jak by věci měly být- Systematizování didaktických kategorií- Nad obsahy jednotlivých oborůModerní didaktika - explanační- Vysvětluje, proč něco funguje a něco ne- V konkrétním obsahu oboru- Tradiční pojetí příliš abstraktní, obtížné posuzovat konkrétní výukové situace, pracuje se širokými pojmy
|
|
0,1 |
2x |
|
Výpisky z literatury pro předmět Obecná didaktika
Studijní materiál28 s. / 3. roč. / docx
1. Systémové pojetí didaktiky- didaktická reflexe sahá hluboko do dějin lidské společnosti(Sokrates, Platón, Aristoteles)- tvůrce prvního didaktického systému: Jan Ámos KomenskýDidaktika: (z řec. dideskein = učiti)- disciplína zabývající se otázkami vyučování, učení a vzdělávání - v průběhu vývoje nabývala různých podob a byla také různě chápána a vymezována- přejímá pohyby moderního vědeckého poznání a stává se tak vhodným polem pro aplikaci různých teorií (např. didaktika kybernetická, informa...
|
|
0,7 |
1x |
|
Obecná didaktika - poznámky
Poznámky8 s. / - roč. / doc
1. Kreativita v rámci hierarchie učeníU dospělých mluvíme to tzv. hierarchii učení (myšlení).Vrchol hierarchie myšlení a učení u dospělého člověka tvoří kreativita, neboli tvůrčí schopnost člověka. Kreativita je tedy schopnost člověka být sám od sebe činný, tvořivě přijímat nové poznatky a být produktivní v duševní oblasti. Bez kreativity by řešení problémů, které vyžaduje více než pouhou reakci na naučené jednání, bylo zcela nemyslitelné.
|
|
0,1 |
1x |
|
Obecná didaktika - tahák
Tahák6 s. / 1. roč. / doc
--Systém kurikulár.dok.vČR:-od r.1995 jsou cíle a obsahy vyuč.rámcově vymezeny prostř.tzv.standardů.Standard=dokument schvál.MŠMT obsahující:- souhrn vzděl.cílů,- rámcový obsah vzděl.(kmenové učivo),- kompetence, které by si měli žáci urč.typu školy osvojit. Standard zákl.vzdělávání=představuje jeden z hl.nástrojů péče státu o kvalitu vzděl.poskytovaného ZŠ, snaží se garantovat, že žáci mohou získat plnohodnotné zákl.vzděl.. Na Standard navazují tzv.vzděl.programy-pro ZŠ:1)Vzděl.progr.Obecná ško...
|
|
0,1 |
25x |
|
Obecná didaktika - způsob práce
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / doc
V rychlém vývoji společnosti ve všech složkách života je škola jedním z rozvoje tvorných vlivů.Systém vzdělávání zavedený v 19. - 20. století je stále doplňován, korigován či alternován. Proto vzniká řada názorů a teorií, které se snaží ve školním vzdělávání implementovat nové postupy, přístupy k učení. Hledají se odpovědi na nově vznikající otázky, hledají se řešení nově vzniklých problémů.Vzniká řada nových teorií, které se vyjadřují k postavení subjektů ve vzdělávání. Každý učitel je nositele...
|
|
0,1 |
0x |
|
Obecná didaktika - přednášky
Přednášky8 s. / - roč. / doc
Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky1. transmisivní pojetí = přesunutí, přemístění99% výuky na ZŠ a SŠ (předkládání poznatkůUčitel předává, žák tupě přebírá2. konstruktivistické pojetíučitel zajišťuje, aby žák mohl dospět k vědomostem sám, se spolužáky, učitelem..žáci přemýšlí,rozvíjí se, reorganizují své dosavadní poznatky, objevují nové poznatky.. ŽÁK VYTVÁŘÍ NOVÉ POZNATKY náročné ba čas, zájem, podmínky…
|
|
0,1 |
2x |
|