Stručné základy názvosloví Organické chemie
Studijní materiál49 s. / 1. roč. / pdf
NÁZVOSLOVÍ ORGANICKÝCH SLOUČENINOd vzniku strukturní teorie v šedesátých letech devatenáctého století počet organických sloučenin roste téměř exponenciálně. V roce 1880 bylo popsáno 12000 chemických sloučenin uhlíku, v současné době byl již překročen počet 20 miliónů organických sloučenin. Názvy organických sloučenin lze rozdělit do dvou kategorií podle způsobu jejich odvození:1. NÁZVOSLOVÍ TRIVIÁLNÍ / TRADIČNÍ /Nejstarší názvy organických sloučenin vznikaly v době, kdy ještě nebylo dostatek poz...
|
|
8,5 |
1x |
|
FYZIKA I - elektronická verze učebního textu pro bakalářský stupeň strukturovaného studia
Studijní materiál326 s. / 1. roč. / pdf
1 Úvod1.1 Předmět fyzikyFyzika, jejíž jméno je odvozeno z řeckého slova "fysis" (příroda), byla původně vědou o přírodě, tedy souhrnem všech přírodních věd. které se z ní průběhem staletého vývoje postupně oddělovaly. I když tento proces stále pokračuje, zachovává si fyzika ústřední postavení mezi ostatními přírodními obory jako základní přírodní věda s nejvyšším stupněm abstrakce a exaktnosti. Fyzikální poznatky mají nejobecnější charakter a vztahují se k základním přírodním jevům.Úkolem fyziky...
|
|
45,8 |
1x |
|
Poznámky z prezentací - předmět Senzorická analýza
Studijní materiál44 s. / 1. roč. / docx
= vědecká disciplína, která se zabývá hodnocením potravin pomocí lidských smyslů (netýká se jen potravin, ale i textilu, nábytku,..)- cílem: smysly jsou nenahraditelné- probíhá za podmínek, kdy je zajištěno, objektivní, přesné a reprodukované měření = podstata každé vědecké disciplínyCHEMICKÁ ANALÝZA: stanovení koncentrace složek potravin (kvalita, kvantita)SENZORICKÁ ANALÝZY - hédonické příjemnosti (př. chuti, sladké, kyselé) - stanovení podnětů vyvolaných potravinami - po zpracování v mozku, z...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky z předmětu Fyzika I
Vypracované otázky65 s. / 1. roč. / docx
1) Fyzikální veličina, soustava jednotek SI, rozměr jednotky, rozměr veličiny » fyzikální veličina: vyjádření přírodní vlastnosti • skalární: celkově popíšeme pouze velikostí (m, ρ, T, t, E) • vektorové: popis pomocí velikosti a směru (orientace v prostoru - 1-lineární, 2-rovinné, 3-prostorové) • tenzorové» soustava jednotek SI • základní: l [m], t [s], m [kg], I [A], svítivost [cd - kandela], T [K], n [mol] • odvozené: ρ [kg/m3], v [m/s], N - Newton, C - Coulomb, J - Joule • násobky a díly: ...
|
|
4,3 |
2x |
|
Senzorická analýza potravin - Návody na cvičení
Studijní materiál81 s. / 1. roč. / pdf
Podmínky pro senzorické hodnocení se volí takové, aby se co nejvíce odstranily rušivé vlivy a zlepšila se tak přesnost stanovení a aby se dosáhlo objektivních, vzájemně srovnatelných výsledků. Tyto podmínky jsou určeny mezinárodními normami (např. ČSN ISO 8589 ze září 2008), kterými je definováno vybavení místnosti, způsob přípravy a předkládání vzorků.Zkušební místnosti jsou navrženy tak, aby:• senzorické hodnocení probíhalo za známých a kontrolovatelných podmínek s minimem rušivých vlivů;• byl...
