Seminární práce z předmětu Pedagogická a sociální psychologie
Seminární práce15 s. / 1. roč. / docx
Část 1Charakteristika vývojových období dospívání - prepuberta, puberta. Charakteristika psychických procesů, sociální a citový vývoj, fyzické změny. Zásady přístupu k dospívajícím jedincům. ÚvodDospívání je pro jedince velmi složitý proces, ve kterém prochází řadou komplikovaných změn. Dochází k utváření všech složek osobnosti, hledání vlastní identity, kladení otázek „kdo jsem?“, „co jsem?“. Vznikají pochybnosti o sobě samém, hledání svého místa ve společnosti, snaha patřit k nějaké společensk...
|
|
0,1 |
2x |
|
Sociální pedagogika I. - Sociální deviace a její prevence - distanční text
Studijní materiál31 s. / 3. roč. / doc
1. ÚvodKriminalita, závislosti na drogách, týrání dětí, rasismus, xenofobie, prostituce a řada dalších sociálně deviantních jevů se dostaly do našeho slovníku a zdá se, že v něm velmi rychle zdomácněly. Představují totiž sociální jevy, které se pro společnost staly problémem a pro občana ohrožením.Cílem předkládaného textu je snaha přiblížit sociálně deviantní či sociálně patologické projevy očima sociálních pedagogů a poskytnout studentům sociální pedagogiky základní orientaci v problematice so...
|
|
0,2 |
0x |
|
Studijní text k předmětu - Sociální pedagogika
Studijní materiál20 s. / 1. roč. / pdf
1 Práva dítěte v sociální pedagogice1.1 Historický úvod1918 v Londýně založena organizace Safe of Children - Zachraňte děti1924 přijat koncept Deklarace o právech dětí Shromážděním společnosti národů.1945-46 myšlenka deklarace začleněna do Charty Spojených národů a do Všeobecné deklarace lidských práv1959 Deklarace práv dítěte přijata Valným shromážděním OSN1989 VS OSN schválilo Úmluvu o právech dítěte1990 Světový summit pro děti - připojení ČSFR k Úmluvě1991 Úmluva ratifikována FS ČSFR1993 tent...
|
|
0,2 |
2x |
|
Komunikace ve škole - Zestručněný distanční materiál
Studijní materiál17 s. / 3. roč. / doc
Sociální styk, sociální komunikace a pedagogická komunikaceSociální styk - má dvě podoby - procesuální (vzájemné působení lidí) - statickou (společenské vztahy lidí = mezilidské vztahy)- má tři stránky - činnost, interakci a společenské vztahy- mezilidské vztahy - ve školní výuce učitel zaujímá vztahy neosobní, každý z účastníků výchovně vzdělávacího procesu má svoji sociální roli (= soubor chování, který se očekává od každého, kdo zaujímá dané postavení)- společná činnost - dle míry rozvoje vyč...
|
|
0,1 |
0x |
|
Studijní opora předmětu Sociální pedagogika
Studijní materiál20 s. / 3. roč. / doc
1 Práva dítěte v sociální pedagogice1.1 Historický úvod1918 v Londýně založena organizace Safe of Children - Zachraňte děti1924 přijat koncept Deklarace o právech dětí Shromážděním společnosti národů.1945-46 myšlenka deklarace začleněna do Charty Spojených národů a do Všeobecné deklarace lidských práv1959 Deklarace práv dítěte přijata Valným shromážděním OSN1989 VS OSN schválilo Úmluvu o právech dítěte1990 Světový summit pro děti - připojení ČSFR k Úmluvě1991 Úmluva ratifikována FS ČSFR1993 tent...
|
|
0,4 |
0x |
|
Sociální práce s osobami se zdravotním postižením - poznámky
Poznámky26 s. / 2. roč. / doc
Příčiny vzniku vývojových poruch - vybraná témata zdraví- dle WHO - stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, ne pouze nepřítomnost nemoci nebo vady- nově se zavádí i duchovní rovina- idea lidskosti spočívá v tom, že nikdo z nás není dlouhodobě zdravý a nikdo z nás si nemůže být jistý, že bude trvale zdravý všichni jsme na tom stejněDETERMINANTY ZDRAVÍ- vnitřní vlivy - neovlivnitelné (genetický základ, vrozené dispozice, věk, pohlaví…)- vnější vlivy - ovlivnitelné (životní styl, životní ...
