Sociální patologie - poznámky
Poznámky51 s. / 1. roč. / doc
Sociálně-patologický jev= důsledek chování jedince.Není nahodilý, má svou genezi, dynamiku, příčiny, důsledky a vztahuje se k mnoha prvkům prostředí, ve kterém vznikl. Nelze jej tedy od prostředí oddělovat a pokoušet se jej samostatně řešit. Charakteristické projevy: - nezdravý životní styl- nedodržování nebo porušování sociálních norem, zákonů a předpisů- toto chování a jednání vede k poškozování zdraví jedince, prostředí, ve kterém žije a pracuje- ve svém důsledku pak k individuálním a skupino...
|
|
1,0 |
3x |
|
Mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci
Seminární práce10 s. / 3. roč. / docx
ÚvodMezních a kritických situací v pedagogické komunikaci bychom našli nespočetně. Neustále pedagog musí diagnostikovat třídu a vyhodnocovat co nejlépe danou situaci, ať už se jedná o to, že je ve třídě hluk, žáci se během vyučovací hodiny baví nebo jsou žáci k učiteli vulgární. Bohužel existují i daleko závažnější situace například, kdy je žák oběť šikany, problematika záškoláctví. Pedagog řeší také nelehké situace nejen se žáky, ale i s jejich rodiči, mnohdy vznikají mezi učitelem a rodičem ko...
|
|
0,1 |
3x |
|
Vypracované otázky z prezentací - předmět Pedagogická diagnostika
Vypracované otázky18 s. / 3. roč. / docx
1. Starověk - časové vymezení, významní myslitelé této doby a jejich přínos k poznávání duševních vlastností a poruch.• Epos o panovníku Gilgamešovi (2000 pnl), ale i v Bibli, kolem roku 2200 pnl v Číně zkoušky vládních úředníků• Theofrastos 400 pnl - „Charaktery“ - 30 typů osobností (lhář, mluvka…)• Platón (427-347 pnl) - rovněž otázky individuálních rozdílů, ale i náznaky pozitivní eugeniky. Rozlišuje rozum, duši a touhy, pudy, tyto složky ve stálém konfliktu, choromyslnost-transcendentální oh...
|
|
0,1 |
8x |
|
Vypracovaný zkouškový okruh Specifické poradenské problémy ke státnicím
Státnicové otázky24 s. / 3. roč. / doc
1. SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ JEJICH DIAGNOSTIKA A NÁPRAVADyslexie• Detekce problému• Je to dril pro rodiče, děti i učitele• SPU - porucha projevující se v oblasti nabývání vědomostí nebo dovedností• Vzdor klasickým postupům inteligenci a podnětnému sociokulturnímu prostředí• Druží se s ADHD, někdy i s lehkým intelektovým podprůměrem• Vyskytuje se i u smyslového poškození - brýle mohou zlepšit výkon• Zcela individuální• ETIOLOGIE :• nepřímé příčiny• genetické vlivy - mohou být přirozeně kompenzová...
|
|
0,2 |
1x |
|
Sociálně patologické jevy, agresivita a šikana mezi mládeží
Závěrečná práce20 s. / 3. roč. / doc
Žijeme v době, ve které zaznamenáváme krizi výchovy, krizi rodiny, krizi autorit a zpochybňování všeho, čeho bylo z hlediska minulých generací dosaženo. Naše společnost se ocitá ve výrazném kulturním a hodnotovém zmatku, který mnohým jedincům komplikuje životní orientaci. Převážná většina mladých lidí nedokáže odolat nabídce nebezpečných způsobů života. Závislost se stává masovým fenoménem. Prognózy správně předpokládaly nárůst drogových závislostí, kriminality, násilí a dalších sociálně patolog...
