Vypracované státnicové otázky oboru Speciální pedagogika - okruh Logopedie
Státnicové otázky17 s. / 5. roč. / rar
1. Logopedie jako vědní disciplínaDefinice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Komparace se zahraničím. Předmět zájmu logopedie - pojem NKS, apod. 10 okruhů NKS. Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů, perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.).Vymezení pojmu logopedie Název logopedie se skládá z ...
|
|
3,1 |
69x |
|
Vypracované okruhy ke SZZ ze Speciální pedagogiky na UHK
Státnicové otázky91 s. / 2. roč. / pdf
Pojetí speciální pedagogiky:- v užším slova smyslu- obor, zaměřený na výchovu a vzdělávání určité cílové skupiny, která je něčím znevýhodněna- v širším slova smyslu- obor, jehož cílem je jedince se znevýhodněním začlenit do společnosti… toto pojetí přesahuje do sociální sféry= přiblížení sociální pedagogiceDefinice SP v užším slova smyslu:= vědní disciplína, která se zabývá zákonitostmi rozvoje, výchovy, vzdělávání, přípravy pro pracovní a společenské začlenění postižených jedinců a na řešení vý...
|
|
1,5 |
69x |
|
Speciální pedagogika - Studijní opora pro kombinované studium
Skripta20 s. / 2. roč. / doc
Vážené studentky, vážení studenti,tento předkládaný materiál slouží jako opora Vašeho studia, které absolvujete v kombinované formě. Materiál je rozšířeným průvodcem studia, který máte zveřejněný v informačním systému pro studenty UJAK (IS Moggis). V části vstupní informace naleznete anotaci předmětu, výstupy, kompetence, které získáte jeho absolvováním, a požadavky na jeho ukončení. Následuje přehled témat předmětu, přehled témat seminárních prací a specifické požadavky na ně. Přínosem tohoto m...
|
|
0,2 |
15x |
|
Zavádění alternativních metod do edukačního procesu žáků na základní škole speciální
Diplomová práce76 s. / - roč. / doc
Vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením se vzhledem k současným vzdělávacím trendům stává jednou z priorit speciálních pedagogů. Je zapotřebí neustále hledat a hlavně nacházet nové a účinné metody práce s těmito žáky. Dle citátu W. Malla můžeme konstatovat, že i žáci s těžkým postižením jsou připraveni přijímat nové podněty, zkušenosti, a je jen na nás, speciálních pedagozích, zda jim toto umožníme a staneme se tak jejich průvodci, „múzami“, při poznávání okolního světa. Ve většině školsk...
|
|
0,4 |
0x |
|
Vypracované otázky z předmětu Speciální pedagogika
Vypracované otázky17 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA= vzdělávání osob s handicapem = disciplína, věda, obor, kt. je orientován na výchovu, vzdělávání a také na celkový osobnostní rozvoj znevýhodněného člověka, s cílem dosáhnout co největší integrace (práce, další spol. možnosti)- zaměření na intaktní (nepostiženou) populaci - integrace Cíl: maximální rozvoj člověka s postižením a zároveň dosažení maximální úrovně socializaceÚzce souvisí:- psychologií, sociologií, medicínou, biologií člověka, humanitními vědami, pedagogikou, te...
|
|
0,1 |
17x |
|
Základy speciální pedagogiky - studijní opora
Studijní materiál31 s. / 1. roč. / pdf
Speciální pedagogikaV obecnějším pojetí je to v podstatě každá pedagogika, speciálněji zaměřená podle věku nebo předmětu (pedagogika předškolního věku, pedagogika školního věku, pedagogika hudební, pedagogika vojenská apod.). V našem pojetí jde o vědní disciplínu (vědní oblast), jejímž předmětem zájmu je výchova a vzdělávání jedinců s určitým typem, formou a rozsahem postižení - handicapu. Je oborem interdisciplinárním. Jako teoretická disciplína začala být uznávána speciální pedagogika koncem 1...
|
|
0,3 |
2x |
|
Přednášky z předmětu Speciální pedagogika
Přednášky59 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (SPg)(Vymezení základních pojmů, defekt, defektivita. Struktura speciální pedagogiky• Charakteristika SPg» významná pedagogická disciplína orientovaná na výchovu, vzdělávání, pracovní a společenské uplatnění handicapovaných osob a na řešení výzkumných problémů v oboru.Širší pojetí SPg
»
SPg zahrnuje vše, co se vymyká obecné pedagogiceUžší pojetí SPg
»
věda o zákonitostech rozvoje speciální výchovy a speciálního vzdělávání handicapovaných jedinců, kteří z důsledků zne...