|
|
0,3 |
0x |
|
Koncepce profilu sociálního pedagoga
Bakalářská práce99 s. / 3. roč. / doc
Předložená bakalářská práce se zabývá jedním z centrálních témat sociální pedagogiky - osobností sociálního pedagoga a jeho profesními kompetencemi. Předmětem mého zkoumání byla snaha o vymezení uceleného profilu sociálního pedagoga jako jedné z mnoha pomáhajících profesí. Předložená práce se však nedotýká jen problematiky sociální pedagogiky samotné, ale ve svém obsahu využívá poznatků z celé řady dalších humanitních oborů a vědních disciplín, jako například sociální práce, sociální politiky, p...
|
|
3,2 |
0x |
|
Skripta ze Sociální pedagogiky
Skripta21 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA• zabývá výchovou a vzděláváním jedinců, se speciálními vzdělávacími potřebami ( děti s poruchami učení). • souvisí s obecnou pedagogikou, medicínou, psychologií, legislativou, sociální patologií, sociologií, kriminologií a etopedií. • Jedinci, kterými se tato pedagogika zabývá, nazýváme jedinci s postižením a se speciálními vzdělávacími potřebami. • Ještě před 100 lety se běžně užíval pojem mrzáci, ale to již v Evropské unii není možné. • Některé typy poruch vznikají na podk...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vypracované otázky - Psychologie osobnosti
Vypracované otázky10 s. / 1. roč. / docx
1) předmět psychologie osobnosti a vývojové psychologie, základní pojmyPohled na povahu člověka• biologicky - anatomické, fyziologické, biochemické vlastnosti• sociální - vztahy k jiným lidem (interpersonální, instituce, společnost)• psychologický - procesy uvnitř:- kognitivní přístup = znám, chápu, rozumím, ovládám sebe i věci kolem sebe- fenomenologický = prožívám myšlenky, city, vjemy, povaha prožitků • duchovní - týká se vztahu k Bohu, vesmíru, přírodě jako celku, specifických zkušenostíIdeá...
|
|
0,1 |
3x |
|
Metody sociální psychologie - prezentace
Prezentace50 s. / 1. roč. / ppt
Psychologické metody- Pozorování-observace- Rozhovor- Dotazník- Životopis- Sociometrie- Rozbor výsledků činnosti- Psychodiagnostika- Experiment- Koučink- Posuzování (Rating) měřeníPozorování- Zaznamenáváme vnější projevy člověka v přirozených nebo speciálně upravených podmínkách, na základě toho se charakterizuje jeho chování a prožívání- Sledujeme celkové chování, gestikulaci, mimiku, způsob řeči, pohyby a reakce na podněty
|
|
2,3 |
6x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Etopedie
Poznámky3 s. / 1. roč. / doc
ETOPEDIEse zabývá poruchami chování z pedagogického pohledu, výchovou a resocializací, předmětem jsou sociálně patologické jevyKlasifikace poruch chovánína základě výchovné nebo sociální narušenostina základě psychických onemocnění a poruch - disharmonický vývoj osobnostiZ hlediska stupně společenské závažnosti:Disociální chování - nepřiměřené, nespolečenské, dá se zvládnout běžnými pedagogickými postupy, bývá přechodné, příčiny: vynucování pozornosti, nástrojem boje o moc s rodiči, školní probl...
|
|
0,1 |
1x |
|
Souhrn úkolů z předmětu Filozofie a Teorie výchovy
Studijní materiál20 s. / - roč. / rar
Úkol 1 Vyhledejte v literatuře a porovnejte různé definice výchovy. Vyberte tu, která je vám nejbližší a svůj výběr zdůvodněte. Pokud žádnou nevyberete, pokuste se o vlastní definici, kterou opět zdůvodněte. Najít tu, „nejvhodnější“ definici výchovy není vůbec jednoduché. Snad každá definice je postavena a podložena nějakými důležitými myšlenkami či výzkumy. Snad podle definice i lze poznat, čím se autor výroku či definice nejvíce zabýval. Samozřejmě i mě ovlivňuje to, čím „žiji“ a čemu se více ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Sociální pedagog a možnosti uplatnění ve školském systému
Bakalářská práce59 s. / 3. roč. / pdf
Téma „Sociální pedagogika a možnosti uplatnění ve školském systému“ jsem si zvolila proto, že se v současné společnosti objevují nové sociálně patologické jevy, které je nutné nějakým způsobem řešit a absolventi sociální pedagogiky tomu mohou velmi přispět. Toto téma je v současné době velmi aktuální.V současné společnosti se objevují nové sociálně - patologické jevy, které je třeba řešit. Především se jedná o nárůst agresivity u mládeže, špatnou komunikaci rodičů a škol, nárůst různých závislos...