|
|
0,1 |
10x |
|
Druhy sociálních deviací u dětí
Poznámky15 s. / 3. roč. / doc
Deviace negativní a pozitivní - jedná se o snahu postihnout skutečnost, že každá odchylka od normy je deviací, tedy nejen porušení normy, ale i její přehánění a dovádění do krajnosti. • negativní sociální deviace - bezdomovectví, drogy, alkoholismus, gamblerství, prostituce, kriminalita, promiskuita, sexuální zneužívání, nefunkční rodina, sekty, migrace, sebevražednost, korupce, rasismus…• pozitivní sociální deviace - striktní dodržování např. pravidel silničního provozu, abstinence, striktní do...
|
|
0,1 |
0x |
|
Specifické poradenské problémy
Vypracované otázky64 s. / 3. roč. / rar
Specifické vývojové poruchy učení, diagnostika a způsob nápravy- různorodá skupina poruch, které se projevují obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jakými jsou mluvení, porozumění řeči, čtení, psaní, matematického usuzování a počítání- neschopnost naučit se číst, psát, počítat za pomocí běžných výukových metod, při běžných podmínkách za průměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti. - v názvu se označují pomocí předpony dys-, což značí vážné nebo menší narušení funkc...
|
|
6,3 |
2x |
|
Sociální psychologie - otázky
Vypracované otázky22 s. / 1. roč. / doc
1. Metody psychologie- Pozorování, rozhovor, dotazník, co se pomocí testů měří - jaké máme verbální / neverbální techniky- Projektivní techniky (viz. Psychologie pro Právníky) - kresba postavy, kresba stromu, začarovaná rodina do zvířat (u dětí). Projekce: promítání sebe do jiných lidí, do svých výtvorů, do obrazů,...- Sociometrie a sociometrický test - zkoumá mezilidské vztahy ve skupinách (ve třídě, na pracovišti, atd.)- Psychodrama - hraní rolí, různých scének, používají se při neurotických p...
|
|
0,1 |
4x |
|
Sociální psychologie - otázky ke zkoušce
Vypracované otázky10 s. / 2. roč. / htm
1. Metody psychologie- Pozorování, rozhovor, dotazník, co se pomocí testů měří - jaké máme verbální / neverbální techniky- Projektivní techniky (viz. Psychologie pro Právníky) - kresba postavy, kresba stromu, začarovaná rodina do zvířat (u dětí). Projekce: promítání sebe do jiných lidí, do svých výtvorů, do obrazů,...- Sociometrie a sociometrický test - zkoumá mezilidské vztahy ve skupinách (ve třídě, na pracovišti, atd.)- Psychodrama - hraní rolí, různých scének, používají se při neurotických p...
|
|
0,1 |
7x |
|
Autorita učitele, kázeň ve vyučování
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Auctor = tvůrce, činitel (lat.), auctoritas= moc, vlivAutorita se vyžaduje od učitele jako základní nezbytný předpoklad úspěchu jeho práce se žáky. Učitel, který nemá autoritu, ničemu nenaučí. Je to forma uskutečňování moci, která je založena na více či méně obecném uznání oprávněnosti (legitimity) vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny.Někdy vymezována jako legitimně používaná moc k ustavení norem, jejichž dodržování je posilováno nebo vynucováno sankcemi (Malinowski).Autorita: Formální...
|
|
0,1 |
2x |
|
Závady (dificility) a poruchy chování ve škole
Prezentace12 s. / - roč. / pptx
Dificility (dle Kohoutka)- nesplňují všechna kriteria pro poruchy v MKN- hraniční závady, nikoliv jednoznačně patologické- bývají krátkodobější- projevy méně intenzivní- podmíněné spíše situačně a sociálně- zcela nebo částečně reverzibilní - reagují adekvátně již na pedagogickou péči1. Zvýšená psychická tenze.2. Lehká psychomotorická instabilita.3. Infantilismus.4. Pedagogicky anormativní chování.5. Intropunitivní zaměření osobnosti.6. Parciální nedostatky řeči a poznávacích procesů.7. Závady mo...