|
|
0,5 |
5x |
|
Vypracované zkouškové otázky z Etopedie
Vypracované otázky141 s. / 1. roč. / doc
A/ Etopedie jako subsystém komprehenzivní speciální pedagogiky. Vznik a tradice oboru. Paradigmata v etopedii.Subsystémy KSP se vážou na specifika výchovy a vzdělávání skupin handicapovaných osob. Jedním z nich je etopedie (etos - morálka). V rámci vertikálního členění KSP se dále dělí etopedie na etopedii školního věku a na etoandragogiku. Původně byla problematika poruch chování zahrnuta v oboru psychopedie. K vyčlenění etopedie z psychopedie došlo v roce 1969 pro značnou rozdílnost problemati...
|
|
0,6 |
30x |
|
Základy obecné pedagogiky a didaktiky
Skripta50 s. / 3. roč. / pdf
1.1 PŘEDMĚT PEDAGOGIKYPředmětem obecné pedagogiky je výchova ve všech jejích formách, obsazích i vztazích (Průcha, 1997).Výsledkem výchovného působení je vzdělání, které může být:■ všeobecné x odborné (široký rozhled v oblasti přírodních a společenských věd x příprava na vykonávání konkrétních pracovních činností)■ teoretické x praktické (vytvoření systému informací o jevech a zákonitostech x aplikace vědomostí do pracovních dovedností a návyků)■ materiální x formální (soubor vědomostí, dovednos...
|
|
1,4 |
4x |
|
Speciální pedagogika - Psychopedie
Studijní materiál20 s. / 1. roč. / pdf
1. Definice, cíle a úkoly psychopedieKlíčová slova:psychopedie, mentální retardace, osoba s postižením, individuální přístup, oligofrenie,dem ence, pseudooligofreniePsychopedie (z řeckého psýché - duše, paidea - výchova) je nauka o zákonitostech rozvoje, výchovy a vzdělávání osob s mentální retardací (mentálním postižením).Předmětem psychopedie je mentálně postižený (mentálně retardovaný) jedinec. Samotný syndrom je označován jako mentální retardace. Můžeme se setkat i pojmy oligofrenie, slabomy...
|
|
0,2 |
11x |
|
Speciální pedagogika - tyflopedie
Studijní materiál29 s. / 1. roč. / jpg
Je objektivní skutečností, že člověk je středem zájmu prakticky každé lidské činnosti.Tento fakt platí bez ohledu na postoj vůči němu a je třeba podotknout, že náplň následujícího textu presentuje jeho platnost velice důslednou formou.Níže uvedené informace se totiž týkají jednoho z oborů speciální pedagogiky, tedy disciplíny která je více než kterákoli jiná „ O LIDECH S LIDMI".Snad žádný obor, včetně např. medicíny, nemusí tak systematicky kalkulovat s vlivem lidské individuality jako veškerá o...
|
|
0,1 |
3x |
|
Speciální pedagogika - Surdopedie
Studijní materiál15 s. / 1. roč. / pdf
1. Pojem a význam surdopedie jako speciálně pedagogické disciplíny.Surdopedie je úsek speciální pedagogiky, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním sluchově postižených žáků.(z latsurdus-hluchý, rec. paidea-výchova). Sluch zároveň se zrakem nejúžeji spojuje člověka s prostředím ve kterém žije, dává mu informace o tom co se děje v okolí, signály pro jeho bezpečí, orientaci podle směru slyšených zvuků. Především však umožňuje zprostředkování vzájemného sdělovacího styku realizovaného mluv...
|
|
0,1 |
9x |
|
Speciální pedagogika - Logopedie
Studijní materiál31 s. / 1. roč. / pdf
LOGOPEDIE - obecně v nejširším slova smyslu ji lze chápat jako výchovu reci.Řeč - se definuje jako schopnost jedince užívat výrazových prostředků za účelem sociální interakce.Řeč má význam celého sdělovacího procesu ve všech jeho složkách (receptivní = přijímací cizí podněty, vnímavý, centrální i expresivní = vyjadřovací).Výchova řeči znamená rozvíjení schopnosti sdělování tj. učení individua správně řeči užívat.Význam logopedie : 1) společenský2) kulturní3) pedagogický4) zdravotnický1) společen...