|
|
1,3 |
2x |
|
Sociální práce s osobami se zdravotním postižením
Poznámky33 s. / - roč. / doc
Defektivita
= narušená socializace jedince - soc. rozměr postižení (ideálním stavem je integrace) - termín ze spec. pedagogiky (zavedl prof. Sovák), vychází ze slova defekt (vada) - sociální rozměr postižení - vada je konkrétní stav - sociální rozměr defektu (do jaké míry se defekt odráží na životě člověka ve společnosti)- hlavní poslání soc. prac. – zabránit vzniku defektivity - vztahuje se na sociální oblast. Stupeň defektu se tedy nemusí rovnat stupni defektivity = poruc...
|
|
0,5 |
2x |
|
Skenovaná literatura - Kapitoly ze sociální pedagogiky
Skripta24 s. / - roč. / pdf
Předkládané skriptum o sociální pedagogice má sloužit studentům bakalářského studia tohoto oboru. Na pedagogické fakultě je to studium počínající rokem 1996 a je zaměřeno na sociálně pedagogické problémy volného času. Obsahuje soubor studií, které mají převážně historizující charakter. Mají přispět k pochopení vzniku a funkcí sociální pedagogiky v kontextu tří sousedících zemí: Německa, Polska a naší republiky.Publikované studie se nepokoušejí o ucelený sborník, jsou to zatím pouhé „kapitoly". C...
|
|
36,3 |
0x |
|
Výpisky z témat - předmět Sociální pedagogika
Poznámky19 s. / - roč. / doc
Vymezení sociální pedagogikyPedagogická disciplína, převážně zařazována jako pedagogická disciplína aplikovaná, někdy i hraniční - zabývá se pedagogikou a sociologií (základní pedagogická disciplína, nahrazuje teorii výchovy) - zabývá se sociálními vztahy, které jsou v procesu výchovy a vzdělávání (široký prostor, vztahy mezi učitelem, žáky, sociální vztahy mezi vychovávanými, sociálně patologickými jevy)- překrývá se s pedagogickou psychologií, sociální psychologií, vztahy mezi vrstvami, sociál...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky na Pedagogiku
Státnicové otázky210 s. / 5. roč. / pdf
A) Kurikulární reforma Nová kurikulární politika a její směry vycházejí ze Zprávy Mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21.století“ s názvem „Učení je skryté bohatství“.Tato zpráva uvádí čtyři pilíře vzdělávání: - učit se poznávat; - učit se jednat; - učit se žít mezi lidmi; - učit se být.Důvody kurikulární reformyDůvody společensko-ekonomické: - změna pracovního trhu (Pracovní trh požaduje zejména samostatnost, velkou přizpůsobivost, flexibilitu a schopnost se neustále učit.); - potřeba pra...
|
|
5,3 |
42x |
|
Sociálna pedagogika ako životná pomoc
Studijní materiál221 s. / - roč. / pdf
Je mnoho teoretických disciplín, ktoré majú pomáhajúci charakter. Jednou z nich je aj sociálna pedagogika, ktorá sa stala v odbornej verejnosti známou až posledné desaťročie. K tejto disciplíne sme sa na Slovensku vrátili začiatkom 90. rokov 20. storočia, a to vplyvom existencie sociálnej pedagogiky v západnej Európe, rastu sociálnych problémov, vplyvom demokratizačných premien v spoločnosti a odkrývania tabuizovaných problémov.Táto práca je písaná ako vysokoškolská učebnica študentom odboru ped...