|
|
3,4 |
5x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Biologie buňky
Vypracované otázky18 s. / 2. roč. / doc
1. Které buněčné znaky a schopnosti lze pokládat za společné všem buněčným typům? Vysvětlete termín „buněčná diferenciace“, „buněčná kompartmentace“společné rysy - bun. organizace- bun. kompozice - - zákl. bun. procesy - např. reprodukce, předání gen. informace- genetická determinace - mech. regulace, hledáme odpovědi jako celek- reg. mechanismy - omezení stavu- bun. fyziologie - o všech bun. fcích- přítomnost biolog. membrányspol. schopnosti : -buněčný růst a reprodukce -bun. metabolismus -bun...
|
|
0,2 |
0x |
|
Výpisky z přednášek z předmětu Senzorická analýza
Studijní materiál38 s. / 1. roč. / docx
» vědecká disciplína, která se zabývá hodnocením potravin pomocí lidských smyslů (netýká se jen potravin, ale i textilu, nábytku apod.)
»
hodnocení potravin bezprostředně našimi smysly, včetně zpracování výsledků lidským centrálním nervovým systémem
»
probíhá za podmínek, kdy je zajištěno, objektivní, přesné a reprodukované měření (= podstata každé vědecké disciplíny)CHEMICKÁ ANALÝZA: kvalitativní nebo kvantitativní stanovení složek potravin, využívá různé přístroje a zařízeníSENZORICKÁ AN...
|
|
0,1 |
0x |
|
Gramatika - Anglický jazyk - jednoduché poznámky
Poznámky12 s. / 1. roč. / docx
- Questionso (W) V S (V) O M P To (W) - what, who, when, where, why, which, how - příslovečné určení, které se pojí se slovesem (určuje to sloveso) je ve věte před ním (I quickly read your article in bed last night.)- Ve větě je nejdříve čas a potom část dne (The students worked till 4 o´clock this afternoon)- Vytváření otázek z oznamovacích vět:o pokud se ptám na předmět tvořím otázku klasicky (W V S V O M P T) pomocí pomocného slovesa (do/does, did, have/has, will) The scientist has found a ne...
|
|
0,1 |
2x |
|
Testy a řešení z předmětu Senzorická analýza
Vypracované otázky13 s. / 1. roč. / docx
- co je to senzorická analýza + uplatnění SA, kde se můžeme s ní setkat- vědecká disciplína, která se zabývá hodnocením potravin pomocí lidských smyslů (netýká se- probíhá za podmínek, kdy je zajištěno, objektivní, přesné a reprodukované měření- Senzorická analýza o stanovení intenzity nebo stupně příjemnosti o využívá lidských smyslů, nelze nahradit přístrojem o po zpracování v mozku, zahrnující také citové přístupyo stanovení psychických stavů UPLATNĚNÍ- kontrola kvality- testy skladovatelnost...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Fyzika
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / pdf
Fyzikální veličina = míra určité vlastnosti objektu- označují se smluvenými značkami (většinou první písmeno anglických názvů - hmotnost (mass), síla (force))Rozměr jednotky, rozměr veličiny- zavedeme-li jednotku [X] dané fyzikální veličiny, můžeme definovat hodnotu X fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty veličiny {X} a její jednotky podle vztahuX = {X} {X} - číselná hodnota udávající kvantitu fyzikální veličiny je závislá na volbě jednotky, musí být vždy udávána i s jednotkou veličiny,...
|
|
1,6 |
0x |
|
Zkouška z Fyziky - Vypracované otázky
Vypracované otázky24 s. / 1. roč. / pdf
1. Fyzikální veličina, soustava jednotek SI, rozměr jednotky, rozměr veličiny (1.2)Fyzikální veličina - míra vlastnosti objektu, pro kvantitativní popis se zavádí jednotky, poté můžeme definovat hodnotu fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty a jednotky. V dnešní době se používá soustava jednotek SI, která obsahuje 7 základních jednotek, odvozené jednotky, násobky jednotek a dvě bezrozměrné doplňkové jednotky. Základní veličiny: délka, hmotnost, čas, elektrický proud, termodynamická teplo...