|
|
0,1 |
2x |
|
Problematika agresivity a šikany
Poznámky12 s. / 3. roč. / doc
Agresivita a šikana v různých prostředích, znaky šikany, vývojová stadia šikany, charakteristika aktérů šikany, možnosti odhalení šikany, depistáž, zásady a postup vyšetřování a nápravy šikany, prevence v oblasti agresivity a šikany.► Agresivita a šikana v různých prostředích• Agresivita K. Lorenz tvrdí, že agresivita je spontánní pudová tendence (nepotřebuje vnější podnět). J. Dollard je autorem teorie, že agresivita je reakcí na frustraci. Volavkovo vymezení: Agresivitou a násilím se rozumí ma...
|
|
0,1 |
2x |
|
Hrozba jménem šikana
Seminární práce14 s. / - roč. / doc
CO JE VLASTNĚ ŠIKANA A JAKÝ JE JEJÍ PŮVODSlovo šikana pochází z francouzského slova "chicane", což znamená zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování, atd. Obyčejně se tím myslí opakované ubližování. Trýzněná obět' trpí často celé měsíce, nebo dokonce i celá léta. Když však jde o zvlášť kruté ublížení, označíme za šikanu i jednotlivou událost, která se zatím neopakovala. Zásadně však mluvíme o šikaně pouze tehdy, když je obět' z nějakého důvodu bezbranná, bud' pro fyzickou slabost či...
|
|
0,1 |
4x |
|
Kapacity programu k ochraně dětí před šikanou na základních školách
Diplomová práce107 s. / 3. roč. / doc
Právo na vzdělání je občanům České republiky garantováno ústavními zákony a zákony ošetřujícími přímo oblasti školství a vzdělávání. Také ve strategiích Evropské Unie, týkajících se vzdělávací politiky EU, je jedním z hlavních cílů zajištění přístupu ke vzdělávání a odborné přípravě pro všechny. Ve školských právních předpisech je kladen velký důraz na bezpečnost a ochranu zdraví ve školách, kam se řadí i předcházení vzniku sociálně patologických jevů . Bendl (2003, s. 13) k tématice podotýká: „...
|
|
1,2 |
0x |
|
Šikana na základních školách - výzkumný projekt
Projekt10 s. / 1. roč. / doc
Cíl výzkumu: Zjistit, do jaké míry je na základních školách rozšířená šikana a jaká je její nejčastější podoba. Hypotézy:1. Různé formy šikany mezi dětmi jsou přítomné na všech základních školách. 2. Šikana má svůj původ v lidské přirozenosti.3. Intenzita šikany je přímo závislá na inteligenci, na kvalitě vzdělání a na všeobecném rozhledu zúčastněných a na rodinném zázemí.4. Šikana má zpětný přímý vliv na kvalitu výuky a na vývoj osobností zúčastněných.5. Šikana je přímo závislá na tělesných dis...
|
|
0,1 |
3x |
|
Prezentace na téma Mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci
Prezentace11 s. / 1. roč. / pptx
Mezní a kritické situace» Nevhodné chování
»
Rušivé chování
»
Nespolupracující žák
»
Šikana
»
Konflikty mezi žáky
»
Konflikty mezi učiteli a žáky
»
Konflikty mezi rodiči a žákyKázeň ve výuce
»
Kázeň se projevuje schopností žáků:
»
Zachovávat školní a společenská pravidla
»
Spolupracovat s učitelem na uskutečňování stanovených cílů výuky
»
Dodržovat pořádek ve třídě, základní domluvená pravidla
»
Chováním žáků o přestávkách
|
|
0,6 |
0x |
|
Šikana ve škole
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Co je to šikana= asymetrické, zpravidla opakované násilí mezi žáky. Jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně, týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a chová se agresivně. Pro šikanování se v anglofonním světě používá označení bullying, popřípadě mobbing.Druhy šikany - přímá a nepřímá,- fyzická a verbální,- aktivní a pasivní.Významné vnější znaky šikany- záměrnost,- opakování,- nepoměr sil,- samoúčelnost agrese,- oběť prožívá tzv. „legraci“ nepříjemně.Šikana je poruchou chování, která je...