|
|
0,8 |
27x |
|
Poznámky z předmětu Sociální pedagogika
Poznámky15 s. / - roč. / doc
» Je to součást vědní disciplíny pedagogika
»
Sociální pedagogika jako učební předmět
»
Sociální pedagogika jako studijní specializace
»
Sociální pedagogika jako akademická disciplínaSociální pedagogika jako součást vědní disciplíny Pedagogika- Konstituovaná (všeobecné pedagogika, didaktika, teorie výchovy) pedagogická disciplína, která patří do soustavy pedagogických věd, věd o člověku i do společenských věd.- Názory na předmět zkoumání obsahu jsou široké spektrum zaměření na:• Znevýho...
|
|
0,2 |
2x |
|
Rámcový vzdělávací program v porovnání s metodikou ŠVP ZŠ Vnorovy
Seminární práce4 s. / 3. roč. / doc
Po přečtení rámcového vzdělávacího programu má člověk minimálně dobrý vhled do plánu toho, co by se mělo všechno na našich školách dít. Není to vůbec málo, ale naštěstí se spoustu kompetencí, dovedností a vědomostí… společně prolíná. Proto je velmi praktické a věřím i nápomocné mít tyto plány vždy před sebou a rozpracovány do dílčích a konkrétních úkolů. Čím lépe si učitelé tento plán rozpracují, tím to pro ně může být jistě v jejich další práci užitečnější. Při procházení ŠVP (platnost dokument...
|
|
0,1 |
2x |
|
Poznámky z prezentací a přednášek - Sociální pedagogika
Poznámky6 s. / - roč. / doc
Struktura» Vymezení pojmu
»
Typologie krizových životních situací
»
Fáze krizových životních situací
»
Důsledky kr. ž. s.
»
Možnosti řešení kr. ž. s.Pojmy
»
Krize - vrcholný moment konfliktu1. Situace, v níž je vážně oslabená adaptace2. Člověk se cítí bezmocně3. Má ohroženou existenci
»
Krizová intervence - rychlá pomoc člověku, který se dostal d krizové situace a nedokáže ji zvládnout vlastními silami¨Typologie KŽS
»
ztráta blízké osoby
»
ztráta domova
»
ztráta společ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Poznámky z přednášek - Sociální pedagogika
Poznámky6 s. / - roč. / docx
Sociální pedagogikaPříčiny vzniku po roce 1990: filozofie, sociologie - výchozí disciplíny; základní paradigma; tradiční teorie- Vznik sociální pedagogiky na přelomu 19. A 20. St a sporadický rozvoj sociální pedagogiky v jednotlivých historických obdobích- Existence sociální pedagogiky v jiných zemích- Odtabuizování sociálních problémů a potřeba řešit jeVýchodiskové disciplíny - filosofie, sociologie= základ rozvoje sociální pedagogiky- Vznik sociální pedagogiky významně ovlivnil vznik filosofie...
|
|
0,1 |
2x |
|
Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích
Seminární práce5 s. / - roč. / doc
1. Proč dobrovolnictví?!Jako bývalý a snad i aktuální dobrovolník, který všema deseti podporuje a žije tímto, mohli bychom říct posláním, jsem si vybrala pro recenzi knížku o dobrovolnictví. Konkrétně o metodice a práce s dobrovolníky v organizacích. Tato kniha o dobrovolnících a metodice práce s nimi v organizacích je podle mého názoru skvělá. Jsem velmi praktický člověk, který oceňuje tyto informace, tak jak jsou podány zde. Jsou velmi jasné, konkrétní, obohacené zkušenostmi, praktickými věcmi...
|
|
0,1 |
0x |
|
NZDM a harmonizace života dětí a mládeže ulice
Projekt3 s. / - roč. / docx
1. RealitaNedávno jsem se ocitla na organizované diskuzní přednášce o vztahu pedagogiky a sociální práce v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež (dále jen NZDM). Ač v NZDM nepracuji, tak mě tato diskuze velmi zaujala svojí, řekla bych, napjatostí. Různí zaměstnanci NZDM hovořili velmi zkušeně a prakticky, ze svých dlouholetých zkušeností, což mi většinou velmi vyhovuje.Během krátké chvíle se rozpoutala vášnivá diskuze. Napětí by se dalo krájet, a šlo vidět, že je právě toto téma velmi trápí! ...
|
|
0,1 |
0x |
|