|
|
0,6 |
2x |
|
Vypracované otázky z Organické chemie
Vypracované otázky59 s. / 1. roč. / doc
1A. Faktory ovlivňující kovalentní vazbu - indukční, konjugační a sterický efektIndukční efekt- je-li uhlíkový atom vazby C-Cl součástí uhlíkového řetězce, vyvolá částečný náboj, vzniklý přesunem elektronů směrem k atomu chloru, přesun elektronů k nejbližší vazbě C-C- velikost vlivu vzniklého takovýmto přesunem valenčních elektronů pak nazýváme indukčním efektem IS (statický), který se však s rostoucí vzdáleností od centra polarity zmenšuje- indukční efekt posuzujeme v místě, kde má proběhnou...
|
|
0,3 |
20x |
|
Skriptá z předmětu Organická chemie
Skripta311 s. / 1. roč. / pdf
Organická chemie prošla v uplynulých padesáti letech velmi bouřlivým vývojem, který byl dán rozvojem metodologie organické syntézy, instrumentálních a analytických metod, přístrojového vybavení, komerční dostupnosti mnoha základních sloučenin i meziproduktů, praktických aplikací v celé řadě oborů a v neposlední řadě i rozvojem výpočetní techniky a chemické informatiky. Svým rozvojem organická chemie zásadním způsobem ovlivnila i celou řadu materiálových oborů dnes poznamenaných odklonem od klasi...
|
|
22,8 |
0x |
|
Přechodné kovy v organické chemii
Poznámky21 s. / 1. roč. / pdf
Moderní organická chemie využívá přechodné kovy v řadě katalytických i stechiometrických reakcí z nichž některé mají zásadní význam pro průmyslovou výrobu. Je to důsledek toho, že prakticky každá organická funkční skupina je schopna koordinace k přechodným kovům a tato koordinace pak výrazně mění chemické chování těchto skupin. Elektrofilní skupiny se stávají nukleofilními a naopak, dochází ke stabilizaci nestálých molekul a intermediátů, zatímco stabilní molekuly se stávají reaktivními. Navíc v...
|
|
0,4 |
1x |
|
Vypracované zkouškové testy z Ekologie
Testy20 s. / 1. roč. / pdf
1. Rozdíl živých a neživých organismu z hlediska uspořádanosti systému- uspořádanost neživého systému má statistický charakter (každá část krystalu je stejná)- uspořádanost živého systému má nestatistický charakter (každá část organismu je jiná)míra uspořádanosti = negentropieŽivé systémy se vyznačují účelovou organizací nestatické povahy, mají účelovou biologickou stavbuOrganizace (uspořádanost) je charakteristickou vlastností živého světa a existuje na všech úrovních výstavby živých struktur, ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Poznámky z prezentací - Senzorická analýza
Poznámky39 s. / 1. roč. / docx
SENZORICKÁ ANALÝZA= vědecká disciplína, která se zabývá hodnocením potravin pomocí lidských smyslů (netýká se jen potravin, ale i textilu, nábytku,..)- hodnocení potravin bezprostředně našimi smysly, včetně zpracování výsledků lidským centrálním nervovým systémem- probíhá za podmínek, kdy je zajištěno, objektivní, přesné a reprodukované měření = podstata každé vědecké disciplínyCHEMICKÁ ANALÝZA: stanovení koncentrace složek potravin (kvalita, kvantita)SENZORICKÁ ANALÝZY - hédonické příjemnosti (...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základy chemie pro bakaláře
Skripta128 s. / 1. roč. / pdf
PředmluvaTato skripta vznikla v rámci projektu Zvýšení úspěšnosti studia v bakalářských studijních programech na VŠCHT Praha (CZ.2.17/3.1.00/33351) řešeného v rámci Operačního programu Praha - Adaptabilita jako součást Prioritní osy 3 - Modernizace počátečního vzdělávání. Tím je také vymezena hlavní cílová skupina, pro níž je tento učební text určen - studenti, kteří si potřebují během prvního semestru bakalářského studia doplnit své znalosti chemie tak, aby mohli úspěšně absolvovat základní che...
|
|
4,0 |
4x |
|
Vypracované otázky z Fyziky
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / pdf
1. FYZIKÁLNÍ VELIČINA, SOUSTAVA JEDNOTEK SI, ROZMĚR JEDNOTKY, ROZMĚR VELIČINYFyzikální veličina = míra určité vlastnosti objektu- označují se smluvenými značkami (většinou první písmeno anglických názvů - hmotnost (mass), síla (force))Rozměr jednotky, rozměr veličiny- zavedeme-li jednotku [X] dané fyzikální veličiny, můžeme definovat hodnotu X fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty veličiny {X} a její jednotky podle vztahu { }[ ]- číselná hodnota udávající kvantitu fyzikální veličiny je ...