|
|
0,1 |
2x |
|
Palčivý problém naší společnosti: Kyberšikana
Seminární práce8 s. / 1. roč. / docx
Toto téma jsem si vybrala, protože jsem se sama stala obětí kyberšikany a mnoho mých spolužáků také. Je dobré, aby o kyberšikaně lidé věděli, aby byli schopní se jí bránit, aby věděli, jak se proti ní bránit. Pokusím se zkombinovat svou zkušenost s fakty, které nám poskytují výzkumy.Definice kyberšikany Kyberšikana (jinak i kybernetická šikana) je definována jako zneužívání informačních komunikativních technologií, zejména pak mobilních telefonů a internetových sociálních sítí za účelem vynesení...
|
|
0,1 |
0x |
|
Šikana na základních školách z pohledu sociální deviace
Seminární práce5 s. / 1. roč. / doc
Úvod V této práci jsem se rozhodla zaměřit na sociální problém šikany na základních školách z pohledu sociální deviace. Jedná se o problém velmi závažný a palčivý, jelikož se týká nejzranitelnější části naší populace - dětí. Bohužel i já jsem se se šikanou na základní škole setkala, naštěstí jako nepřímý účastník. Co je škodlivé? Ministerstvo školství definuje šikanu následovně: „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně sku...
|
|
0,1 |
1x |
|
Sociální psychologie - přednášky
Přednášky25 s. / 2. roč. / rar
Metody sociální psychologiezpracováno z přednášek ROBOS a učebnice Psychologie pro právníkyPozorování- nejstarší, nejzákladnější technika- pro odborníky i laiky- nevýhoda - selektivnost vnímání člověka- nutné si předem určit, na co se konkrétně při pozorování zaměřím- následuje interpretace (spíše už diagnostika) - Druhy pozorování: - nepozorované pozorování (ostatní neví, že jste pozorovatel, včleníte se do skupiny + navíc sledujete, co se děje kolem vás)- pozorování volné (ostatní vědí, že jst...
|
|
0,1 |
1x |
|
Šikana
Seminární práce8 s. / - roč. / pdf
I. ÚvodV dnešní technické době je stále mnoho dětí, které každé ráno chodí do školy plnéstrachu z ústrků, posměchu, ponižování, nadávek, pomluv, fyzického násilí a mnoho dalšíchnegativních projevů. Pro rodiče hledají výmluvy, které by měly vysvětlit jejich starch čiproblémy spojené s pobytem ve škole.Šikana a projevy s ní spojené jsou často skryté. Je těžké tento způsob chování včasobjevit a pracovat na jeho nápravě. Nezáleží jen na pedagogovi, ale i na všech, koho seproblém týká, aby byla šikan...
|
|
0,1 |
17x |
|
Mobbing - šikana na pracovišti z hlediska přístupu - hodnotový konflikt
Seminární práce4 s. / 1. roč. / docx
Příčinou vzniku šikany na pracovišti jsou protikladné hodnotové orientace mezi jednotlivými pracovníky. Jeden pracovník se cítí být tím druhým ohrožen, především pokud jsou na základě svých výsledků pracovníci individuálně hodnoceni. Ten, který poté bude mít lepší výsledky, může být povýšen či dostat lepší platové ohodnocení, to vyvolává silnou soutěživost, která je z velké části založena na tlaku jednotlivé instituce, ve které jsou zaměstnanci zaměstnáni. Jeden zaměstnanec tedy začne utlačovat ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Seminární práce na tému Šikanování
Seminární práce10 s. / 3. roč. / doc
Výraz šikana pochází z francouzského la chicane - pronásledování, týrání, obtěžování, sužování. Jde tedy o opakující se pronásledování, obtěžování a týrání jednotlivce jiným jednotlivcem či skupinou. Za šikanu lze rovněž považovat -opakované slovní útoky - posměšky, nadávky na adresu samotné oběti, její rodiny atd. Uvedené příklady bychom mohli nazvat šikanou přímou. Mezi dětmi, zejména mezi děvčaty, a ve velké míře i mezi dospělými pak ještě existuje šikana nepřímá. Projevuje se drobnými naschv...
