Popis:
Toto téma jsem si vybrala, protože mě zajímá cestování do vzdálených destinací, kam se člověk může většinou dopravit pouze letadlem. Letecká doprava patří mezi nejmladší formu přepravy osob a nákladu, její trendy a hranice se stále posouvají. Je jednou z nejvyužívanějších forem dopravy a v posledních letech se stává velice oblíbenou.
Zaměřila jsem se na nízkonákladové letecké společnosti, které jsou v této době velice oblíbené, díky příznivým cenám. Vstup nízkonákladových společností na trh znamenal konkurenci pro klasické letecké společnosti, a proto šly ceny rapidně dolů. V České republice se tento jev projevil po vstupu České republiky do Evropské unie.
Cílem práce je popsat rozvoj cestovního ruchu od jeho počátku právě až k letecké dopravě. Na českém trhu se odehrává konkurenční boj mezi nízkonákladovými a klasickými leteckými společnostmi. Mým cílem je odhalit rozdíly mezi těmito společnostmi a vyhodnotit jejich výhody a nevýhody.
V první části práce je nastíněna problematika cestovního ruchu, jeho rozvoj a také rozvoj letecké dopravy, vznik nízkonákladových společností a co mu předcházelo. Dále pak rozdělení nízkonákladových společností v České republice, jejich ekonomický vývoj a místa, na která se s nimi zákazník může podívat. Nakonec pak náklady, které jsou odlišné u nízkonákladových i klasických společností, tedy vysvětlení důvodů, proč mají nízkonákladové společnosti cenovou výhodu.
Klíčová slova:
cestovní ruch
letecká doprava
minimalizace nákladů
nízkonákladové společnosti
hypotéza
Obsah:
- 1 Úvod 7
2 Cestovní ruch 8
2.1 Historie a rozvoj cestovního ruchu 8
2.1.1 Deregulace v letecké dopravě 9
2.1.2 Usměrňování v systému letecké dopravy v České republice 9
2.1.3 První koncept nízkonákladové letecké společnosti - Southwest Airlines 10
2.1.4 Budoucnost letecké dopravy v letech 2015-2030 11
2.2 Letecká doprava 12
2.2.1 Služby letecké dopravy 12
2.2.2 Materiálně-technické podmínky poskytování služeb 12
2.2.3 Nabídka poskytovaných služeb 13
2.2.4 Letové řády 13
2.2.5 Tarify 14
3 Nízkonákladové letecké společnosti 15
3.1 Minimalizace nákladů 15
3.1.1 Nastavení 15
3.1.2 Jednoduchý produkt 16
3.1.3 Nízké operační náklady 16
3.2 Nízkonákladoví dopravci v ČR 16
3.2.1 easyJet 17
3.2.2 Ryanair 18
3.2.3 Wizz Air 19
3.2.4 Smart Wings 19
4 Náklady klasických a nízkonákladových společností 21
4.1 Náklady klasických leteckých dopravců 21
4.1.1 Personální náklady 21
4.1.2 Náklady na palivo 22
4.1.3 Náklady na stravování cestujících na palubě 22
4.1.4 Náklady na distribuci a prodej letecké přepravy 23
4.1.5 Poplatky a taxy 23
4.1.6 Náklady na údržbu letadel 24
4.1.7 Náklady na věrnostní programy 24
4.1.8 Ostatní náklady 25
4.2 Náklady nízkonákladových společností 25
4.2.1 Tarify a cenová politika nízkonákladových společností 26
4.2.2 Udržitelnost na trhu 27
5 Analýza nízkonákladových společností 28
5.1 Rozhovor s Markétou T. a Pavlem G. 28
5.2 Analýza dotazníkového šetření 34
5.2.1 Hypotéza 34
5.2.2 Zhodnocení dotazníku 50
5.3 Porovnání letenek nízkonákladových a klasických leteckých společností 51
5.3.1 Cena letenek společnosti Wizz Air 51
5.3.2 Cena letenek společnosti Ryanair 52
5.3.3 Cena letenek společnosti SWISS 52
5.3.4 Cena letenek společnosti Lufthansa 53
5.3.5 Zhodnocení letenek nízkonákladových a klasických společností 53
6 Závěr 55
7 Summary 56
8 Literatura 57
Zdroje:
- DVOŘÁK, M. Rozvoj nízkonákladových a klasických leteckých společností v ČR po vstupu do EU. Brno: Vysoké učení technické, 2009. ISBN 978-80-214-3864-4.
- KELLER, K. Strategické řízení značky. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-47-1481-3.
- ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha: Idea, 1999. ISBN 80-85970-27-9.
- ŽIHLA, Z. Provozování podniků letecké dopravy a letišť. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2010. ISBN 978-80-7204-677-5.