|
|
1,7 |
0x |
|
Studijní text - Fyzika kovů
Studijní materiál163 s. / 5. roč. / pdf
I. ÚVODV posledních letech došlo k obrovskému vývoji nových materiálů a technologií. Jsou vyvíjeny nové slitiny, ať jsou to lehké materiály na bázi hořčíku a hliníku, materiály s tvarovou pamětí využívající vratné martenzitické transformace pro řiditelné změny tvaru a tudíž s velkým rozsahem možných aplikací jako funkční či dokonce inteligentní materiály, intermetalické slitiny s vysokým poměrem pevnosti a měrné hmotnosti pro konstrukční použití při vysokých teplotách, nové kompozitní materiály,...
|
|
4,9 |
1x |
|
Vypracované otázky z předmětu Produkce potravinářských surovin
Vypracované otázky8 s. / 1. roč. / doc
1) Vyjmenujte základní zemědělské oblasti a stručně je charakterizujte.» KUKUŘIČNÁ rovinný až mírně zvlněný terén, nadmořská výška do 250 m, klimatický region velmi suchý teplý, průměrná roční teplota 9 - 10°C, průměrné roční srážky do 500 mm, hlavní zemědělské plodiny - kukuřice, cukrovka, teplomilné ovoce, teplomilná zelenina, vinná réva, Dyjsko-svratecký a Dolnomoravský úval » ŘEPAŘSKÁ rovinný až mírně zvlněný terén, nadmořská výška 250 - 350 m, průměrná roční teplota 8 - 9°C, průměrné roční ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Studijní materiál ke zkoušce z předmětu Ekologie
Studijní materiál30 s. / 1. roč. / doc
EkologieDefinice: 1.verze: Ekologie je vědou o vzájemných vztazích organismů a o vztazích organismů k prostředí, ve kterém žijí. 2.verze:Ekologie je věda o komplexních funkčních biotických systémech zvaných ekosystémy.HistorieEkologii jako samostatný obor formuloval poprvé německý zoolog Ernst Haeckel v roce 1904.Zvýšený zájem o ekologickou tématiku nastal po 2. světové válce v souvislosti se stoupajícím znečištěním životního prostředí, s početním růstem lidské populace, obavou o vyčerpání neros...
|
|
0,3 |
0x |
|
Vypracované písemkové otázky z Ekologie
Vypracované otázky10 s. / 1. roč. / docx
DEFINICEI. Co je to metabolismus a definujte jeho 2 základní větve= výměna hmoty a energie mezi organismem a prostředímExistuji dvě hlavni metabolické větve:• Anabolismus - z jednoduchých látek složitější, spotřeba E, fotosyntéza• Katabolismus - ze složitějších látek na jednodušší, uvolněni E, dýchání• amfibolické děje - oba děje katabolické i anabolické děje, Krebsův cyklusII. Definujte adaptaci a homeostazi• Adaptace = účelová proměna organismu, schopnost pochopeni a následné přizpůsobení se m...
|
|
0,1 |
0x |
|
Fyziologie člověka
Skripta130 s. / 1. roč. / doc
Fyziologie se zabývá vlastnostmi živých organismů = výměnou látek se zevním prostředím - metabolismem a regulacemi, zajišťujícími homeostázu = stálost vnitřního prostředí1.1. BUŇKA A JEJÍ ORGANELYBuňka: - je nejmenší jednotka živého organismu schopná nezávislé existence- obsahuje organely se specifickými funkcemi1. buněčné jádro- nalézá se v buňkách obvykle schopných se dělit- v jádře je DNA (deoxyribonukleová kyselina) - v ní je uložena genetická informace (řídí vlastní funkce buňky, dělení bun...