|
|
0,2 |
5x |
|
Speciální pedagogika - Etopedie
Studijní materiál43 s. / 1. roč. / pdf
Etopedie je jednou ze součástí speciální pedagogiky (z rec. ethos = mrav, paideia = výchova). Původně byla součástí psychopedie (v našem systému do roku 1969). Defektologický slovník charakterizuje etopedii jako vědní odvětví, zabývající se výchovou, vzděláváním a výzkumem sociálně narušené mládeže - obtížně vychovatelné (pojem „obtížná vychovatelnost“ je třeba chápat ve smyslu pedagogickém, nemá diagnostický charakter, jde o syndrom se širokou příčinnou základnou).Dílčí užívaná označení: poruch...
|
|
0,4 |
5x |
|
Skripta ze Sociální pedagogiky
Skripta21 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA• zabývá výchovou a vzděláváním jedinců, se speciálními vzdělávacími potřebami ( děti s poruchami učení). • souvisí s obecnou pedagogikou, medicínou, psychologií, legislativou, sociální patologií, sociologií, kriminologií a etopedií. • Jedinci, kterými se tato pedagogika zabývá, nazýváme jedinci s postižením a se speciálními vzdělávacími potřebami. • Ještě před 100 lety se běžně užíval pojem mrzáci, ale to již v Evropské unii není možné. • Některé typy poruch vznikají na podk...
|
|
0,2 |
0x |
|
Úvod do Speciální pedagogiky
Studijní materiál51 s. / 1. roč. / doc
Speciální pedagogika (SPG)Speciální pedagogika = jedna z velmi významných pedagogických disciplín- orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob a na řešení výzkumných problému oboru- v současné době se používají termíny: postižený, handicapovaný, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami ► znevýhodněný člověk, jedinec se speciálními potřebami- vědní obor zaměřen na teorii a praxi výchovy, vyučování a vzdělávání dětí, mládeže a ...
|
|
0,3 |
3x |
|
Metody a prostředky poradenské péče
Poznámky12 s. / 4. roč. / docx
1. Postupy klinické -bývají označovány takové postupy, které nejsou vázány přísnými pravidly a statistickým základem -jsou pružené a umožňují lépe poznat individuální případ obměňováním postupů -pozorování, rozhovor, anamnéza a analýza spontánních produktů2. Postupy testové -jsou prováděné na základě testu - zkoušky -měří se výkon v zadaném úkoluPozorování-samostatná diagnostická metoda, je součást celého poradenského procesu-je záměrným, cílevědomým, plánovitým sledováním smyslově vnímatelných ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Rámcový vzdělávací program Speciální pedagogika
Seminární práce14 s. / - roč. / doc
Od 1. 9. 2007 pracují všechny mateřské školy povinně podle pravidel, která jim stanovuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Školy v souladu s jím danými pravidly vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy (ŠVP), které postupně naplňují.Většina pedagogů hodnotí RVP PV příznivě. Oceňují, že RVP PV svým pojetím, obsahem, formami i metodami práce maximálně zohledňuje vývojové i individuální potřeby předškolních dětí.
|
|
0,1 |
1x |
|
Koncepce Etopedie (speciálně pedagogické disciplíny)
Státnicové otázky5 s. / 3. roč. / docx
1. Koncepce etopediejako speciálně pedagogické disciplíny, postavení etopedie v soustavě věd, základní pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení, postižení a znevýhodnění, delikvence, kriminalita, atd.). Osobnost a odbornost etopeda, profesionální etika.ETOPEDIE- Je součástí speciální pedagogiky. Zabývá se výchovou, převýchovou, vzděláváním a zkoumáním dětí a mládeže sociálně narušené, čili obtížně vychovatelné. - To samé viz odrážka výše - ale jinak: Zabývá edukací, reedukací a z...
|
|
0,1 |
4x |
|
Speciální pedagogika
Poznámky11 s. / 1. roč. / zip
Vzdělávací program „Začít spolu“Historie programu (u nás od r.1994)- vznikl v USA, byl vypracován jako program PV, který využil bohatých evropských tradic a propojil je s teoriemi a praktickými postupy Head Start v USA.- je zaštítěn mezinárodní organizací ISSA (Internacionál Step by Step Association)- je naplňována podle podmínek, kulturních potřeb, zvyků a tradic jednotlivých zemíVýchodiska programu – umožnit dětem výchovu a vzdělávání založenou na demokratických a humanistických principech- pr...