|
|
0,1 |
1x |
|
Aplikovaná pedagogika
Seminární práce6 s. / - roč. / docx
Žijeme v době, ve které zaznamenáváme krizi výchovy, krizi rodiny, krizi autorit a zpochybňování všeho, čeho bylo z hlediska minulých generací dosaženo. Naše společnost se ocitá ve výrazném kulturním a hodnotovém zmatku, který mnohým jedincům komplikuje životní orientaci. Převážná většina mladých lidí nedokáže odolat nabídce nebezpečných způsobů života. Různé závislosti se stávají masovým fenoménem. Předcházet výskytu jakýchkoliv negativním jevům je značně složité. Obecně účinná preventivní stra...
|
|
0,1 |
0x |
|
Případová studie
Seminární práce8 s. / - roč. / doc
David N., žák 6. třídy, 12 let1) Pozorování chování dětí v rámci edukačního procesu se záměrem zjistit odlišné, popř. nápadné chováníJiž při mém prvním kontaktu se třídou na sebe tento žák upozornil tím, že neustále vyžadoval mou pozornost, vykřikoval ošklivé poznámky adresované jednomu ze spolužáků, na má opakovaná napomenutí reagoval agresivně, bušením pěstí do lavice. Ve třídě patří k podprůměrným žákům, není to však způsobeno jeho nedostatečnou inteligencí, nýbrž neplněním zadanýc...
|
|
0,1 |
5x |
|
Zkouškový test z Etopedie
Testy2 s. / - roč. / doc
1. definice etopedie - etopedie je speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá výchovou, vzděláváním, prevencí, resocializací, rehabilitací a poradenstvím osob s poruchami chování, emocí, soc.vztahů, hodnotových orientací, deprivovaných, zneužívaných … Mladá disciplína, vznikla v roce 1969, je to multidisciplinární obor.2. definice šikana - násilné ponižující chování jednotlivce nebo skupiny vůči slabšímu jedinci, který nemůže ze situace uniknout a není schopen se účinně bránit3. definice ...
|
|
0,1 |
25x |
|
Šikana ve školách
Semestrální práce20 s. / 3. roč. / doc
Proč jsem si vybrala téma šikana ve školách?
Násilí a šikanování ve školách je dnes bohužel stále častější. Výzkumy ukazují, že šikanou se cítí ohrožena jedna desetina až jedna čtvrtina dětské populace (podle nejnovější studie M. Koláře dokonce 41% - tj. asi 600 000 dětí v České republice), a to není málo. I já jsem se během svého předcházejícího studia setkala se šikanou a v jednom případě jsem dokonce sama hrála roli oběti (naštěstí jen v mírném počátečním stádiu). A to je také jeden z důvo...
|
|
0,2 |
1x |
|
Šikanování (seminární práce)
Seminární práce6 s. / - roč. / doc
Svoboda nemůže růst – nemůže dokonce ani jen přežívat – v jakékoliv atmosféře či klimatu. Na strastiplné cestě lidských dějin byly svobodné společnosti překvapivě vzácné. Ekologie svobody je křehčí než biosféra Země. Svoboda potřebuje čisté a blahodárné zvyky, zdravé rodiny, obecnou slušnost a nebojácnou úctu jednoho člověka ke druhému. Svoboda potřebuje celý dešťový prales drobných skutků ctnosti, složité vazby vzájemné oddanosti, planoucí lásku, neumírající věrnost. Svoboda potřebuje zvláštní ...
|
|
0,1 |
2x |
|