|
|
1,2 |
3x |
|
Slovní zásoba (vocabulary) z Anglického jazyka zaměřená na chemii a laboratoře
Studijní materiál25 s. / 1. roč. / rar
UNIT 1 - SCHOOLVocabulary To pursue sth - usilovat oUnique - jedinečnýTo comprise sth (-) - skládat se (bez předložky)To turn out - produkovat, vyrábětCore courses - povinné předmětyTotal enrolment - celkový počet zapsaných lidíconsist of - skládat sesubscribe to odebírat, předplatit siTo operate - provozovat, spravovat, říditTo provide - poskytovatImplementation provedení Outstanding - mimořádný, pozoruhodnýTo gain - nabýt, získatSuperbly - skvěle, znamenitěUp-to-date - moderníSuccessive - násl...
|
|
0,6 |
0x |
|
Poznámky na téma Kardiovaskulární systém
Poznámky6 s. / 1. roč. / doc
Úvod• Nezbytnou podmínkou efektivní funkce krve je její cirkulace
•
Cirkulaci zabezpečují dvě anatomicky spojená čerpadla - srdce pravé a levé
•
Spojení těchto čerpadel umožňuje jejich dokonalou synchronizaci
•
Každá polovina čerpadla je rozdělena na síň a komoru- Levá komora má silnější stěnu a pohání vysokotlaký systémový oběh- Pravá komora má stěnu slabší a pohání nízkotlaký plicní oběhMalý plicní oběh - krev žilami do pravého srdce a odsud do plic- nízkotlaký systém (nízký tlak 15...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Analytická chemie
Státnicové otázky59 s. / 3. roč. / docx
Definice - analytická chemie se zabývá poskytováním informací o chemickém složení hmotných objektů, využívá při tom poznatků obecné, anorganické i organické chemie, fyziky, biologie i matematiky, popř. dalších vědních oborů.Vzorek - část analyzovaného objektu, která má stejné vlastnosti jako celý objekt • analyt - to co analyzujeme• matrice - vzorek bez analytuúkoly analytického chemika :- zadání (definice) úkolu - typ analytických informací, akceptovaná míra nejistoty výsledků, cena, časové nár...
|
|
0,3 |
4x |
|
Fyziologie svalstva
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Úvod• Svalstvo patří mezi excitabilní tkáně• Schopnost kontrakce/relaxace• Kontrakce navazuje na excitaci a projevuje se:- Tenzí- Zkrácením• Svaly (všech typů) zajišťují:- Aktivní tenzi a veškerý pohyb- Lidská práce, komunikace (mimika), psaní- Cirkulaci krve- Transport tráveniny GITSval jako chemicko-mechanický převaděč• Aby byl účinný musí splňovat několik požadavků:- Trvalá dodávka chemické energie (u obratlovců je to ATP a kreatinfosfát)- Musí existovat prostředky k regulaci mechanické aktiv...
|
|
0,2 |
0x |
|
Obecná neurofyziologie
Poznámky8 s. / 1. roč. / doc
A. STAVBA A FUNKCE NERVOVÉHO SYSTÉMUA1. NEURON= Základní funkční a anatomická jednotka nervové soustavy- 1835 - popis neuronu: J. E. Purkyně - Tělo (soma): neuroplazma (mitochondrie, ribozomy, hladké a a granulární endoplazmat. Retikulukum), jádro, jadérko- Výběžky: 1. Dendrity - příjem vstupní informace, větví se, na povrchu- dendritické trny, fce- modulace postsynapt. potenciálu2. axon (neurit) - vede vzruch směrem od těla neuronu, jediná struktura vedoucí vzruch, transport látek z těla do d...
|
|
0,1 |
0x |
|
Fyziologie dýchání
Poznámky6 s. / 1. roč. / doc
Fyziologie dýcháníÚvod• Živé organismy potřebují k pokrytí svých energetických nároků neustálý přísun energie
•
Tuto energii získávají oxidací živin
•
Spotřebovává se kyslík
•
Uvolňuje se oxid uhličitý
•
Tyto plyny difundují u jednobuněčných organismů volně ve směru svých koncentračních gradientů
•
U větších organismů jsou difúzní vzdálenosti příliš velké a výměna plynů by neprobíhala dostatečně efektivně
•
Transport dýchacích plynů zajišťuje u člověka
•
Oběhový systém
•
...