|
|
0,1 |
4x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Etopedie
Poznámky3 s. / 1. roč. / doc
ETOPEDIEse zabývá poruchami chování z pedagogického pohledu, výchovou a resocializací, předmětem jsou sociálně patologické jevyKlasifikace poruch chovánína základě výchovné nebo sociální narušenostina základě psychických onemocnění a poruch - disharmonický vývoj osobnostiZ hlediska stupně společenské závažnosti:Disociální chování - nepřiměřené, nespolečenské, dá se zvládnout běžnými pedagogickými postupy, bývá přechodné, příčiny: vynucování pozornosti, nástrojem boje o moc s rodiči, školní probl...
|
|
0,1 |
1x |
|
Přednášky ze Speciální pedagogiky
Přednášky13 s. / 1. roč. / doc
SMYSLOVÁ POSTIŽENÍZraková postižení90 % informací získáváme zrakem. Člověk nevidomý od narození se musí učit jinak se orientovat v prostoru, má problém s navozováním sociálních vztahů. Nevidomý člověk ve skupině stejně postižených si pomáhá vytvořit sociální síť, ale neučí se komunikovat s vidícími.1. postižení míry zrakové ostrosti - signály z obou očí jsou nekoordinované (tupozrakost)2. postižení zorného pole - zúžení zorného pole = omezení periferního vidění - až trubicové vidění3. postižení ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Surdopedie
Poznámky2 s. / 1. roč. / doc
Význam sluchového vnímání:- slyšení je aktivní psychický proces, nejen pasivní odraz akustického jevu- mezilidská komunikace, rozvoj socializace- přijímání a předávání informací, rozvíjení slovní řeči i myšlení- rozvíjení osobnosti - společenských vztahů, duševního života, utváření sebevědomí- citové vztahy k blízkým, důvěra, neuzavření se do sebe- podvědomá orientace v prostředí pomocí zvukového pozadí - pocit reálnosti, životnosti, jistoty a bezpečí- varovné signály, bezpečnost, pohybová koord...
|
|
0,1 |
2x |
|
Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce ze Speciální pedagogiky
Státnicové otázky23 s. / - roč. / doc
• Definice - je významná vědní disciplína, která je orientovaná na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob.• Předmět - zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělání, při pracovním a společenském uplatnění.• Strukturace speciální pedagogiky: psychopedie = spec.ped. mentálně postižených osob tyflopedie = spec. ped. zrakově postižených etopedie = spec. ped. obtížně vychovatelných, osob...
|
|
0,2 |
42x |
|
Role asistenta pedagoga při integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole
Diplomová práce119 s. / 5. roč. / doc
Systém a úroveň peče o zdravotně postižené jedince je výrazem sociální politiky státu, která je dána ústavou a konkrétní legislativou. Je samozřejmé, že do komplexní péče patří i zpřístupnění výchovy a vzdělávání všem jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Nosnou tendenci ve speciálním školství představuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami formou individuální integrace v běžném proudu. Abychom dosáhli plné společenské integrace jakkoli postižených jedinců, je třeba j...
|
|
0,6 |
2x |
|
Vypracované otázky ke státní závěrečné zkouške z Psychologie a pedagogiky s didaktikou psychologie a pedagogiky
Státnicové otázky300 s. / 3. roč. / rar
Psychologie:» Antenatální vývoj, porod, nedonošené dítě. Období novorozence.» Psychický vývoj dětí tělesně postižených1. ANTENATÁLNÍ VÝVOJ (Čížková)- z lat. ante - před, natalita - porodnost- jedná se o nitroděložní vývoj: který probíhá od početí přes zárodečné a embryonální, fetální a prenatální období až po porod. (tuto periodizaci užívá Příhoda (In Čížková, Vývojová psychologie)Prenatální období- představuje vývoj jedince od oplození vajíčka až po narození dítěte a trvá 9 kalendářních měsíců ...
|
|
0,6 |
11x |
|
Sociální práce s osobami se zdravotním postižením
Poznámky33 s. / - roč. / doc
Defektivita
= narušená socializace jedince - soc. rozměr postižení (ideálním stavem je integrace) - termín ze spec. pedagogiky (zavedl prof. Sovák), vychází ze slova defekt (vada) - sociální rozměr postižení - vada je konkrétní stav - sociální rozměr defektu (do jaké míry se defekt odráží na životě člověka ve společnosti)- hlavní poslání soc. prac. – zabránit vzniku defektivity - vztahuje se na sociální oblast. Stupeň defektu se tedy nemusí rovnat stupni defektivity = poruc...
|
|
0,5 |
2x |
|
Poznámky z přednášek - obor Andragogika
Poznámky85 s. / - roč. / docx
CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍTERMINOLOGIE• CV= kontinuální proces získávání a rozvoje vědomostí, intelektových schopností a praktických dovedností, a to i nad rámec počátečního vzdělávání• Definice dle OECD (2000): „Jedná se o systémový přístup: zaměřuje se na standardy vědomostí a dovedností, které platí pro všechny děti od nejútlejšího věku k učení po celý život a koordinovat snahy o zajištění příslušných možností pro všechny dospělé, bez ohledu na zaměstnané usilující o postoupení na vyšší kvalifika...
|
|
1,5 |
0x |
|
Daltonský plán - Alternativní pedagogika
Seminární práce6 s. / - roč. / doc
Alternativní školy jsou nazývány školy hrou, protože aplikují jiné metody a organizaci výuky a snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, řešením problémových úkolů a podobně . Alternativní vzdělávání je obecný termín označující takové školní vzdělávání, které se odlišuje od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi, ale stejně jako na jiných školách se i zde plní osnovy schválené MŠMTSpolečné znaky alternativního vzdělávání a zařízení: Snaha získat dítě pro vzdělávání (...
|
|
0,1 |
4x |
|
Terapie ve speciální pedagogice - zpracované otázky
Vypracované otázky50 s. / - roč. / zip
Vymezení a obsah:Terapie ve SPP = odborná, záměrná, cílevědomá činnost využívající různých prostředků ( umění, hudby, hry,….) za účelem pomoci změnit klientovi jeho myšlení, chování a osobnostní charakteristiky, společensky a individuálně přijatelným směrem. Terapie ve SPP !!! neléčí !!! = pouze navazuje nebo doplňuje léčbu ( nemoci, kulturních, soc. adaptačních odlišností) snížených schopností v těchto oblastech, které narušují seberealizaci ve ( vzdělání , práci, bydlení zájmech,…Její hlavním ...
|
|
0,2 |
4x |
|
Děti s ADHD a reakce a postoje rodičů
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / doc
Děti s ADHD a reakce a postoje rodičůHovoříme-li o náročnosti životního postavení dětí s ADHD, pak zároveň s tím nutno konstatovat, že situace rodičů dětí není o nic lehčí. I jim samotným přináší dítě s ADHD uspokojení méně, život s ním je často zdrojem starostí a komplikací. Rodiče prožívají více nejistoty a úzkosti, výchova těchto dětí klade na všechny zúčastněné větší nároky. Vyžaduje lidi zralé, moudré a tolerantní. Pro rodiče tu bude nejdříve třeba, aby se vyrovnali s pocitem viny, kterou m...
|
|
0,1 |
0x |
|
Speciální pedagogika - zpracované otázky
Vypracované otázky140 s. / - roč. / zip
1. Vztah společnosti k osobám se zdravotním postižením či jinou příčinou znevýhodnění - vývoj a reflexe vývoje, současný stav; kvalita života lidí s postižením či znevýhodněním (pojetí sociologické, zdravotní a psychologické)Historický vývoj přístupu k osobám s postižením I.Sovák (1980)Nyní si uvedeme stádia vývoje péče o handicapované dle Sováka. „ Jeho model se opírá o schémata tradované minimálně od dob francouzského osvícenství. Jádrem tohoto schématu je idea stálého a v podstatě nezadržitel...
|
|
0,8 |
17x |
|
Epilepsie z pohledu SpecPed
Referát2 s. / - roč. / doc
Epilepsie ve Speciální pedagogice
Definice epilepsie:
U našich českých autorů je nesnadné najít jednotnou definici toho, co to vlastně epilepsie je. Mnozí autoři charakterizují epilepsii jen popisem průběhu záchvatu. V. Holub přičítá epilepsii mezi křečové záchvatové stavy a definuje je jako "onemocnění nebo chorobné stavy, které jsou charakterisovány záchvatovitě se dostavujícími poruchami vědomí, doprovázenými křečemi různých částí těla. V průběhu záchvatů se dostavují ještě různé dal...
|
|
0,1 |
0x |
|