|
|
0,1 |
0x |
|
Senzorické hodnocení komodit
Poznámky10 s. / 1. roč. / docx
MlékoMlékem se rozumí tekutina vylučovaná mléčnou žlázou krav, koz, ovcí.Syrové mléko - nebylo zahřáto nad 40 ºC ani jinak ošetřeno (farmářské, mlékomaty)Čerstvé mléko - tepelně ošetřené pasterací (min. 71,7 ºC, 15 s)Trvanlivé mléko (UHT) - Sterilace, záhřev min. 135 ºC, 1 s, aseptické baleníVzhledHodnotí se: naplnění mléka v obalu barva viditelné nečistoty přítomnost cizích částic skvrny plísní separace fázíHodnotí se produkt v otevřeném balení, případně při jeho nalévání z obalu.Barvanormáln...
|
|
0,1 |
0x |
|
Příkladník z Fyziky
Studijní materiál173 s. / 1. roč. / pdf
Elektronický příkladník obsahuje asi 8 desítek příkladů z osnov předmětu Fyzika. Příklady jsou tématicky členěny dle kapitol a podkapitol. Návaznost příkladů na skripta z Fyziky I a II je zajištěna přes odkazy do skript.
|
|
1,2 |
0x |
|
Deriváty kyseliny uhličité
Poznámky28 s. / 1. roč. / pdf
Poslední třídou v oxidačně-redukční hierarchii organických sloučenin jsou deriváty "anorganické" kyseliny uhličité. Ve všech těchto derivátech se vyskytuje atom uhlíku funkční skupiny ve stejném oxidačním stupni IV jako v kyselině uhličité. Mateřskými sloučeninami pro tyto deriváty jsou kyselina orthouhličitá a kyselina uhličitá. Obě tyto kyseliny jsou hypotetickými látkami, neexistují v čistém stavu. Patří mezi sloučeniny, které nesou na atomu uhlíku více jak jednu hydroxylovou skupinu; takovét...
|
|
0,4 |
0x |
|
Prvky VII.A skupiny - halogeny
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
jsou to nepřechodné prvky s nekovovým charakterem - mají konfiguraci ns2 np5 (jde o p5 prvky)patří zde: fluor (F), chlor (Cl), brom (Br), jod (I), astat (At)- k dosažení konfigurace dalšího vzácného plynu potřebují získat 1 e ( to je příčinou jejich vysoké elektronegativity )Konfiguraci vzácného plynu mohou získat tak, že:a) vytvoří vzájemným sdílením jednu kovalentní vazbu b) vytvoří iontovou vazbu, přijetím e od prvku s menší elektronegativitou- vzniká halogenidový anion K + Br » KBr- halogeni...
|
|
0,1 |
0x |
|
Rozpustnost solí ve vodě
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
ÚvodV přírodě i v lidském umělém snažení je voda nejdůležitějším rozpouštědlem. Je to látka zdánlivě jednoduchá: tři lehké atomy, lomená molekula se silně polárními vazbami, se dvěma volnými elektronovými páry, bez možnosti nějaký další elektronový pár přijmout, ale přesto se pyšní několika významnými vlastnostmi: » na to, jak má nízkou hmotnost, vře neúměrně vysoko (jaký bod varu má uhlovodík srovnatelné mol. hmotnosti, který alkan vře při +100°C?), protože je propojena do prostorové sítě dosti...
|
|
0,3 |
0x |
|
Určení aniontu v neznámém vzorku
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / pdf
Pokud máte pocit, že je vzorku málo, nebojte si jej trochu naředit. Výsledné zabarvení tím však mohou ztratit na intenzitě (bývají světlejší). Do každé analýzy bereme max. 2 ml vzorku. Výsledky doporučuji zapsat do tabulky (níže) a poté porovnat s vlastnostmi jednotlivých aniontů (pod tabulkou).Nejprve provedeme reakci na redukční a oxidační vlastnosti aniontu. K roztoku aniontu přikápneme několik kapek kyseliny sírové a roztoku manganistanu draselného. Pokud se odbarví, má aniont redukční účink...
|
|
0,1 |
0x |
|